reporteducació Dossiers digitals Línies Mestres, parers entorn l'educacióEntrevistes curs 2000-2001

 
Marian Baqués 25/06/2001 MARIAN BAQUÉS Professor de Psicopedagogia de la Universitat Ramon Llull. Autor dels projectes d'activació de la intel·ligència i per aprendre millor.   L’escola –potser– assimila massa lentament els grans avenços de la pedagogia del segle XX. Hi ha qui encara no ha arribat a l’escola activa, altres no han fet el pas vers l’escola constructivista
       

Un record dels seus temps d'escola?
- Una de les primeres sensacions que tinc de l'escola és l'olor. Un record que reviu quan, ara, entro a una escola. Per a la resta, he de dir que, malgrat els temps, vaig tenir uns mestres bons, d'aquells que quan acabes l'escolaritat et permeten dir: "vaig entrar-hi sent el Marian i en surto sent el Marian".
Sento especialment predilecció per un mestre extraordinari - oncle meu, que vaig tenir. Home d'esperit obert, avançat als temps que en els anys cinquanta ens ensenyava català; persona, a més, liberal...

Quin personatge del món de l'educació l'ha influït més?
- Em sento marcat positivament per Freire - sobre ell vaig fer el projecte de llicència -, Montessori, Freinet, Tagore, Rogers... L'Escola de Barbiana, l'Escola Nova... També per la meva experiència a Colònies i a l'Esplai. La vivència que al seu temps hi vaig tenir no la canviaria per res del món. I, darrerament, em sento marcat pels extraordinaris equips de mestres amb qui he pogut compartir el dia a dia.

Citi'ns ara, un personatge històric pel que senti una especial predilecció.
- Jesús.

Un encert de l'educació actual?
- La capacitat d’anar assumint i donant resposta als nous reptes que la societat li està oferint a cada moment: atenció a la diversitat, l’acollida d’immigrants, les noves tecnologies… Hi ha, a més, els canvis ràpids que s’estan produint en la manera de viure la família, la globalització…

... I una mancança?
- L’escola –potser– assimila massa lentament els grans avenços de la pedagogia del segle XX. Hi ha qui encara no ha arribat a l’escola activa, altres no han fet el pas vers l’escola constructivista.

Quin ha de ser l'element més irrenunciable a qualsevol escola?
- La pedra de toc per a qualsevol escola és el grau d’atenció que dóna als nens i nenes, nois i noies que van malament, o que tenen problemes…

Considera certa l'opinió que, en conjunt, moltes famílies han desertat de la responsabilitat en l'educació dels seus fills?
- Parlo en general. La família ha de retrobar el seu paper. Quan es clarifiqui una mica més trobarà el seu punt d’equilibri en la relació amb els fills. Ho farà sense culpabilitats, amb responsabilitat, amb horitzons…

Què es pot fer amb aquell alumnat que no supera l'escolarització obligatòria amb èxit?
- En primer lloc, que l’escola i la societat en general es plantegi perquè hi ha alguns nois i noies que no superen l’escolarització obligatòria. I, després, que se’ls ajudi a trobar el seu encaix personal amb la societat. Sortosament el món no s’acaba en l’escola.

Quina opinió li mereix la tasca dels centres de recursos pedagògics?
- Em va fer descobrir la tasca que des del centres de recursos es fa, un gran amic meu, en Joan Arjona, del Centre de Recursos Pedagògics de la Noguera. Teniu la meva admiració.

Quin paper han de jugar les tecnologies de la informació a l'escola?
- Una eina més de comunicació.

Com es pot fer possible el concepte "L'educació al llarg de la vida"?
- Doncs, així, portant al cap, al cor i al cos que l’educació ha d’ésser al llarg de la vida. On hi ha un desig, hi ha un camí.

Considera que els mitjans de comunicació, especialment la televisió, col·laboren en l'educació general de la població?
- Tot educa. Però, en general, no comparteixo els valors que transmet la televisió. Falten mediadors que ajudin a llegir-la.

Què és més important preparar els alumnes pel futur o preparar el futur per als alumnes?
- Les dues coses deuen anar juntes. Oi? Si sóc en l’educació és perquè crec que des de l’escola podem treballar per la utopia d’una nova humanitat.

Un llibre?
- Tants! Penso que llegeixo força de tot. També segueixo la literatura infantil. I m’ho passo molt bé.

Una cançó?
- Contestant estrictament, una cançó, «Imagine», de John Lenon. I, d’una manera més àmplia, diré que sóc fill d’una època i m’agrada: Raimon, Joan Baez, Barbara Streisand, Bob Dylan, Maria del Mar Bonet … I també, Xesco Boix, Toni Giménez, Ram-hon Roma… M’encanta sentir cantar bé grups d’escolars.

Una pel·lícula?
- En aquests moments, malauradament vaig poc al cine i quan ho faig no és per passar-m’ho malament. Continuo amb els meus gustos d’infantesa amb pel·lícules de temàtica medieval com: Robin Hood, Ivanhoe…

Un paisatge?
- El Moianès, Subirats, el Pedraforca, la Noguera, el Vallès Occidental –Sant Llorenç del Munt és únic…

Un desig per a l'escola del futur?
- Que sigui humana.

 
reporteducació Dossiers digitals Línies MestresEntrevistes curs 2000-2001 | Inici de pàgina |


© 1996 - 2003 - reporteducació és una producció del Centre de Recursos Pedagògics Baix Llobregat-6
Carrer de Ramon Camps, 17 08620 - Sant Vicenç dels Horts (Barcelona) - CATALUNYA
Tel. +34 936 76 93 86. Fax. +34 936 56 61 04
AVÍS LEGAL - FAQ