La nostra balena - CEIP Jaume Balmes
_________________________________________________________________________
   
Àrea curricular Descoberta de l'entorn
 
Nivell educatiu Educació Infantil (3 anys)
 
Objectius
  • Anomenar les parts del cos de la balena: l’espiracle, el cap, la cua, les aletes, la boca, els ulls...
  • Dissenyar col·lectivament el dibuix d’una balena, a l’ordinador i amb l’ajuda de la mestra
  • Anomenar diferents elements del seu entorn: el mar, els peixos, el sol, ... a partir del dibuix
  • Negociar quins són els elements que dibuixarem i acceptar les aportacions dels companys/es
  • Familiaritzar-se amb les eines del Kid Pix
 
Continguts curriculars
  • El dibuix d’una balena: treballem el seu cos
  • L’entorn natural de la balena: el mar, els peixos,...
  • Utilització de les eines del Kid Pix, a la classe
  • Negociació dels elements que dibuixarem
  • Respecte per les aportacions dels altres

Descripció

Una de les activitats programades per treballar dins el projecte de "Les balenes" ha estat el disseny en grup d’una balena, amb l’excusa de fer un dibuix perquè a l’ordinador sigui més bonic i també sigui com els/les nens/es de la nostra classe: “una balena”.

Els nens van estar molt contents i de seguida es van posar davant l’ordinador per dibuixar la nostra balena. A través de les preguntes tipus: Què voleu que dibuixem primer? Què tenen a la boca? I ara què li posem al cap? Què necessita per nedar? Com acaba al final el seu cos? De quin color la pintem?, la mestra dirigeix la conversa: els nens responen i la mestra, a l’hora, dibuixa. D’aquesta manera podem saber què és el que els nens assoleixen del tema i què és el que més els interessa. També es repassa el vocabulari que ha anat sortint durant el projecte: l’espiracle, aletes, cap, cua, boca, barbes, el color gris... Tot això d’una manera molt amena i divertida. A la vegada, els nens s’adonen d’una nova manera de treballar amb el Kid Pix a l’ordinador, que l'ordinador no serveix només per buscar informació, mirar fotos, o contes,... Amb aquesta manera de treballar obrim camí perquè els alumnes s’interessin a l’hora de treballar a l’aula d’informàtica.

Un altre aspecte a tenir present és que, durant la conversa, els nens han de respectar el torn de paraula i les aportacions dels altres: negocien què volen que la mestra dibuixi. I també es corregeixen entre ells les conclusions errònies.

Per últim s’ha de dir que els nens, en finalitzar l’activitat, estaven molt contents del resultat final: els agrada saludar la balena al matí, l’observen, vigilen que no se'n vagi de la pantalla ...

Observacions

Aquest activitat ha superat les expectatives que teníem ja que a partir de la meva primera intenció: repassar vocabulari i continguts treballats, he anat molt més enllà: m’ha permès treballar altres aspectes del projecte més actitudinals i, també, motivar més els nens/es tant en el treball amb l’ordinador com en la seva relació com a grup.

 
Contacte a8022914@xtec.cat
 
___________________________________________________________________________

Servei Educatiu Baix Llobregat 4 - El Prat de Llobregat
Centre de Recursos Pedagògics