Número 153 | Desembre 2009


editorial

El Projecte de Convivència: L’educació per a la pau

L’educació per a la pau i en valors és un dels quinze temes que és contemplat dins del Projecte de Convivència com un dels aspectes cabdals a tindre en compte, l’objectiu principal del qual és fomentar una cultura de pau i no-violència, juntament amb els valors que fan possible preservar i enriquir la vida de totes les persones. Com sabem, l’educació per a la pau la conformen tots els valors, comportaments, pràctiques, actituds, sentiments i creences que acaben construint-la. Des del Servei Educatiu del Montsià, hem triat est tema com a monogràfic del mes de desembre, en primer lloc per la rellevància i la característica transversal que aporta el tema dels valors en l’educació formal, en totes i cadascuna de les matèries curriculars; en segon lloc, perquè la reflexió que en puguen fer els centres i/o el professorat pot conduir cap a la implicació en accions i activitats programades per treballar la pau i els valors d’una forma més explícita tot aprofitant l’efemèride del 30 de gener, el dia internacional de la Pau. Per això, a banda dels recursos escollits de la nostra mediateca que poden servir per anar confeccionant el projecte de convivència, en els següents apartats del present Full trobareu tot un seguit de recursos, experiències, bones pràctiques,... que també poden complementar o enriquir les vostres programacions sobre l’educació per a la pau, o bé crear-ne de noves.

L’educació per a la pau i en valors

La quotidianitat de la vida en societat, en termes de pau i harmonia, requerix formació individual i col·lectiva, transmesa i apresa a través de les estructures familiars, i reforçada i repensada per l’escola... Com també necessita l’evolució personal i la posada en pràctica d’accions concretes com a ciutadans i ciutadanes que formem part d’un món complex i globalitzat.

La convivència és el valor primordial de tota societat desenvolupada que conrea la pau, és a dir, d’aquella societat que utilitza el diàleg per resoldre les qüestions que es poden plantejar quotidianament. Ara per ara, aprendre a conviure és un dels objectius més valuosos en un món on les distàncies s’escurcen però els desequilibris i les desigualtats tendeixen a augmentar.

Així doncs, és del tot imprescindible que el currículum s’impartisca d’acord amb els valors propis d’una cultura de pau. Concretament, el Departament d'Educació fa referència als següents valors:

Com podrem observar en les següents edicions del nostre Full, alguns d’estos valors seran tractats per la seua importància com a temes particulars dins la implementació del projecte de convivència de cada centre educatiu.


Educació per la pau

la veu de ... Marta Burguet i Arfelis

L’actual “decret de drets i deures de l’alumnat”, decretat pel Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, en el seu programa de “Convivència i mediació” iniciat en nombrosos centres educatius, proposa fomentar els pactes per damunt de les sancions, sabent que sancionar comporta una càrrega de ràbia acumulada que en un futur esdevé en aquests sentiments no expressats i que es poden convertir en ressentiments. Tanmateix, l’esmentat decret també contempla la creació d’una comissió de convivència a cada centre. Aquesta comissió atorga a la direcció del centre la responsabilitat de sancionar els estudiants que incompleixen normes o cometen faltes susceptibles de ser sancionades. Així es posa de manifest que els pactes no exclouen les sancions, tot i que es prioritzin els primers. En aquesta línia, una cultura de comprensió, reconciliació i empatia no està renyida amb la fermesa, la rigidesa i tolerància zero davant la violència. En tot cas, les normes i regles seran acceptades sense dificultat quan vinguin acompanyades –que no reemplaçades- per un tracte afectiu i d’acceptació incondicional de l’alteritat. Una acceptació que no suposa una condicionalitat en funció de la conducta de l’altre, ja sigui alumne/a, professorat, pare/mare, o el mateix personal no docent del centre. Acceptació que ve prioritzada per l’apreci i estima incondicional, sense que això l’eximeixi de l’aplicació d’unes normes de convivència prèviament pactades amb la finalitat d’organitzar la vida junts de maneres no violentes, i consensuar els conflictes de valors que de ben segur sorgiran.

Pactes, tractats i signatures de pau no són tan sols actes protocolaris per fer les paus amb la intenció de deixar en pau i que ens deixin en pau. Potser tots aquests pactes no tenen cap indici de deixar en pau sinó més aviat un interès comú per no quedar mai tranquils, per desvetllar la solidaritat i el compromís de responsabilitat comuna. Anhelar la pau no és una tàctica més en els grans acords, sinó un repte a assolir. Educar per la pau no és un acte puntual de portes enfora en el que el centre justifica la seva implicació en el valor de la pau. Suposa una co-responsabilitat, implicant docents i personal que treballa a l’escola, infants i jovent, i pares i mares, i tant de bo sigui un reclam per a la participació de la ciutadania tota, no merament en actes puntuals, sinó en la consolidació de conductes responsables, de bones pràctiques ciutadanes en clau de pau, que no de quietud, tranquil·litat o mera ingenuïtat. Treballar per la pau és de realistes, però no pas de babaus, sinó més aviat de persones compromeses en una aposta de present i de futur valenta, agosarada, que prima l’esforç i l’acció per damunt del quietisme i l’apatia.

En aquesta línia, tot un seguit d’eixos transversals en clau de treball dels valors, es veuen implicats en l’aposta d’educar per la pau: educar per la diversitat és una manera d’educar per la pau, és educar per saber que hi ha pobles, ètnies, cultures i persones diferents i que aquesta pluralitat ens enriqueix. Educar per la concòrdia és donar als pobles del món una esperança futura a aquestes aspiracions frustrades de pau.

Treballar la pedagogia de la pau suposa treballar la pedagogia del silenci: pacificar els tants sorolls eixordadors que ens contaminen per convertir-los en sons harmònics. Posar acords a la discòrdia que vivim amb els altres i, sovint, amb nosaltres mateixos. Harmonitzar les relacions, amb i des de la pedagogia de l’esforç, una lluita constant des de la no violència.

Treballar la cultura de la pau és potenciar vies de concòrdia, d’unitat: unir cors, unir persones, unir voluntats. I això no significa renunciar al que hom creu o és, sinó sortir d’un mateix per estar obert als altres, des del respecte a la singularitat de cadascú.

Amb la innovació que ha suposat la implantació de la Reforma Educativa al nostre sistema escolar, s’aconsegueix un impuls a l’educació en valors a través de l’aprenentatge significatiu, per tal de desenvolupar les habilitats necessàries per formar una bona pedagogia de la pau. Possiblement l’educació per ella mateixa no acabarà mai amb les guerres ni amb les causes profundes de la manca de pau i dels conflictes violents del món, però és una via a l’abast que, ben emprada, pot ser generadora de pau.

Constatar les moltes guerres i enfrontaments produïts arreu al llarg de la història contribueix a adonar-se que qualsevol treball d’educació per la pau o qualsevol proposta des de diferents institucions adreçada a conscienciar per la pau, no obtindrà mai resultats immediats, ni podrà, segurament, solucionar cap conflicte bèl·lic actual. Malgrat tot, cal creure en la necessitat de desenvolupar en la persona la seva intel·ligència i els seus sentiments de manera que l’orientin cap a una major pau per a tots.

Així, en una proposta d’educació per la pau cal un tractament transversal de totes aquelles competències pròpies de l’empatia, la convivència harmònica que permeti viure juntes les persones que pensen de maneres diferents, l’assertivitat i la capacitat dialògica, l’acceptació incondicional, el desenvolupament de l’autonomia i, per descomptat, l’humor com a habilitat per a manegar de manera optimitzant les inevitables situacions conflictives de l’aprenentatge de la convivència en les entorns de l’aula i el centre educatiu en general.

L’educació per la pau, des del treball transversal de valors pacificadors i realistes, la pot assumir el repte d’educar en aquestes competències.


Marta Burguet i Arfelis

Membre del Grup de Recerca en Educació Moral - GREM

Universitat de Barcelona



recursos

Tot seguit us mostrem l'enllaç al recull de recursos disponibles a la nostra mediateca que fan referència concreta a l'Educació per la Pau.

"Cultura de la pau" a la Mediateca del CRP del Montsià

Per ampliar informació:
- http://www.xtec.es/innovacio/convivencia/



aportacions

- Setmana de la Pau a les llars d'infants municipals d'Amposta. Fitxa

Aquest espai va dirigit als professors i professores dels centres pel tal de donar veu als professionals del nostre entorn més immediat sobre els temes tractats. Podeu enviar la vostra aportació (algun article d'opinió, escrit reflexiu, suggeriment...) o fent-nos arribar experiències de bones pràctiques sobre la temàtica tractada. Podeu fer servir el següent model de fitxa.
La nostra adreça de correu electrònic: crp-montsia@xtec.cat


mediateca

Recull de recursos incorporats a la mediateca del Centre de Recursos del Montsià durant els mesos de novembre i desembre de 2009.

Totes les novetats: http://www.xtec.cat/crp-montsia/Pagines/novetats.htm

Els recomanats del mes de novembre:

revistes

Destaquem este mes la publicació de dos revistes amb aportacions de companys i companyes de les terres de l'Ebre.

- Guix Gestió 28. "La gestió autònoma d'un centre educatiu". Amb l'article: "La gestió autònoma dels centres docents. Un pla de millora a l'IES Ramon Berenguer IV". Signat per Lucrècia Bernaltes, directora d'est institut d'Amposta.

- Guix Dos 359. "La competència oral a través dels mitjans audiovisuals". de Cinta Espuny.

i també...

- Guix 359. "Competències a l'escola".
-
Infància a Europa. 09.17. “20 anys dels drets dels infants ”. Monogràfic.
-
Aula de Innovación Educativa, 186. "Competencia en el conocimiento y la interacción con el mundo físico. Educación para la ciudadanía "
- Perspectiva Escolar 338. “Exili i memòria ”.
- In-fàn-ci-a, 171.
-
OGE. Organización y gestión educativa, 6. "Una nueva formación para un nuevo siglo".
- Cuadernos de Pedagogía, 395. "Aprender en inglés "

escrits

TI: Currículum educació primària
AU: Servei d'Ordenacio Curricular. SI: 372.24 CUR

TI: Prevención de la violencia y mejora de la convivencia en las escuelas: investigación educativa y actuaciones de las Administraciones Públicas
AU: Grañeras Pastrana, Montserrat; Vázquez Aguilar, Elena; [coordinadores]; Briosco Valcàrcel, Maria José; Doncel Abad, David; Sotos Vidal, Blanca; [autors]. SI: 371.5 GRA

TI: Coeducando para una ciudadanía en igualdad
AU: Arnot, Madeleine. SI: 396 ARN

TI: Diversitat lingüística a l'aula. Construir centres educatius plurilingües
AU:Barrieras, Mònica; Comellas, Pere; Fidalgo, Mònica; Junyent, M. Carme; Unamuno, Virgínia. SI: 4.073 DIV

TI: Marxa més segura. Proposta educativa sobre alcohol i seguretat viària
AU: Larriba, Jaume; Suelves, Josep M. CR: escrit; fullet; unitat de programació; enregistrament vídeo; dvd. SI: 371.03 LAR

TI: ¿Y los ciruelos chinos?
AU: Barreras, Miguel. SI: 371.124 BAR

TI: Lectura de prensa y desarrollo de la competencia lectora
AU: Moreno Bayona, Víctor; [autor]; González Briones, Elena; [coordinació institucional]; Bernabeu Morón, Natalia; [coordinació del treball].
SI: 070.1(07) PRO

TI: El artículo y la columna
AU: Moreno Bayona, Víctor; [autor]; González Briones, Elena; [coordinació institucional]; Bernabeu Morón, Natalia; [coordinació del treball].
SI: 070.1(07) PRO

TI: La noticia y el reportaje
AU: Moreno Bayona, Víctor; [autor]; González Briones, Elena; [coordinació institucional]; Bernabeu Morón, Natalia; [coordinació del treball].
SI: 070.1(07) PRO

TI: La entrevista y la crónica
AU: Moreno Bayona, Víctor; [autor]; González Briones, Elena; [coordinació institucional]; Bernabeu Morón, Natalia; [coordinació del treball].
SI: 070.1(07) PRO

CD / CD Rom / DVD

TI: En tierra de hombres (Ed. per la ciutadania. ESO)
AU: Caro, Niki, [direcció]; Theron, Charlize; McDormand, Frances; Bean, Sean; Jenkins, Richard; [actors]; Seitzman, Michael; [guió]
CR: enregistrament vídeo; dvd. SI: V791.43 CAR

TI: The Bussy Board. Primary 1st Cycle
AU: Read, Carol; Saberon, Ana; Shaw, Dona; Ormerod, Mark. SI: CD441:372 BUS

TI: The Bussy Board. Primary 2nd Cycle
AU: Read, Carol; Saberon, Ana; Shaw, Dona; Ormerod, Mark. SI: CD441:372 BUS

TI: The Bussy Board. Primary 3rd Cycle
AU: Read, Carol; Saberon, Ana; Shaw, Dona; Ormerod, Mark. SI: CD441:372 BUS

 



notícies d'interès

- Conferència: "Biblioteca i inclusió social". A càrrec d'Àlex Cosials. Biblioteca Comarcal Sebastià Juan Arbó, Amposta.
28 de gener de 2010, a partir de les 18h.

- Bus de professions. El bus de les professions és una unitat mòbil itinerant que té com a objectiu oferir a l'alumnat de 3r i 4t d'ESO, per mitjà de visites concertades, la possibilitat de conèixer de prop les característiques de la formació professional i els corresponents cicles formatius que es poden estudiar a Catalunya.
13 i 14 de gener (matins) a Santa Bàrbara. Més informació.

- Agenda 21 Escolar de Sant Jaume d'Enveja. S’inicia el curs 2009-10, i amb ell l’Agenda 21 Escolar municipal. Aquest programa d’educació
ambiental, compta amb la implicació del professorat, l’equip directiu del centre, les mares i pares, i la col·laboració d’un grup de jubilats del municipi, el “Consell de Grans”, que aporten la seua experiència. Està promogut per l'Ajuntament de Sant Jaume d’Enveja i té el suport de la Diputació de Tarragona.

- 14è PREMI DE LITERATURA «PROTAGONISTA JOVE».El Consell Català del Llibre Infantil i Juvenil (ClijCAT), en col·laboració amb l’Associació Catalana d’Amics del Llibre Infantil i Juvenil, convoca el 14è Premi de Literatura «Protagonista Jove» amb el propòsit d’estimular la lectura d’imaginació en els nois i noies. Més informació.

- Cangur-2010 La prova Cangur, convocada per la Societat Catalana de Matemàtiques, i organitzada per una comissió catalano-valenciano-balear és una activitat que es marca com a objectiu estimular i motivar l'aprenentatge de les matemàtiques a través dels problemes. Consisteix en una prova de 30 reptes matemàtics, de dificultat creixent i de resposta tancada, amb cinc opcions per a cada problema. Més informació.

- Concurs de contes enregistrats per a cuidar la cultura popular Recuperar la tradició oral dels pobles, però ara a través del MP3, és l'original proposta que l'Associació COMSOC - Comunicació Social fa als alumnes de Primària i Secundària dels centres educatius de la província de Barcelona. Es tracta del Concurs de Podcast «Contes del Món», on els participants enregistren amb l'ordinador aquelles històries tradicionals de les cultures del món, i les envien a través de la web www.contesdelmon.org. Els 24 contes més votats formaran part d'un llibre i CD que serà editat el proper any i que formarà part del material didàctic de la comunitat educativa.

 - SALUT, FAMÍLIA I ESCOLA: OPORTUNITATS EDUCATIVES. La quarta edició del Fòrum Plèiades es durà a terme el divendres 15 i el dissabte 16 de gener de 2010. Trobareu el programa complet i el formulari d'inscripció a la pàgina web de l'ICE (www.uab.cat/ice). Per a qualsevol dubte podeu trucar al telèfon 935811708 o escriure al correu ga.ice@uab.cat.

- L’espai en el portal www.consumopolis.com  per fer l’àlbum virtual serà accessible als equips  a partir del 26 d’octubre de 2009. El termini per a la presentació d’aquest treball i la resta de documentació esmentada començarà el 2 de febrer i conclourà el 10 de març de 2010.

- El Departament de Física de la Universitat Autònoma de Barcelona convida a les escoles a participar en l’activitat:
“Som-hi! : experimenta la física a través dels sentits”,
que tindrà lloc de l’1 al 19 de març de 2010 (ambdós inclosos) a la Universitat Autònoma de Barcelona, Bellaterra. Si necessiteu més informació: 93 581 19 78

TICoTACo

- Conveni del Departament per a la digitalització de les aules: conveni Escola 2.0

- Wiki amb tota la documentació relativa al projecte eduCAT 1x1 del Programa d’Innovació en Metodologies d’Aprenentatge i Ensenyament (IMAE)

- Per descarregar videos del You Tube en diferents formats.




... i el proper full

Pla de convivència: "La inclusió "

Us animem, una vegada més, a participar, enviant les vostres opinions, experiències o bones pràctiques...


SE del Montsià,
C/ Mas de Barberans, 31,
43870 Amposta
telf: 977704420
fax: 977704754
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

editorial | la veu de ... | recursos | aportacions | mediateca | notícies | proper full

 

 

 

 


anteriors