IX Jornades d'actualització científica

1a sessió, dimecres 9 de febrer de 2011

15.30h Presentació de les Jornades
Conferència: Anatomia d'un Sincrotró

Contingut: Introducció als acceleradors de partícules i, en particular, als sincrotrons. Descripció dels fonaments i de les aplicacions com a fonts de "llum" de molt alta resolució

A cārrec de: Dr. Antoni Méndez, catedràtic de l'àrea de Física Teòrica de la UAB.

Lloc: Sala d'Actes de la Facultat de Ciències de la UAB.
17.00h ACTIVITATS SIMULTÀNIES
a) Visita al Sincrotró Alba

Lloc: Edifici del Sincrotró Alba (Cerdanyola del Vallès)
Horari: de 17.15 a 18.30

Comentari: El trasllat al Sincrotró Alba es farà en autocar contractat amb aquesta finalitat, no es pot anar en vehícle particular. El punt de sortida serà l'entrada Nord de la Facultat de Ciències i tornada al mateix lloc, es farà l'acompanyament des de l'organització.
Caldrā portar el DNI. Nosaltres donarem una relaciķ del professorat que farā la visita cada dimecres al Sincrotró i no es podrā modificar el dia. És per motius de seguretat.

Material fotos i la foto d'un company espectacular, mireu en "Full screen" (Si teniu més fotos i ens envieu l'adreça ens hi enllacarem)
Material: En aquest enllaç trobareu un video explicatiu del Sincrotró Alba. video

b) Visualització i modelització molecular: una eina per entendre i ensenyar les ciències moleculars

Lloc: Aula d'Informàtica. Aula "Pc1-C". Facultat de Ciències.

Contingut: Amb l’avenç constant de la informàtica, aquest principi de segle XXI es caracteritza per la consolidació de les eines virtuals per a observar el comportament de les espècies moleculars. Avui dia hi ha nombroses aplicacions disponibles per proporcionar una representació visual del que succeeix a escala atòmica. Aquestes eines s’associen generalment a l’àmbit de la recerca, però el seu potencial didàctic és altíssim. En aquest taller proposem una introducció del professorat al món de la visió per ordinador per apropar l’alumnat a les ciències moleculars. Es facilitarà una llista d’aplicacions gratuïtes amb aquest fi i uns tutorials per a la seva manipulació, a més d’idees de com fer-les servir en una aula de docència.

A càrrec de: Dr. Jean Didier Maréchal, professor del Departament de Química de la UAB.

Horari: de 17,00 a 19,00

Material: Visualització i modelització molecular. Visiteu l'enllaç

Comentari: Les dues activitats simultànies estan dissenyades per a que tot el professorat inscrit pugui realitzar-les. Un dimecres, la meitat de les persones inscrites faran la visita al Sincrotró i l’altra meitat realitzarà el taller b. A la setmana següent, s’invertirà l'ordre.

El professorat inscrit rebrà per correu electrònic la confirmació del torn que li correspon realitzar.

2a sessió, dimecres 16 de febrer de 2011
Horari: 15.45 a 16.45 h
Conferència: Energia i Química: un binomi amb futur (a propòsit de l’Any de la Química)

Contingut:
Amb el petroli barat en vies d’extinció i el carbó amenaçant el clima i el medi ambient, el nostre model energètic està abocat a un canvi o a una crisi. En aquesta conferència es presentarà el complex i problemàtic panorama actual de l’energia i la seva necessària re-evolució.S’examinaran algunes de les revolucions científiques pendents que faran viable la transició cap a un nou model sostenible tant pel que fa a la generació com al consum d’energia, revolucions on el paper de la Química i dels químics resulta primordial .
A càrrec de:
Prof. Pedro Gómez-Romero, NEO-Energy Group Leader. Vice-Director de MATGAS i del Centre de Recerca en Nanociència i Nanotecnologia. (CSIC – ICN)
Lloc: Sala d’Actes de la Facultat de Ciències de la UAB
Material: és un text relacionat amb el contingut de la conferència "De los Nanómetros a los Teravatios. Aplicaciones energéticas de la nonociencia", elaborat per el investigador Pedro Gómez Romero. (en pdf)
17.00h ACTIVITATS SIMULTÀNIES
a) Visita al Sincrotró Alba

Lloc: Edifici del Sincrotró Alba (Cerdanyola del Vallès)
Horari: de 17.15 a 18.30

Caldrà portar el DNI. Nosaltres donarem una relació del professorat que farà la visita al Sincrotró cada dimecres i no es podrà modificar el dia. És per motius de seguretat.

Lloc: Aula d'Informàtica. Aula "Pc1-C". Facultat de Ciències.

Horari: de 17,00 a 19,00

Adreįat: al professorat de secundāria, de l’àmbit científic, especialment de l’especialitat de Física i Química.

Certificació: 10 h

Organitzen:
CRP Vallès Occidental I Sabadell
CRP Vallès Occidental II Terrassa
CRP Vallès Occidental VI Montcada-Ripollet
CRP Vallès Occidental VII Badia
Coordinador per a les Relacions amb l'Ensenyament Secundari de la UAB
Institut de Ciències de l'Educació de la UAB: Programa Argó i Unitat de Secundària

Col·laboren:
Centres de Recursos del Vallès Occidental