Les arts, un lligam entre l'escola i el món
Eulàlia Bosch
Activitat realitzada el dia 7 de maig de 2002
Multiplicitat de colors que busquen en equilibris i combinacions diverses guanyar terreny al full blanc originari. Fantasies de formes que fan tema de la diversitat cromàtica. Deu ser veritat, com deia Walter de Maria, que "l'invisible és real". Potser el visible és només l'entortolligat camí cap a la realitat de les relacions que fan que el vermell esdevingui lila i que el groc es faci lloc al costat del blau i que les seqüències busquin repetir-se per tal de descriure un ritme plaent. De sobte, la pàgina aconsegueix globalitat; un sentit intern de distribució de volums i de colors la tanca sobre ella mateixa; l'obre als viatges fantasiosos d'una imaginació que els contempla. El dibuix està llest.

Mirar detingudament els dibuixos d'un nen és una forma de contemplar la seva pròpia mirada i el fer-ho ens pot permetre posar-los a l'abast la mena d'aliment visual acumulat a la història de les arts que els pot convenir.
Per exemple, ¿seria oportú fer accesible al nostre estudiant de preescolar les obres de Daniel Buren?, ¿podria disfrutar amb La Nit de Van Gogh a partir de la seva pluja d'estels? ¿S'extranyaria excessivament davant algunes de les teles cal.ligràfiques de Cy Twombly o més aviat donarien suport als seus signes escampats com per un cop de vent sobre un horitzó esforçadament carbassa? No sentirà parlar fins molts anys després de l'equilibri entre els colors o de la geometrització de l'espai ... però ¿l'impedeix aquesta seva mançanca actual disfrutar de les obres de Kandinsky, quan ell mateix es troba immers entre elements que s'atrauen i es repel.leixen?
Pel que fa a l'aprenentatge de les arts, sembla confirmar-se l'observació de Kant respecte al coneixement de la història; és a dir, que els nens acumulen en ells mateixos el que la humanitat ha anat descobrint lentament al llarg i ample de tants i tants processos d'assaig i error.
Per això reconeixem en ells postures ja defensades per Heràclit o per Plató o per Hegel o Wittgenstein de la mateixa manera que reconeixem en els seus dibuixos formes alambicadament manieristes o pròpies de la finura constructivista, sense que ni els seus comentaris ni els seus treballs resultin pedants o extemporanis.
La diversitat dels dibuixos dels nens no pot ser reduïda a categories estandarditzades, si de debó volem conservar el sentit que encarnen.
Però ens cal trobar un pont entre la seva contemporaneïtat espontània i la nostra historicitat acumulada, si ens atrau la idea d'un diàleg mútuament enriquidor.