Són
moltes preguntes i moltes respostes, lligades al món
dels sentits, als continguts propis del llenguatge plàstic,
al seu valor estètic, al context on pertany aquest
objecte.
Centrem el tema en quatre àmbits:
1. La percepció sensorial, el món dels sentits,
de la bellesa i la sensualitat de la natura a l'art. És
a dir, mirar la matèria, una matèria que comunica,
i un l'home que la manipula per expressar-se.
2. El llenguatge visual: mirar per aprendre la forma com a
llenguatge plàstic.
3. El valor estètic: mirar per sentir la forma com
una nova realitat.
Un mateix tema s'expressa segons diferents estilemes que concentren
solucions personals, moviments artístics, configuracions
matèriques de tot tipus, als que hem d'estar oberts,
com a font de plaer estètic.
4. El context: saber fets, situacions, aspectes, facetes que
han contribuït a l'aparició de l'obra i ajuden
a comprendre el fet artístic.
En
la percepció d'un objecte s'impliquen tots els
nostres sentits, mirem la matèria com a presència,
per prendre consciència de que actua sobre nosaltres,
perquè la matèria en sí mateixa comunica,
és una forma plàstica amb qualitat plàstica
molt diferent segons les pròpies dels materials
emprats. Sigui or, pedra, bronze, fusta, teixit, paper,
tinta, pasta pictòrica, teixit, plàstic,
ferro, formigó, vidre, porcellana, ceràmica
etc., hi ha una estreta correspondència amb el
tipus de missatge.
Per la visió dels materials, identifiquem què
és, què representa cada forma d'art segons
el sistema de representació emprat i els elements
plàstics utilitzats.
|
|
Es
representa doncs, per significar, amb signes, símbols,
icones, formes o figures abstractes, i segons l'estil propi
de cada autor, que sap trobar una nova manera de dir, de fer,
de saber, de mostrar per propiciar en nosaltres sensacions,
emocions, sentiments, evocacions, relacions, associacions,
i un gaudi estètic, el plaer estètic que han
cercat i conreat totes les civilitzacions.
Cal situar també l'objecte en el seu context per relacionar-lo
amb fets, socials, polítics, culturals, antropològics,
etnològics; amb valors ètics, morals, filosòfics,
religiosos i la psicologia de cada artista, la civilització
i l'època a la qual pertany i d'acord al que caracteritza
l'art: la capacitat de crear, inventar, imaginar, interpretar,
cercar, descobrir, elaborar, reelaborar, per expressar, manifestar
i en definitiva comunicar.
|
El
recorregut sumatiu d'aquests quatre blocs, ens permet
trobar referències amplíssimes de com introduir-se,
conèixer i aprendre amb les Arts Plàstiques.
Amb cadascun d'aquests àmbits podem sistematitzar
una manera de tenir en compte en l'ensenyament continguts
bàsics del currículum amb els que el docent
ha de treballar. Son camps molt amplis de continguts que
hem de interrelacionar entre ells. Cadascun ens permet
obrir una considerable llista de temes i subtemes que
poden arribar a ser molt diversos i exhaustius però
sempre complementaris, globalitzadors i sobretot enriquidors,
per a fer-nos éssers amb desig i capacitat d'aprendre
i gaudir amb sensibilitat estètica. |
|