Recursos TIC a l'àrea d'Educació física
_________________________________________________________________________
Jocs amb paracaigudes
Proposta didàctica elaborada per Christiane Guerao. Formadora i especialista en educació física.
 
Objectius
  • Incentivar i desenvolupar la cooperació i la participació
  • Cohesionar el grup i provocar comunicació
  • Desenvolupar i sincronitzar les accions motrius

Índex de jocs

1. El para-sol
2. L’ona 
3. La bombolla 
4. Els números 
5. Salvar els mobles
6. Els noms 
7. Rodolant, rodolant
8. La bomba
9. Quina punteria 
10. Nit i dia
11. Els cavallets o giravolt
12. Contra corrent
13. El gat i el gos 
14. La bossa d’aire 
15. Passar el riu 
16. Botant al cercle 
17. Pilota enlaire 
18. L’iglú  
19. El volcà 


 1- El para-sol: tots alhora, com a presa de contacte amb l’implement, aixecarem i baixarem el paracaigudes.

2- L’ona: cada participant aixeca el paracaigudes quan l’anterior l’acaba d’aixecar i ja està baixant-lo, creant ones.

3- La bombolla: s’ha d’aixecar el paracaigudes i sense deixar-lo anar quan està inflat a dalt, ficar-se tots cap a dins (al centre); quan perd volum, tornar a desplegar-lo cap a fora a la posició inicial.

4- Els números: numerar al grup a tres, o a quatre (depenent del nombre de participants i de les dimensions del paracaigudes). Quan diem un número, tots els que tenen aquell número, deixen anar el paracaigudes i corren cap a dins, creuant fins a l’altra banda. Es poden dir diversos números alhora.

5- Salvar els mobles: col·loquem objectes al centre, a terra. Es fan dos equips. Al senyal, un equip aixeca el p. i l’altre entra a agafar el màxim nombre d’objectes i torna cap a fora abans que la lona baixi. Guanya l’equip que agafi el major nombre d’objectes possible.

6- Els noms: en aixecar el p paracaigudes, l’alumne/a va cap al centre i en baixar el p. ha de quedar amb el cap a fora (pel forat central de la lona); en aixecar-se novament, diu el nom d’un company que haurà d’entrar i sortir...

7- Rodolant, rodolant: col·loquem una pilota sobre el paracaigudes. Hem de fer-la rodolar dibuixant figures geomètriques.

8- La bomba: posem una pilota a sobre de la lona (d’escuma, de voleibol o una pilota gegant). Tots contra tots intentem que la pilota surti per la banda contrària a la nostra.

9- Quina punteria: el paracaigudes està a l’alçada de la cintura. Dos equips es col·loquem amb els jugadors alternats agafant el paracaigudes. Al senyal de sortida, un de cada equip deixa la lona  i va fins a una capsa a on hi ha pilotes de tennis. Haurà de llençar-les i encistellar pel forat del centre. Si no ho aconsegueix, els companys d’equip poden col·laborar movent el paracaigudes  Quan acaben les pilotes de la caixa, tot el grup aixeca el paracaigudes i els jugadors recullen les seves pilotes i les tornen a deixar a la caixa. Li tocarà al següent. Cada jugador que guanya és un punt per l’equip.

10- Nit i dia: per parelles, els alumnes es col·loquen a uns 10 m. Del paracaigudes estès a terra obert.  Al senyal, el primer (NIT) va fins al paracaigudes i l’enrotlla cap al centre el més ràpidament possible. Quan acaba, torna al seu lloc i l’altre (DIA) s’aixeca i el desplega de nou. Guanya la parella que ho faci més ràpid.

11- Els cavallets o giravolt: col·locats de costat al p. ens desplacem lateralment trotant i al senyal hem de córrer a la màxima velocitat i intentar agafar al de davant.

Variant dels cavallets doble: Per parelles, un correrà agafant el paracaigudes i li donarà la mà al company/a, que correrà per fora. Es pot fer amb 3 i 4 companys depenent del nombre d’alumnat.

12- Contra corrent: enumerem els alumnes de a tres o a quatre. Tots girem trotant suau cap al mateix sentit. Quan el professor dona un senyal, el primer de cada grup, deixa el paracaigudes i corre en sentit contrari a la màxima velocitat fins arribar al seu lloc; surt el següent... Guanya el grup que abans acabi.

13- El gat i el gos: el gos està a sobre del paracaigudes sense sabatilles. El gat està a sota a quatre grapes. El gos l’haurà de tocar. Els altres mouen la lona perquè el gos no trobi al gat.

14- La bossa d’aire: es doblega per la meitat el paracaigudes formant una bossa d’aire. Es mourem tots alhora tirant perquè es mantingui inflat.

15- Passar el riu: es col·loquen plats d’equilibri al mig formant una filera (es poden posar “aros”, pneumàtics, un banc...). Quan aixequem el paracaigudes, cal passar pel mig i anar a l’altre extrem trepitjant “les pedres o el tronc d’arbre del riu”.

16- Botant al cercle: ens desplaçarem agafant lateralment el paracaigudes i botant una pilota amb l’altra mà. 

17- Pilota enlaire: ens desplacem lateralment agafant la lona amb una mà. Dos o tres jugadors tindran una pilota que hauran de llançar enlaire (cap amunt) i caldrà que reculli el jugador que està al seu costat i arriba corrent. L’objectiu és que les pilotes no caiguin a terra.

18- L’iglú: aixecar el paracaigudes i quan baixa, entrarem a dins i seurem a terra sense deixar anar la lona. VARIANT: numerem a dos el grup. Aixequem el p. i quan està a dalt, els nº 1 entren a mig i es queden; els nº 2 els envolten amb el paracaigudes quan aquest baixa.

19- El volcà: tota la canalla es treu les sabatilles. Amb el paracaigudes. estès a terra, intentaran fer sortir l’aire que quedi a sota pel forat del mig.
  
Els objectius plantejats a l’inici de la sessió són  genèrics i estan presents a qualsevol activitat desenvolupada amb material recreatiu. Cadascun dels jocs plantejats té els seus propis objectius (desenvolupament d’habilitats coordinatives generals i/o específiques, capacitats físiques, sensorials, expressió, comunicació, etc.)

___________________________________________________________________________

Servei Educatiu Baix Llobregat 4 - El Prat de Llobregat
Centre de Recursos Pedagògics