El trencaclosques de l'àmbit metropolità de Barcelona

Una eina didàctica per a la interpretació del territori

Per a què un trencaclosques?

El trencaclosques de l'àmbit metropolità de Barcelona ha estat concebut com una eina didàctica de manipulació i de reflexió que permet treballar un conjunt d'informació geogràfica. L'activitat té com a objectiu principal iniciar-se en la interpretació del territori proper a la ciutat de Barcelona.
El disseny didàctic, la selecció de municipis i el tractament de les dades i dels usos del sòl ha anat a càrrec del Camp d'Aprenentatge Can Santoi, de Molins de Rei; el pacient treball de marqueteria de les peces que constitueixen el trencaclosques ha estat realitzat per alumnes del mòdul de fusteria de l'IES Escola Industrial d'Arts i Oficis, de Sabadell.

Relació de municipis que comprèn el trencaclosques

Abrera, Alella, Badalona, Badia del V., Barberà del V., Barcelona, Begues, Castellbisbal, Castelldefels, Castellví de Rosanes, Cerdanyola del V., Cervelló, Collbató, Corbera de L., Cornellà de L., El Masnou, El Papiol, El Prat de L., Esparraguera, Esplugues de L., Gavà, La Llagosta, La Palma de Cervelló, L'Hospitalet de L., Martorell, Martorelles, Molins de Rei, Mollet del V., Montcada i Reixac, Montgat, Olesa de Montserrat, Pallejà, Polinyà, Ripollet, Rubí, Sabadell, Sant Adrià de Besós, Sant Andreu de la Barca, Sant Boi de L., Sant Climent de L., Sant Cugat del V., Sant Esteve Sesrovires, Sant Feliu de L., Sant Fost de Campsentelles, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern, Sant Quirze del V., Sant Vicenç dels Horts, Santa Coloma de Cervelló, Santa Coloma de Gramanet, Santa Maria de Martorelles, Santa Perpètua de la Mogoda, Teià, Terrassa, Tiana, Torrelles de L., Ullastrell, Vacarisses, Vallirana, Viladecans, Viladecavalls.

(L: Llobregat; V: Vallès)

Aquest material didàctic, que va adreçat a l'alumnat de l'ESO, del Batxillerat i dels Cicles Formatius, és especialment útil per a treballar a l'aula en petits grups, i reuneix un conjunt de destreses i de conceptes provinents de diferents àrees del currículum, des de les ciències socials, passant per les matemàtiques fins a les teconologies de la informació.

Continguts que s'hi poden treballar

* La toponímia, les dimensions proporcionals a les reals i la situació dels municipis que configuren la xarxa urbana més propera a Barcelona.
La informació cartogràfica i geogràfica que proporciona el mapa (xarxa viària, teixits urbans...).
* Els usos del sòl a partir de la colorimetria simplificada del mapa.
* El càlcul d'una superfície de contorn irregular a partir del seu pes, comparant-lo amb un patró de superfície coneguda.
* La densitat de població, entesa com a relació entre el nombre d'habitants i la superfície del municipi.
* El paper que exerceixen els espais naturals i els parcs dins la densa trama urbana metropolitana.
* Els beneficis i les problemàtiques associats a les grans concentracions urbanes.
* Els desequilibris demogràfics i territorials a Catalunya.
* Propostes per a una millor gestió del territori.

Característiques tècniques

- Mapa base: "Barcelonès i el seu entorn", mapa de planejament urbanístic i usos del sòl. ICC, Barcelona 2000. Escala 1:50.000

- Colorimetria amb informació sobre 41 usos del sòl diferents (simplificada a 7 en l'aplicació didàctica) provinent dels documents vigents de planejament urbanístic general i sectorial i que són d'aplicació en data 31 de desembre de 1997; inclou tant les actuacions existents com les programades i les no programades.

- 62 peces de fusta que corresponen a la selecció de 61 municipis de l'entorn de la ciutat de Barcelona:

- Cens d'habitants dels municipis (any 2001)

- Fonts de consulta de criteris d'equilibri i sostenibilitat

Servei de Préstec

Per tal de facilitar la proximitat del material als centres docents es disposa de 6 jocs de trencaclosques distribuïts als següents serveis educatius:

CdA Can Santoi (2 exemplars)
Av. Montserrat, 104. La Rierada
08750 Molins de Rei. Tel. 936802931
cda-cansantoi@serveis.xtec.es

CRP Baix Llobregat V (2 exemplars)
Almogàvers, s/n
08940 Cornellà. Tel 933762441
crp-cornella@serveis.xtec.es

CRP Vallès Occidental I (2 exemplars)
Sant Pau, 34
08201 Sabadell Tel.937277699
crp-sabadell@serveis.xtec.es

Material que inclou el trencaclosques (en préstec)

o Suport de fusta amb mapa per a colocar-hi les peces (aprox.108x108x3 cm).
o 62 peces de fusta corresponents a 61 municipis.
o Patró de fusta de 20 x 20 cm.
o Disquet de 3,5" amb aplicació Excel per al tractament de les dades.
o Dossier informatiu (instruccions, dossier professor, dossier alumne)
o Maleta de plàstic per a transport del material.

Material necessari no inclòs (en el préstec)

o Balança amb precisió 0,01 g.
o Ordinador amb el progama Excel instal·lat.
o Impressora.

Sessió de presentació del Trencaclosques

El passats dies 15 de gener i 24 de març es van realitzar dues sessions de presentació del "Trencaclosques" per tal de donar a conèixer al professorat les possibilitats didàctiques d'aquest recurs educatiu.

La primera sessió va tenir lloc al al Camp d'Aprenentatge, amb l'assistència d'una trentena de persones, majoritàriament professorat de secundària, entre les quals s'hi trobaven també els directors dels Centres de Recursos Pedagògics del Baix Llobregat- Anoia i representants de l'administració educativa.

La segona sessió es va desenvolupar al Centre de Recursos Pedagògics de Sabadell, amb l'assistència de diversos professors i també de professionals de serveis educatius de la zona. L'organització d'aquest acte va comptar amb la col·laboració de l'equip del CRP de Sabadell.

En aquest espai trobareu informació de les properes convocatòries