L’AVIÓ

Definició:

Aeronau amb ales rígides capaç de volar gràcies a l’acció d’un motor. La forma del fuselatge provoca una corrent d’aire que enlaira l’aparell i el manté suspès mentre viatgi a suficient velocitat.

Primers intents:

Leonardo da Vinci feu el primer aeroplà que va provar un dels seus alumnes, que es va estavellar.

Els primers que enlairaren un globus, van ser els germans Montgofier (França) que el van fer de paper i el van omplir d’un gas més lleuger que l’aire. Com a passatgers van ficar una ovella, un gall i un ànec.

Els primers dissenys van intentar copiar a les aus, sense cap èxit. El 1809, l’anglès George Cayley va arribar a la conclusió de que l’home sols podria volar utilitzant aparells amb ales rígides.

Els primers avions no duien motor, aprofitaven les corrents tèrmiques de l’atmosfera, així es va inventar el que nosaltres anomenem "vol a vela". Era un aeroplà impulsat per un motor de turbina, que quan gira fa circular pel seu interior l’aire a gran velocitat.

L’alemany Otto von Lilienthal va construir el 1891 el primer planador. Posteriorment, el nord-americà Samuel Langley va fer volar diversos models de petita grandària dotats d’hèlices accionades per mitjà de motors de combustió interna, però va fracassar en la construcció d’un avió capaç d’elevar a un home.

El 1903, el seu compatriota Orville Wright va volar per primera vegada a bord del Kitty Hawk, un biplà amb dues hèlices i un motor de 16 cv construït amb l’ajut del seu germà Wilburg. El vol va durà 56 segons i va recórrer 266 metres. Dos anys després, van fer 39 km.

El 1.908 Wilbur Wright amb un dels seus motors de quatre temps fa 90 km. En 1 hora. 33 minuts.

El 25-7-1.909 Blériot surt de Calais i arriba a Dover, és el primer vol que travessa el Canal de la Mànega.

Durant la Primera Guerra Mundial es va començar a utilitzar l’avió. Alemanya va fabricar el primer avió a reacció el 1939 i el 1947 l’aeronau nord-americana Bell XI va aconseguir superar la velocitat del so (1.224 km/h) iniciant l’era de l’aviació supersònica.

L’aviació comercial va iniciar la seva expansió després de la Segona Guerra Mundial. El primer reactor civil pel transport de passatgers va ser el Comet, aparegut el 1944. El Concorde, fou el primer reactor civil supersònic. Va començar a volar el 1969.

Laura Fernández, Ferran Sujar , Víctor Vargas