Número 152 | Novembre 2009


editorial

Els Serveis Educatius, pensats pel Dep. d’Educació com una unitat operativa comarcal al servei dels centres educatius en general, atès que estan en un procés progressiu de cohesionament intern han cregut que han d’anar cap a un nou enfocament dels documents informatius o divulgatius. És per això que s’obre una nova etapa del Full Informatiu del Montsià que presentarà també un nou format més innovador tant en la forma com en el contingut. Es recull així, el plantejament teòric del Departament en el sentit que pretén impulsar una resposta educativa unitària per part de tots els equips integrats (EAP, CRP, ELIC, CREDA) per tal de poder donar una resposta conjunta i de qualitat als centres.

D’altra banda, és del tot evident que ens trobem immersos en una nova societat de la informació i del coneixement que ens està conduint envers a una digitalització dels continguts temàtics en general. Per aquest motiu, l’equip del Servei Educatiu del Montsià ha vist la necessitat d’iniciar un procés que vaja en consonància amb esta nova realitat. Així com hem anunciat anteriorment, a partir d’est curs el Full Informatiu presentarà un canvi respecte als continguts, i també un canvi pel que fa al mitjà, tot entenent que existeix una nova evolució en general des de l’ús del paper (la galàxia Guttemberg) envers a la potència dels nous canals informàtics o digitals.

Altrament, el Full presentarà també una transformació pel que fa a la qualitat dels continguts, sobretot perquè a partir d’ara s’obrirà a la participació dels centres educatius. Des del SEM, pensem que pot ser útil com a mitjà de comunicació dinàmic que done cabuda a tot allò que configura la docència a nivell comarcal i, per això, es prioritzarà el tarannà dels aspectes pedagògics o docents de caire divulgatiu (bones pràctiques, experiències innovadores, col.laboracions per part del professorat o d’altres membres de la comunitat educativa, ...), més enllà del contingut principalment informatiu que caracteritzava el Full Informatiu, sobretot en els seus primers temps. Mantindrà, però l’apartat corresponent a les novetats editorials arribades al SEM i en destacarà recursos que siguen considerats rellevants o d’interès pedagògic actual, així com també l’agenda d’activitats comarcals promogudes pel Dep. d’Educació.

Per acabar, l’equip del SEM hem considerat que durant tot el present curs, el contingut fonamental del Full Informatiu tractarà de manera monogràfica el Pla de Convivència, des dels diferents punts de vista: aspectes teòrics, normatius, metodològics, bibliogràfics, ... per tal d’anar ajudant els diferents centres en l’elaboració d’est projecte que, per la seua magnitud i importància és anomenat col·loquialment com un ‘pla de plans’ perquè, ben entès, conté la majoria de les actuacions recollides en els documents del centre com ara el PEC (pla educatiu de centre), PLC (pla lingüístic de centre), RRI (reglament de règim interior) i el PAT (pla d’acció tutorial).

Des d’aquí us convidem, doncs, a col.laborar i a participar d’est nou enfocament que des del SEM pretén ser una eina de comunicació bàsica entre el professorat de la comarca, davant d’una realitat canviant dins d’un procés d’adaptació i aprenentatge col.lectiu.


El Pla de Convivència

la veu del ... SE del Montsià

Per definició, el Projecte de Convivència (PdC) és el document que reflectix les accions que el centre docent desenvolupa per tal de capacitar tot l’alumnat i la resta de la comunitat educativa per a la convivència i la gestió positiva dels conflictes.

El PdC representa una de les actuacions prioritàries en els propers cursos per part del Dep. d’Educació i que ha estat recollit pel marc legal com un document que ha de ser elaborat obligatòriament pels centres durant els propers cursos (LOE 2/2006 de 3 de maig; art. 121). Com a aspectes a destacar, el PdC contempla els següents aspectes:

D’altra banda, el model integrat del PdC pretén atendre a les tres facetes que utilitza Galtung (1998) en el camp dels estudis sobre la pau: la reparació, la reconciliació i la resolució. Més enllà d’una eina d’això, es tracta d’un potent instrument preventiu davant els conflictes que es puguen generar els centres.

La metologia de treball proposada per la Dir. Gral. d’Innovació ve facilitada per una guia interactiva (un aplicatiu informàtic a disposició dels centres), tot seguint les diferents fases d’elaboració:

Diagnòstic - Propostes d’actuació - Recursos - Projecte de Convivència

Els temes que contempla el PdC per a ser treballats a través dels tres nivells d’actuació (aula, centre i entorn), són els següents:

A través del Full Informatiu, el SEM anirà desglossant mensualment els diferents temes per tal d’anar ajudant a familiaritzant-nos tant en la terminologia com també en el coneixement de totes les eines i recursos a l’abast. Així doncs, us avancem que els temes que seran tractats en els propers Fulls Informatius, de manera monogràfica, seran els següents:

Per acabar, us donem a conèixer que alguns membres de l’equip del SEM han estat formats per part de la Direcció Gral. d’Innovació per poder anar donant suport i assessorament personalitzat als centres en l’elaboració del PdC. És per això que ens posem a la vostra disposició per a tot allò que us puga sorgir a l’hora de plantejar el pla de convivència del vostre centre.

Des de l'equip del SE del Montsià, hem pensat d'obrir un nou espai divulgatiu dins de El Full, 'La veu de ...', per tal de donar cabuda a la participació de les persones expertes en els diferents temes monogràfics que anirem treballant en cadascun dels números del Full. Conèixer de primera mà l'opinió dels/ de les qui en sabem més, des d'una perspectiva externa a la del professorat dels centres, pot aportar-nos una perspectiva prou interessant per poder ser contrastada amb la pròpia.

recursos

Tot seguit us mostrem un recull de recursos disponibles a la nostra mediateca que fan referència concreta al pla de convivència

escrits

- Boqué, C. (2002). "Guia de la mediació escolar. Programa comprensiu d'activitats, ed. primària i secundària". A.M. Rosa Sensat.
- Consell Escolar de Catalunya (2002). "La convivència en els centres escolars".
- Consell Escolar de Catalunya (2006). "Conviure i treballar junts".
- Huguet, T. (2006). "Aprendre junts a l'aula". Graó.
- Padrós, M. i altres (2002). "A mida. Materials d'educació en valors per a fer de tutor/a a l'ESO". F. Jaume Bofill.
- Pere Led (2007). "La convivència en els centres d'educació infantil i primària". Dep d'Educació.
- Reig, D (1998-2001). "Quaderns LINGUAPAX: Conviure amb els altres".
- Botifoll, C. i altres (1995). "Conviure en la diferència". Eumo

Per ampliar informació:
- http://www.xtec.es/innovacio/convivencia/



aportacions

Obrim també un nou espai divulgatiu dins de El Full: 'aportacions'. Aquest espai va dirigit als professors i professores dels centres pel tal de donar veu als professionals del nostre entorn més immediat sobre els temes tractats. Podeu enviar la vostra aportació (algun article d'opinió, escrit reflexiu, suggeriment...) o fent-nos arribar experiències de bones pràctiques sobre la temàtica tractada. Podeu fer servir el següent model de fitxa.
La nostra adreça de correu electrònic: crp-montsia@xtec.cat


mediateca

Recull de recursos incorporats a la mediateca del Centre de Recursos del Montsià durant els mesos d'octubre i novembre de 2009. Hi trobareu l'enllaç al catàleg per cada material ressenyat. Inclou dades bibliogràfiques i materials de cada document.

Totes les novetats: http://www.xtec.cat/crp-montsia/Pagines/novetats.htm

Els recomanats del mes de novembre:

revistes

- Guix 355. Monogràfic sobre "Biblioteca Escolar Puntedu"
- Escola Catalana 459. Monogràfic: “Donasses”.
-
Infància a Europa. 09.16. “Els infants i la Ciència”.
-
Aula de Innovación Educativa, 180. "Programar y evaluar competencias"
- Perspectiva Escolar 334. “El cinema obre les portes a l’escola”.
- Perspectiva escolar, 335. "Conèixer els astres. Any Internacional de l'Astronomia 2009" SI: R370 PER
- Perspectiva escolar, 336. "Les altres educacions".
- Cuadernos de Pedagogía, 392. "Educación ambiental para la sostenibilidad"

escrits

TI: Astrònomes que van fer història. Calendari 2009
AU: Figueras, Francesca; [coordinadora]; "Ella és una astrònoma"; [grup de treball]. SI: FD(5)-ASTRONOMIA

TI: L'astronomia a les aules. Manual didàctic per a educació primària i secundària
AU: Jordi, Carme; Estalella, Robert. SI: 52(07) JOR

TI: Premios nacionales fomento de la lectura de la prensa 2007
AU: Ministerio de Educación, i altres. SI: 408 PRE

TI: Educación emocional y bienestar
AU: Bisquerra Alzina, Rafael; Grup de Recerca en Orientació Psicopedagògica; [col·laboració]. SI: 157 BIS

TI: Plans múltiples i personalitzats per a l'aula inclusiva
AU: Ruiz i Bel, Robert

TI: Del viure i del morir. Propostes per acostar-nos a l'experiència de la finitud
AU: Nolla Casals, Anna. SI: 393 NOL

TI: Poesia a l'escola. Com fer grans lectors i recitadors
AU: Bonmatí Guidonet, Ricard. SI: 80.5 BON

TI: Sentir i pensar. Programa d' intel·ligència emocional per a nens i nenes de 3 a 5 anys
AU: Moreno, Ana y altres. CR: maleta pedagògica; escrit; llibre. SI: 157 SEN

TI: Llavors de concòrdia. Recursos per a una ciutadania conscient, crítica i solidària
AU: Acosta-Ramos, Fernando; Rodríguez, Maite. SI: 177 ACO

TI: L'hort escolar ecològic
AU: Escutia, Montse. SI: 63.5 ESC

TI: Educación matemática y buenas prácticas
AU: Alsina, Àngel; Planas, Núria; [coordinadors]. SI: 51(07) EDU

TI: Jocs de pau. Caixa d'eines per educar per una cultura de pau
AU: Barbeito, Cécile; Caireta, Marina. SI: 172.4 BAR

TI: Excursionisme i descoberta. Treball de síntesi de 2n d'ESO
AU: Clemente Grau, Joan C. i altres. CR: escrit; crèdit de síntesi; disseny curricular. SI: 373.5(07) EXC

TI: Projecte món: una reflexió lúdica sobre la diversitat cultural
AU: Isern, Pilar. SI: R370 GUI

TI: Primers nombres i primeres operacions
AU: Canals, M. Antònia. SI: 51 CAN

TI: Fraccions
AU: Canals, M. Antònia. SI: 51 CAN

TI: Estadística, combinatòria i probabilitat
AU: Canals, M. Antònia. SI: 51 CAN

TI: Lògica a totes les edats
AU: Canals, M. Antònia. SI: 51 CAN

TI: Superfícies, volums i línies
AU: Canals, M. Antònia
CR: escrit; llibre
SI: 51 CAN

TI: Transformacions geomètriques
AU: Canals, M. Antònia. SI: 51 CAN

CD / CD Rom / DVD

TI: Cançons per a un Bon Nadal
AU: Casas, Lola; [autora]; Comotto, Agustín; [dibuixos]; Borrell, Pere; [música]; Rivero, Gilberto; [arranjaments i direcció musical]
CR: escrit; llibre; disc compacte; enregistrament àudio. SI: 784.6 CAS

TI: Josep Jordi Llongueres. Cantates per a cors infantils: La petita venedora de llumins i La fona de David
AU: Orquestra Barcelona Sinfonietta; LLongueres, Francesc; [direcció]. SI: CD785.2 LLO

TI: Cinema i ciutadania. 3r d'ESO
AU: Aulamedia. SI: 371 CIU

TI: Cinema i ciutadania. 4t d'ESO. Materials de suport per al professorat
AU: Ambrós, Alba; Breu, Ramon. SI: CD177 CIN

 



notícies d'interès

- Seminari El Gust per la Lectura. Periode d'inscripció del 16 de novembre al 16 de desembre. Més informació.

- 5a edició del concurs escolar 2009-2010 sobre consum responsable: I tu de què vas? A mi em va el consum responsable (Consumòpolis5) per als  alumnes del cicle superior d’educació primària i als alumnes d’educació secundària.
Per a més informació http://www.consum.cat/noticies/18934998.html

 - Programes tecnològics subvencionats: La Xarxa Nacional d’Albergs Socials de Catalunya (Xanascat), l’Institut Català d’Energia i l’aula de recursos de tecnologia Cesire Aulatec del Departament d’Educació han unit els seus esforços dins del programa Enginycat! per fomentar noves vocacions científiques entre els i les jóvens catalans/es a partir de dos programes tecnològics destinats als alumnes d’educació secundària obligatòria. Per a més informació podeu consultar al web: Xanascat

- Es de libro. 4ª edició del concurs de treballs escolars (ESO, Bat, CFGM).
Inscripcions: fins a l’1 de febrer de 2010. Més informació: Es de libro

- La Universitat de Barcelona convoca la cinquena edició del Premi Recerca per a la Pau per a treballs de recerca de Batxillerat. El termini de presentació de treballs s'inicia el proper 1 de febrer i finalitza el 23 d'abril de 2010. Podeu consultar les bases del Premi en l'espai web http://www.solidaritat.ub.edu/premi_pau

Al portal PAULA hi trobareu el material recursos per a la tutoria del treball de recerca de batxillerat, amb propostes de recerca relacionades amb l'àmbit de la cultura de la pau i els drets humans, per a les diferents modalitats del batxillerat.
Més informació: Observatori Paula

-El Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC) ha convocat la VII edició dels Premis el CAC a l'escola. Estos guardons estan adreçats als centres d'educació infantil, primària i secundària de Catalunya, tant públics com privats, i tenen com a objectiu fomentar una lectura crítica i creativa dels mitjans audiovisuals entre els infants i els/les adolescents. El termini per presentar les sol·licituds finalitza el 15 de març de 2010. Per a més inform. : Premis Cac

- Jornades d'Educació en Comunicació. Les Jornades ETC 2010 · Educació, Televisió i Cinema, volen reflexionar sobre la importància de l’alfabetització mediàtica de l’alumnat català del segle XXI, concretament en el camp de la televisió i el cinema.
Barcelona 20, 21 i 22 de gener de 2010. Edifici el Vagó. Recinte Escola Industrial. Més informació: etc 2010

-Taller Coca-Cola “Creatustextos” és un taller d’escriptura creativa l’objectiu principal de la qual és fomentar el plaer per la lectura i l’escriptura dels alumnes de 3r i 4t d’ESO dels centres educatius a nivell estatal. Més informació: http://www.creatustextos.net.

- Amb el suport i col·laboració de la FECYT (Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia) divu*Ciencia ha convocat la primera edició del
concurs INVENT-AD adreçat a centres d'ensenyament de secundària, batxillerat i Formació Professional (FP).  El termini de lliurament i inscripció es realitzarà de l'1 de setembre al 30 de novembre. Tota la informació, les bases del concurs i premis: www.concursoinventad.com

- La Casa de la Ràdio i la Televisió torna a obrir les portes a les escoles i centres educatius. Des de febrer de 2009, 1.200 xiquets i xiquetes de tot Catalunya han visitat l’espai didàctic i pedagògic que hem creat per mostrar el passat, present i futur de la ràdio i la televisió, i que hi han dut a terme tota mena d’activitats (tallers, casals, cursos..). Per a la temporada 2009-2010, les tres principals novetats de la Casa de la Ràdio i la Televisió són l’obertura de tres noves sales: L’Espai TVE Catalunya (en col.laboració amb TVE), la Sala Barcelona 92 (acollirà la col.lecció Ignasi Montaña de material audiovisual) i la Sala TDT, en col.laboració amb el Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació de la Generalitat de Catalunya. Si voleu conèixer tota la informació relacionada amb esta institució, podeu entrar a la pàg. Web que us hem destacat anteriorment.

 

TICoTACo

- "El photoshop online". Interessant aplicatiu 2.0 amb el que sempre tindrem a mà un editor gràfic. Visita: pixlr

- Un excel·lent recopilatori de música en mp3. Només us cal posar el nom de la cançó i/o l’artista i us mostrarà un llistat de llocs on descarregar-la. A més, té un sistema propi anomenat Audiorank que us mostrarà sempre les cançons de millor qualitat al capdavant.

 




... i el proper full

Pla de convivència: "La cultura de la Pau i els valors"

Us animem, una vegada més, a participar, enviant les vostres opinions, experiències o bones pràctiques...

entre tots farem "el full"


SE del Montsià,
C/ Mas de Barberans, 31,
43870 Amposta
telf: 977704420
fax: 977704754
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

editorial | la veu de ... | recursos | aportacions | mediateca | notícies | proper full

 

 

 

 


anteriors