Seminari TAC (2015-2016)
 

1a sessió: Tolbox - Codeweek

2a sessió: Nodes

3a sessió: Google Apps for education

4a sessió: La Comunicació amb dispositius mòbils
(Document elaborat per: Ana Belén Colén (CRP Garraf) i Albert Vicedo (CRP Santa Coloma de Gramenet)

  • Per què DM com a eina de comunicació?

    • Esdevenen una eina potent de comunicació. Incorporen molts avenços que semblen definir els mòbils com les eines definitives per enregistrar imatges, editar-les i distribuir-les.

    • Missatge > tecnologia . En la creació amb la tecnologia ha de prevaldre en la història que s’explica el sentiment més enllà de l’automatització dels continguts per part de la tecnologia (Perspectiva Humarithm).

    • Importància del treball per competències (comunicativa i audiovisual, alhora que la digital), tant del professorat com de l'alumnat (molt recomanable amb alumnat de NEE ja que facilita la comunicació, el treball cooperatiu...).

    • Moltes feines de futur immediat estan relacionades amb la tecnologia mòbil: periodistes de premsa escrita, ràdio, TV, realitzadors, formadors, desenvolupadors d’apps, creadors d’accessoris, distribuïdors d’equipament tècnic, freelances, productors, storytellers, influencers, directors d’innovació,

    • Són eines potencialment motivadores, que faciliten enormement que els estudiants continuïn aprenent un cop acabats els estudis, i aquest fet constitueix un actiu social i individual.

    • Eines que permeten un disseny de situacions d’E-A flexible seguint els següents aspectes didàctics:

      • all-in-one: permeten afrontar treballs que amb altres mitjans necessitarien més recursos tècnics i per tant, econòmics, així com més inversió de temps. La proposta de creació de vídeo amb smartphone i tauletes n’és un bon exemple.

      • BYOD (Bring Your Own Device). Es tractaria de deixar que l’alumnat esculli el tipus de  DM i sistema operatiu que més li convingui en funció de la tasca a realitzar.

  • Referents
    • Algunes de les competències bàsiques en l’àmbit digital (PRI i ESO) són especialment rellevants pel que fa a l’ús correcte i eficaç dels dispositius mòbils:
      • Seleccionar, configurar i programar dispositius digitals segons les tasques a realitzar (competència digital 1)
      • Utilitzar les aplicacions bàsiques d’edició d’imatge fixa, so i imatge en moviment per a produccions de documents digitals (competència digital 3)
      • Participar en entorns de comunicació interpersonal i publicacions virtuals per compartir informació (competència digital 7)
      • Actuar de forma crítica i responsable en l’ús de les TIC, tot considerant aspectes ètics, legals, de seguretat i d’identitat digital (competència digital 11).
    • Consell Escolar de Cat.: Les tecnologies mòbils als centres educatius (4/3/15)
      • L’aprenentatge mitjançant tecnologies mòbils serà “una de les competències claus per al futur” (vegeu pàgina 5 del document).
      • S’equipara els dispositius mòbils a eines de relació imprescindibles i els defineix com un “instrument social irrenunciable”. (pàg 10)
  • Procés de gravació, edició, postproducció i distribució d'un video
    • Gravació
      • Consells per enregistrar les vostres imatges i àudio.
        • Feu plans estables amb trípode
        • Assageu els moviments de càmera (com comença i acaba el pla)
        • Graveu amb llum solar sempre que pugueu
        • Poseu el terminal en mode avió (si no es necessita wifi)
        • Tingueu cura de l’àudio. Us recomanem gravar amb dispositiu extern, com ara Rode Smart lav+, micro solapa (55e.) o Irigvoice, micro de mà unidireccional (30-40e). Algunes apps admeten  la gravació de l’àudio amb micro bluetooth a partir de configurar els settings. En aquests moments: Android, Cinema FV-5/ IOS, MoviePro
        • Eviteu contrallums o llums zenitals
        • Utilitzeu el bloqueig de l’enfoc i balanç de blancs
        • Feu que la persona es presenti a càmera per no posar títols (després del típic 3,2,1,....) quan graveu una persona
        • Feu que la persona a qui entrevisteu aguanti uns segons mirant a càmera quan acabi de parlar.
    • Compartir i desar arxius a la galeria del dispositiu on es farà l'edició
      • Quan gravem amb l'smartphone i volem editar després amb la tauleta, haurem de compartir i/o desar els arxius. Tenim vàries opcions:
        • Desar-ho en algun dels serveis d'emmagatzematge habituals, com Drive o altres.
        • Transferir els arxius enregistrats (imatges, vídeos...) entre dispositius de sistemes operatius diferents: us recomanem l’ app Wetransfer (IOS-Android). Fins a 2GB (per correu electrònic). Una altra app: Send Anywhere (a través de codi numèric
        • Compartir els arxius entre dispositius mòbils:
          • IOS. Haurem d’activar aquesta opció l' smartphone (configuració) en el cas que compartim arxius entre dispositius vinculats al mateix compte, per després seleccionar els arxius que volem compartir i la carpeta on els volem desar al rodet (al núvol, Icloud IOS). L’opció més efectiva, però, ens ha semblat AIRdrop-IOS (cal wifi i està disponible en iphone 5 i superiors… i ipad de quarta generació) ja que permet compartir entre usuaris.
          • Android. Us recomanem l’ app Wetransfer. Els fitxers estaran comprimits. Hi ha vàries opcions:
            • Es pot crear una carpeta a la galeria amb ES File ( app que fa l’exploració de fitxers al DM) i utilitzar RAR per descomprimir els fitxers en el lloc que hem creat.
            • Es pot utilitzar Zip Viewer (o alguna app similar) i fer el procés de descomprimir a la galeria utilitzant una sola app.
    • Edició
      • Les apps d’edició i postproducció s’han de configurar perquè puguin accedir a la biblioteca, galeria, per poder importar els arxius.
      • Si volem editar amb la tauleta i hem gravat vídeos amb el mòbil ens hem d’assegurar que aquests quedin gravats a la galeria de la tauleta per poder-los editar després.
      • En el muntatge també serà molt important la música que escollim per acompanyar el nostre producte audiovisual. Algunes de les apps d’edició ja incorporen música lliure de drets, també podem recórrer a la que tinguem nosaltres gravada (sempre respectant els drets d’autoria.
      • Un cop completada la fase de muntatge, quan ja hem creat el producte audiovisual, passarem a desar-lo a la galeria del dispositiu per continuar completant la resta de fases.
    •  
      IOS ANDROID
      Clips Snapseed retoc imatges
      Snapseed retoc imatges Phonto per smartphone
      iMovie nadiva a iPad2 VideoShow
      Videoky VivaVideo
      Replay VideoPad
        KineMaster
        PowerDirector
    • Postproducció
    • Canals de distribució (compartir el contingut digital que generem amb els nostres DM és igual d’important que crear-lo).

      Youtube. És de Google. Permet vídeos de fins a 10’. 1 GB per vídeo. 10 vídeos per pujada. Xarxa molt extensa que permet subscriure’t, tenir un canal…

      Vimeo. Plataforma més triada per pujar vídeos semi-professionals i amateurs. Qualitat HD. Compatibilitat tots navegadors. Permet VOD (alguns autors cobraran per llogar o comprar els vídeos als usuaris). Watch later, per guardar temporalment els vídeos sense necessitat de connexió a la xarxa. Permet reproducció dels vídeos mentre es navega.

      Twitter. 2015. 30” vídeo, es pot editar, format panoràmic, desa esborranys. L’aplicació també grava vídeo a 720*720. Pots desar el vídeo que has gravat directament amb twitter sense arribar a compartir-lo si actives el mode avió.

      Instagram. 2013. 60 ’’. No pots canviar els plans de lloc, cal pensar l’ordre prèviament, no permet l’edició. Té filtres (13), el mateix per a tot el clip. Disposa d’un estabilitzador d’imatge que s’anomena Cinema. No desa esborranys. Grava per segments i pots esborrar-los d’un en un sense esborrar el clip sencer. Pots intercanviar la càmera frontal amb la del darrera durant la gravació. No es pot previsualitzar la gravació. Facilita el codi per compartir. En importar el vídeo des del rodet (també pots gravar-lo directament amb la app ) et facilita el format final de pujada (panoràmic -horitzontal o vertical, retallant una mica per sobre i per sota- o quadrat).

      Facebook. Es publica el vídeo en el mur d’un perfil personal o d’una pàgina,  important-lo. Pots escollir el grau de privadesa en el perfil personal i en la pàgina sempre serà públic per defecte (va més adreçada a negocis, marques i organitzacions). També pots crear i administrar una pàgina des d’un perfil personal. Si publiques el vídeo en una pàgina pots escollir “accions” personalitzant botons com: comprar, reservar, descarregar, registrar-se,... .  Pots incloure una adreça web, comentaris i títols i etiquetar les persones que surten, localitzar el vídeo i posar-hi una descripció. El vídeo es publica escollint una miniatura (facebook web).

      Vine. 2013. 6’’. Edició de vídeo. Grava, importa i comparteix vídeos HD -configurant els settings de l’ app - i format quadrat.  Pot anul·lar l’àudio. Conta visualitzacions, loops. Té filtres.  Guarda esborranys. Grava stopmotion. La càmera pot eliminar el darrer clip gravat. Guia per anivellar l’horitzó. Guies de composició, bloqueig d’enfoc, skin onion -rastre del darrer fotograma gravat per fer de guia dels següents, per ex. si vols gravar stopmotion-, pot gravar amb la llum de l’ smartphone i desa varis projectes per acabar-los més tard.Si importes o graves, pots retallar per davant i darrera, reordenar les imatges, esborrar-les, duplicar-les i eliminar el so.

      Line. 4-10’’ de vídeo amb bucle amb la funció snap movie (de moment només per iphone). Es pot afegir música abans de compartir-los.

      Eines del google. El drive et permet pujar vídeos i compartir-los. Fins a 5TB. Admet molts formats: WebM, MPEG4, 3GPP, MOV, AVI, WMV, FLV, MTS,... . Pots afegir pistes de subtítols. La durada del vídeo i àudio ha de ser la mateixa. Et permet tenir tots els vídeos a la vista.