Municipi
La Torre de Claramunt
CEIP Torrescasana

ELS GEGANTS D'ESPOIA

Els gegants d'Espoia, en Tonet i na Victòria, encara a mig muntar

Els gegants d'Espoia es diuen Tonet i Victòria i van ser creats per iniciativa del poble de Vilanova d'Espoia, el 6 d'agost del 2000.

Representen a dues persones que van existir i que van ser molt estimades al poble.

Eren bones persones i treballadors.

En Tonet de cal Muntades amb la pica i la cabana de pedra.

Pesen molt perquè porten vestits fets de roba de sac molt gruixuda, cordes i altres accessoris pesants.

En Tonet pesa 55 kg. i na Victòria uns 50. D'alçada, en Tonet medeix tres metres i cinquanta - cinc centímetres, mentres que la Victòria es queda en tres metres i mig.

Aquí veiem que en Tonet porta a les mans una pica i una cabana de pedra.

Les porta perquè la seva feina era a la vinya i perquè es dedicava també a fer cabanes de pedra per guardar els estris dels pagesos.

Els capgrossos que acompanyen als gegants a les rues

A la rua, sis capgrossos acompanyen als gegants d'Espoia.

Els seus noms són: La Gitaneta, el Català, l'Avi Nassot, el Borni, el Ramonet i el Profe.

Els geganters fent l'espectacle davant les nenes i nens de l'escola

Els gegants i els capgrossos es fan primer de fang i guix, però amb aquests materials pesarien massa.

Així doncs, al final es fabriquen amb fibra de vidre, que és molt més lleugera.

Els nens s'emproven alguns dels capgrossos.

Mentre dura la rua, la colla gegantera va acompanyada dels grallers, que toquen la gralla mentre els capgrossos donen caramels i altres ofrenes a la gent que mira.

El cistell de fruita de la geganta

La geganta Victòria porta un cistell ple de fruita perquè la Victòria Tarrida es dedicava a treballar a la fàbrica de mocadors de Capellades i a vendre fruita al mercat.

Va tenir sis fills i un d'ells és ara a la colla gegantera de Vilanova d'Espoia.

Un geganter carrega en Tonet

Els gegants caminen gràcies a que un home els carrega.

Ha de ser algú forçut, perquè ja hem dit que pesen molt. És per això que qui els porta ha de posar-se una faixa amb moltes voltes i ben apretada per no patir de l'esquena.

A l'estiu, es sua molt a sota la roba del gegant i fent-lo caminar.

El capgròs borni ens saluda amb un nen de l'escola dins

En canvi, els capgrossos els pot dur fins i tot un nen.