VII Jornades d'actualització científica

Ārea de Ciències

1a sessió, dimecres 4 de febrer de 2009
Nanociència i Nanotecnologia
Coordina: Dra. Núria Barniol, catedràtica d’Electrònica de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de la UAB.

Conferència: Nanociència i Nanotecnologia: la revolució del món més petit

Material: WEB .. NANOWIKI

Contingut: La reducció de les dimensions dels materials i objectes a escales nanomètriques fa que les seves propietats físiques i químiques canviïn, i apareguin fenòmens nous que es poden fer servir per nombroses aplicacions. Gràcies a les petites dimensions, en aquesta escala es pot treballar tant amb nano-objectes orgànics (per exemple biomolècules) com inorgànics (per exemple transistors) i amb la combinació d’ambdós. Aquest fet, juntament amb el desenvolupament d’eines específiques que permeten el control i manipulació de la matèria a escala nanomètrica i fins i tot atòmica, obre un ventall enorme de possibilitats per entendre i conèixer el món nanoscòpic i d’altra banda obre la possibilitat de crear nous materials i objectes amb unes propietats totalment diferents de les actuals. En aquesta conferència es veuran alguns dels paradigmes més importants relacionats amb la nanociència i la nanotecnologia, les eines que permeten la manipulació, fabricació i síntesis de materials a escala nanomètrica així com algunes de les seves principals aplicacions que ja es poden trobar al mercat. Al finalitzar la conferència es farà la presentació de la Nanowiki, un entorn de la xarxa per divulgar els últims reptes i descobertes de la nanotecnologia.

A cārrec de: Dra. Núria Barniol, catedràtica d’Electrònica de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de la UAB.
: Sala d'ACTES de la Facultat de Ciències de la UAB.
Horari: de 16 a 17.30 h

Taller: D’experimetació en nanotecnologia
Material: Taller de superficies
Material: Taller de Nanopartícules
Material: Taller de nanopartícules d'or
Contingut: En aquests tallers es duran a terme experiències que permetin entendre i demostrar algun dels tòpics relacionats amb la nanotecnologia. Una de les característiques més importants dels materials i objectes nanoscòpics és la seva relació superfície volum, molt més alta que en objectes macroscòpics, que fa variar les seves propietats fisico-químiques. Per estudiar aquests efectes i veure’n algunes propietats particulars es realitzarà la síntesi química de nanopartícules (partícules de dimensions nanométriques). Per estudiar les seves característiques principals, s’usaran diferents tècniques disponibles als laboratoris (elèctriques, òptiques, químiques o magnètiques). El professorat podrà escollir fer un taller amb un enfocament de química (en el que es farà més èmfasi a la síntesi de les nanopartícules) o un taller amb un enfocament de física (en el que es farà més èmfasi en la caracterització de les seves propietats magnètiques).
Coordinació a càrrec de: Dr. Josep Ros, catedràtic de Química i Dra. Mª Dolors Baró, catedràtica de Física de la UAB.
Lloc: Laboratoris del Departament de Física i laboratoris del Departament de Química de la Facultat de Ciències de la UAB.
Horari: de 17.30 a 19.30h

2a sessió, dimecres 11 de febrer de 2009
Tecnologia dels aliments
Coordina: Dra. Montserrat Mor-Mur, Professora Titular de Tecnologia dels Aliments del Departament de Ciència Animal i dels Aliments.

Conferència: Història de la tecnologia alimentària. El camí que ens mena a la gastronomia molecular.
Material: Història de la Tecnologia dels Aliments
Contingut:
Els desenvolupaments tecnològics en aquest àmbit han anat marcant el creixement de la humanitat. Des dels canvis associats a l’augment de producció primària gràcies a la revolució neolítica fins a l’aprofitament dels coneixements actuals en la gastronomia, passant per les millores assolides per la revolució industrial, els productes que s’han fet servir per a l’alimentació de les societats han anat lligats a nous descobriments, però també als costums i creences dels grups humans. La situació actual en aquest camp resulta tremendament excitant, confluint els interessos per una producció sostenible d’aliments, l’aplicació de les eines biotecnològiques i la cerca de propietats en els aliments que facin conservar i millorar l’estat de salut dels consumidors.

A càrrec de: Dr. Jordi Saldo. Departament de Ciència Animal i dels Aliments de la UAB.
Lloc: Sala de Graus de la Facultat de Veterinària de la UAB.
Horari: de 16 a 17.30
h

Tallers de Tecnologia dels aliments: Desenvolupament de noves textures mitjançant macromolècules. Gels i esferificació.

Material: Pràctica pel taller de Tecnologia dels Aliments
Contingut:
Hi ha multitud de macromolècules que serveixen per a produir noves textures en els aliments, moltes de les quals han estat emprades tradicionalment i ara s’utilitzen com a additius alimentaris.
En aquests tallers es treballaran gels termoreversibles com l’agar i la gelatina. Es formaran gels no termoreversibles d’alginat càlcic, com els que han estat popularitzats a “El Bulli”, que serviran per a reflexionar sobre els mecanismes de difusió molecular.

A càrrec de: Dr. Jordi Saldo, Dra. Montserrat Mor-Mur i Dra. Bibiana Juan
Lloc: Lab. del Departament de Ciència Animal i dels Aliments de la Facultat de Veterinària.
Horari: de 17.30 a 19.30h
Comentari: El grup de física farà el taller el mateix dia 11 a les 17.30h i el grup de química farà el taller el dia 18 de febrer a les 16 h.

Adreįat: al professorat de secundāria.

INSCRIPCIÓ del 9 al 28 de gener. Indiqueu si voleu Química o Fìsica. Nombre de places limitat!!.

A partir del 30 de gener, consulteu les assignacions

Organitzen:
CRP Vallès Occidental I Sabadell
CRP Vallès Occidental II Terrassa
CRP Vallès Occidental V Cerdanyola
CRP Vallès Occidental VII Badia
Coordinador per a les Relacions amb l'Ensenyament Secundari de la UAB
Institut de Ciències de l'Educació de la UAB: Programa Argó i Unitat de Secundària

Col·laboren:
Centres de Recursos del Vallès Occidental