|
PROCEDIMENTS
Utilització de recursos informàtics i electrònics com a eines d'expressió, representació i interpretació musicals:
- Utilització de l'ordinador com a eina per a produir sons amb o sense finalitat musical.
- Utilització de programes informàtics que permetin de controlar les possibilitats sonores i musicals de l'ordinador.
- Creació de partitures musicals mitjançant l'ordinador.
- Interpretació, per mitjà de l'ordinador, de les partitures que prèviament s'hi han representat.
- Utilització amb finalitats expressives i creatives, de les possibilitats, sobre tot tímbriques, dels sintetitzadors.
- Utilització bàsica de programes informàtics que permetin de controlar els sintetitzadors.
- Creació i interpretació musical individual i col·lectiva.
- Recerca -en el sintetitzador- d'elements tímbrics que permetin avançar en el treball sobre les qualitats del so i sobre els instruments musicals.
- Utilització de programes informàtics per avançar en el treball sobre els elements del llenguatge musical.
FETS, CONCEPTES I SISTEMES CONCEPTUALS
El llenguatge musical
- Qualitats del so: alçada, durada, intensitat i timbre:
- Alçada: greu i agut, freqüència, nom de les notes.
- Durada: llarg i curt, figures de notes i silencis.
- Intensitat: fort i fluix, nomenclatura específica.
- Timbre: instrumentació.
- Relacions més importants entre les qualitats del so i els elements de la composició musical:
- alçada-melodia
- durada-ritme
- intensitat-dinàmica i expressió
- timbre- instrumentació
- Elements constitutius de la composició musical: ritme, melodia, harmonia, textura, dinàmica i timbre:
- El ritme com a distribució en el temps.
- La melodia com a successió d'alçades.
- El tema musical com a unitat.
- La simultaneïtat sonora. El sentit vertical de la polifonia enfront de l'horitzontal de la melodia. La contribució de la textura.
- La instrumentació com a combinatòria tímbrica.
- Formes musicals:
- Formes per repetició (cançó amb estrofes, lied, rondo...)
- Formes per variació (tema i variacions...)
- Formes per imitació (cànon, fuga...)
VALORS, NORMES I ACTITUDS
- Valoració de la música com a element cultural:
- Valoració del fet musical dins de la pròpia educació
- Valoració de la música com un llenguatge no verbal.
- Valoració de la comprensió estructural de la música com a via per al desenvolupament de la capacitat d'abstracció.
- Valoració de la potencialitat del llenguatge musical com a element de comunicació, coneixement i plaer.
- Valoració de la música com a pur joc acústic sense voluntat semàntica.
- Establiment de la relació entre la música -en tant que producció artística- i el gaudi de l'oïdor, del creador i de l'intèrpret.
- Actitud favorable pel que fa a l'ús de recursos informàtics.
- Sensibilització de la complexitat del llenguatge musical.
- Valoració de la participació activa en el fet musical
- Interpretació atenta i conscient que articuli i fomenti la contribució personal a la tasca comuna.
- Valoració de la interpretació musical com una activitat eminentment comunitària.
- Valoració del sentit i el valor de les aportacions de cadascú en aquesta activitat comuna.
- Acceptació del fet que els resultats globals estan amb consonància amb el treball individual fet prèviament per cadascú.
- Aportacions de correcció en la interpretació i els criteris interpretatius.
- Aplicació de criteris globals i únics, supeditant els particulars als de la col·lectivitat.
- Respecte i cura del material que fa possible una bona interpretació (ordinadors, sintetitzadors, etc.).
|