Del paper a la pantalla:Hansel i Gretel- CEIP J. Balmes
_________________________________________________________________________

Àrea curricular Educació visual i plàstica i Llengua catalana i literatura

Nivell educatiu Educació primària. Cicle mitjà (4t)

Objectius
  • Produir missatges orals: conversa i exposició del contingut de la pel·lícula i del conte escrit, de forma ordenada i coherent.
  • Identificar els elements característics de la narració: plantejament, nus, desenllaç, espai, temps, personatges, tant en la versió escrita com en la versió cinematogràfica.
  • Identificar el sentit global de la lectura tant de la imatge com del text literari.
  • Practicar la lectura com a font de plaer i d’informació.
  • Identificar un conte com un text narratiu.
  • Ser capaç d’observar atentament i descriure amb detall el contingut d’una imatge i extreure’n les valoracions oportunes.
  • Establir semblances i diferències entre l’obra escrita i la versió cinematogràfica.

Continguts curriculars
Llengua catalana i literatura
  • Comprensió d’una narració en diferents formats (audiovisual i conte escrit).
  • Producció de converses entorn la lectura del conte i el visionat de la pel·lícula.
  • Establiment de semblances i diferències entre l’obra escrita i la versió cinematogràfica.
  • Identificació dels elements característics de la narració: plantejament, nus, desenllaç, espai, temps, personatges.
  • Reconeixement del missatge global del text escrit i audiovisual.
  • Motivació i interès per la lectura d’obres literàries.

Descripció

Amb aquesta pràctica es pretén relacionar l’àrea de llengua catalana i literatura amb els audiovisuals apropant el món del cinema a la literatura infantil. S’ha realitzat la lectura d’un conte que ha estat adaptat a les pantalles, en aquest cas s’ha triat el conte de Hansel i Gretel perquè es tractava d’una obra que els/les alumnes ja coneixien i que volien tornar a llegir. Un cop feta la lectura del conte, i analitzada l’estructura, els escenaris i personatges, s’ha realitzar el visionat de la pel·lícula. Els alumnes comproven d’aquesta manera com es passa del gènere literari al cinematogràfic, com la narració en format escrit i la narració fílmica mantenen la mateixa estructura. Alhora, s’inicien en un treball d’identificació i comparació dels elements que hi són presents en un format i en l’altre, les semblances i diferències. Amb aquesta pràctica es busca l’apropament al llenguatge audiovisual així com també el treball de la llengua (expressió oral) en les intervencions, diàlegs i explicacions referides al conte i a la pel·lícula.
Observacions
El cinema és un recurs molt motivador per poder desplegar els continguts referits a les diferents àrees del currículum. Pot ser una font de coneixement i informació molt interessant per les seves imatges, l’argument o temàtica que presenta.

Contacte evamont@ravalnet.org (Eva Montanet) / mtudela2@xtec.cat (Pilar Tudela)

___________________________________________________________________________