|
|
_________________________________________________________________________ |
|
Àrea curricular |
Àrea de llengües |
|
Nivell educatiu |
Cicle mitjà (adaptable a tots els cicles) |
|
Competències |
- comunicativa,lingüística i audiovisual
- artística
- tractament de la informació i competència digital
- aprendre a aprendre
- d'autonomia i iniciativa personal
|
|
Objectius |
-
Establir una sèrie d'activitats d'aprenentatge que tinguin en compte els criteris d'acció, funcionalitat, transversalitat, comprensió, reflexió, discerniment i una dimensió social, propis de les CB, per desenvolupar la competència lingüística amb els nens i nenes que presenten més dificultats en el seu aprenentatge.
-
Emmarcar aquestes activitats d'aprenentatge i desenvolupament de la competència comunicativa a través d'un fil conductor com és un canal de televisió i ràdio per internet. Establir un espai funcional fora del context propi d'aula i llibre per tal de desenvolupar la competència oral en un marc espontani, natural i positiu d'expressió en llengua catalana.
-
Establir una relació directa i bidireccional entre la llengua i la seva expressió i l'ús de les noves tecnologies, tant per part dels alumnes (passiva i activament) com per part de l'escola com a vehicle de difusió lingüística.
-
Generar una plataforma oberta (blog) dins la web de l'escola que ens serveixi per articular diferents activitats d'aprenentatge vinculades a la competència lingüística que es puguin desenvolupar al centre, siguin del tipus que siguin.
|
|
Continguts curriculars |
Els continguts varien en funció de la tipologia textual treballada. Mostra, el text predictiu:
- Utilització del present i el futur
- Utlilització dels adverbis temporals i dies de la setmana
- Lectura i comprensió d'imatges relacionades amb la meteorologia
- Transformació de les imatges en llenguatge oral i escrit
- Orientació al mapa de Catalunya i localització de les ciutats més importants
- Expressió oral i escrita d'oracions predictives i de petits paràgrafs relacionats amb laes condicions meteorològiques
- Relges d'ortografia elementals: majúscula, punt al final d'oració, ortografia arbitrària...
|
|
Descripció |
El següent projecte consta de 4 blocs, cada bloc està vinculat a una tipologia textual diferent i en cada bloc es realitzen diferents activitats d'aprenentatge que responen al desenvolupament de la competència comunicativa (oral i escrita). l'esquema de cada bloc és el següent:
- Tipologia textual. Comprensió escrita. En aquesta priomera part del bloc es presenta una tipologia textual mitjançant un exemple de notícia o tipus de document vinculat a la televisió (previsió meteorològica, notícia descriptiva o narrativa, entrevista, recepta de cuina...). a partir d'aquest exemple de text es realitza una activitat de lectura i activitats diverses de comprensió tant del contingut del text com del format. En cada tipologia textual hi van associats diferents aspectes ortogràfics, gramatics i d'expressió. Val a dir que totes les activitats proposades estan plantejades segons el nivell actual dels nens i nenes a qui van dirigides i que el seu format permet realitzar diverses variacions.
- Fem de redactors. En aquest segon bloc i a partir de models treballats i les activitats realitzades en el primer bloc es passa a la confecció de diferents tipologies de notícies a partir de les diferents tipologies textuals. El treball es realitza de forma individual o col·lectiva en funció de la tipologia textual treballada. Aquesta confecció es realitza de forma lliure però amb les pautes dels models treballats. Es valora principalment l'expressió però també la inclusió i la pràctica dels diferents aspectes ortografics, gramatics io d'expressió.
- Fem de presentadors. Un cop finalitzat el segon bloc, es passa a realitzar un treball d'expressió oral, de lectura, d'entonació, de correcció d'errors expressius per passar a la gravació d'una sessió informativa de TV Galileos.
|
|
Observacions |
L’experiència a l’escola ha resultat molt interessant i ha estat un bon incentiu pels alumnes que hi ha participat. Recordem, com es va explicar a la sessió del SEMTAC, que era una activitat de l’aula de reforç. Aquesta activitat va representar una gran motivació per tots ells.
Podeu consultar els enllaços:
http://galitv.blogspot.com
http://www.xtec.net/ceipgalileogalilei |
|
Contacte Mireia González mgonza97@xtec.cat |
___________________________________________________________________________ |
|
Servei Educatiu Baix Llobregat 4 - El Prat de Llobregat
Centre de Recursos Pedagògics |
|