Àrea de tecnologia   

Normativa curricular  

Àrea de tecnologia
 

L'actual desplegament curricular del Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya per a l'Educació Secundària Obligatòria (Decret 179/2002 de 25 de juny) incorpora de manera decidida les TIC al currículum de les diferents àrees de coneixement, sobre tot a l'àrea de tecnologia.

Vegi's, si no, un paràgraf de la justificació de continguts de l'àrea de tecnologia:

"La humanitat està unida a la tecnologia des dels seus orígens. Els primers passos de la presència de l'ésser humà d'amunt la terra es defineixen en termes de desenvolupament tecnològic: paleolític, neolític, edat de bronze, edat del ferro. Per evolucionar com a espècie, l'ésser humà ha emprat la tecnologia com una perllongació d'ell mateix per adaptar-se a l'entorn tot modificant-lo. El grau de desenvolupament d'un país es mesura, entre altres coses, per la seva capacitat per respondre als nous reptes tecnològics. La seva presència en la vida quotidiana ha estat una constant en l'evolució de la humanitat i, des de la Revolució Industrial ençà, cada vegada és més necessari que la tecnologia formi part de la formació bàsica de la ciutadania."

Si voleu llegir tot el document podeu recuperar-lo fent clic sobre el títol següent:
El currículum oficial de l'àrea de tecnologia.

Aquesta orientació es fa palesa explícitament si hom llegeix els objectius terminals de l'àrea que tot seguit s'indiquen.

  • Objectius terminals del primer cicle.
    A l'àrea de tecnologia hi ha, en el 1r cicle, 32 objectius terminals. Remarquem els que tenen relació directa amb les TIC:

    3. Identificar i descriure els elements estructurals i funcionals bàsics d'ordinadors, perifèrics i elements de comunicació.

    4. Utilitzar les eines de processament de textos per elaborar, produir i manipular documents de text, amb integració de gràfics i imatges.

    5. Utilitzar i valorar els entorns de comunicació i de treball cooperatiu.

    6. Utilitzar les noves tecnologies de la informació i la comunicació i fer-ne ús en l'àmbit tecnològic.

    7. Manejar amb soltesa les eines de disseny, creació, selecció i processament d'informació estructurada.

    27. Cercar i seleccionar informació en diferents fonts: persones, entitats, empreses, mitjans especialitzats i xarxa telemàtica, que permetin solucionar un problema tecnològic.

  • Objectius terminals del segon cicle.
    Pel que fa al 2n cicle hi ha 14 objectius terminals propis del cicle, a més d'insistir en alguns del primer cicle. Remarquem els que tenen relació directa amb les TIC:

    27. Cercar i seleccionar informació en diferents fonts: persones, entitats, empreses, mitjans especialitzats i xarxa telemàtica, que permetin solucionar un problema tecnològic.

    39. Relacionar els factors que poden permetre que les noves tecnologies millorin el procés de producció: aplicació de la informàtica, substitució d'eines per la robòtica amb disminució de riscos i millora de l'eficàcia.

    40. Identificar i seguir les fases del procés tecnològic en les seves realitzacions.

    41. Muntar un robot o manipulador senzill, així com el programa que permeti controlar el seu funcionament.

    42. Utilitzar entorns de simulació i de modelització de dades.

    43. Utilitzar instruments informàtics d'adquisició de dades i de control de dispositius senzills.

    44. Realitzar algorismes de processos senzills i codificar-los en un llenguatge apropiat.

    45. Utilitzar les eines de tractament multimèdia per a la creació i la difusió de documents multimedials.