Material per al professorat

[Segon cicle]
 
 
 
  Projecte d'investigació: Un poliesportiu
[Projectes]
 
Bon dia mates
Data d'inici:
Data de lliurament:

Contingut
  1. Tema. Consells generals i punt de partida.
  2. Condicions per a la realització del projecte.
  3. Format de presentació de la memòria.
  4. Criteris i graella d'avaluació.

1. Tema: Un poliesportiu

  • El treball proposat consisteix en l'estudi d'un palau d'esports tancat, anomenat usualment poliesportiu.
  • Cal que reconeguis formes, analitzis elements espacials i temporals, dissenyis, calculis, etc.
  • No perdis de vista la creativitat. Decideix el què vols fer i organitza-ho amb cura.

Consells generals
  • Aconsegueix les mides oficials de diversos «camps de joc» possibles, fins i tot aquells que no «hi caben» normalment en un recinte tancat. Demana informació sobre les línies que cal pintar per a cada joc, distàncies, etc. Informa't del nombre de jugadors que participen a diversos jocs al poliesportiu, i el temps de durada de cada partit.
  • Visita un poliesportiu de veritat, o assabenta't de tot el que s'hi dibuixa al terra. Mira també la cabuda d'espectadors, la forma de les grades, pensa en l'alçada normal, etc.

Punts de partida

Fóra interessant que responguessis a qüestions com les següents:
  1. Descriu estructures geomètriques bàsiques a la teulada del poliesportiu que tinguis proper. Analitza les estructures que ofereixen rigidesa al sostre. Descriu també les formes de les grades, calcula la inclinació (constant o no), angles de visió dels espectadors, etc.
  2. Observa les línies que s'hi dibuixen usualment a nivell oficial. Dissenya en paper transparent diversos camps de joc a un mateix terra del poliesportiu. Podries fer a escala el del teu lloc de residència.
  3. Calcula les àrees de porta de diversos jocs. Estima el coeficient defensiu de diversos jocs (futbol sala, bàsquet, hoquei, handbol, etc.) dividint el nombre de jugadors que poden estar a l'àrea entre els metres quadrats d'aquesta.
  4. Dissenya una jornada de diumenge d'utilització del poliesportiu amb rendabilitat horària màxima, comptant que la gent tingui temps d'organitzar el «canvi de pista», descans, etc.
  5. Calcula i dissenya un poliesportiu que tingui una pista al seu voltant de 200 metres. Tracta de buscar una funció que relacioni nombre d'espectadors amb dimensions de les grades.
...Si vols, pots fer un estudi del Palau Sant Jordi d'Isozaki.




2. Condicions per a la realització del projecte.

Un cop decidit l'aspecte del tema que s'ha de tractar, comunica-ho al professor/a.
En primer lloc, cal fer un guió sobre el pla de treball i consultar-ho amb el professor/a per tal que t'orienti.
Has de presentar el projecte en la data acordada, amb una extensió màxima de quatre pàgines per al text principal i d'acord amb el format que s'indica a continuació.




3. Format de presentació de la memòria.

La memòria consistirà en els següents apartats:

1. Portada.
Ha d'incloure el títol del projecte i el nom de l'alumne/a que el presenta.
També hi ha d'haver un resum breu de les finalitats i descobertes del projecte i una llista de continguts.

2. Text principal.
Ha d'incloure la descripció acurada del desenvolupament del projecte amb la indicació dels subapartats i la documentació gràfica i numèrica adequada.

3. Conclusions.
Ha d'incloure el resum dels descobriments i també els comentaris sobre les seves limitacions.

4. Mètodes matemàtics.
Ha d'incloure la llista o el mapa conceptual dels continguts i els instruments matemàtics utilitzats.

5. Recursos.
Ha d'incloure la relació dels llibres consultats, el material emprat, etc.

6. Agraïments.




4. Criteris i graella d'avaluació.

A. Disseny global i estratègies Molt baix Baix Mitjà Alt
1. Identificació d'informació        
2. Treball sistemàtic i lògic        
3. Extensió i aprofundiment        
         
B. Contingut matemàtic        
4. Formulació matemàtica        
5. Ús de llenguatge matemàtic        
6. Aplicació de tècniques        
         
C. Exactitud        
7. Exactitud en l'ús de les matemàtiques        
8. Correcció en els resultats        
         
D. Claredat i comunicació        
9. Explicacions clares i precises        
10. Estructuració        
         
E. Actitud matemàtica        
11. Esperit de recerca        
12. Matematització de situacions        
         
F. Autonomia        
13. Presa de decisions        
14. Organització        
         
G. Valoració global        
15. Valoració de conclusions        
16. Limitacions i perspectives        

Puntuació final: ____

Comentaris