ARXIU MUNICIPAL DEL PRAT DE LLOBREGAT

Classe de recurs: serveis, arxius
Destinataris:
Educació primària, educació secundària, formació professional, educació universitària, escoles d’adults, públic en general.
Entitat responsable:
Regidoria de Cultura. Ajuntament del Prat de Llobregat.
Descripció:
L’Arxiu Municipal està ubicat a la primera planta del Centre cultural “El Remolar”, juntament amb l’Escola de Dibuix i la Biblioteca (segona planta).

L’Arxiu està format per una sala única composta per tres espais diferenciats:

• fons bibliogràfic “Castro Martín”
  • àrea de consulta
  • àrea d’administració i treball.
La resta de la superfície l’ocupa el dipòsit documental. L’Arxiu disposa d’un altre dipòsit documental, al que no hi té accés el públic, al carrer Urgell.

L’Arxiu municipal del Prat conserva i custodia la documentació rebuda i produïda per l’Ajuntament en l’exercici de les funcions que li són pròpies. Aquest fons és el més important en quant a volum, donat que abasta des del 1643, data del document més antic que es conserva, i sèries documentals molt completes des del segle XIX.

L’Arxiu també disposa d’un fons documental de particulars obert a qualsevol empresa o persona que hi vulgui fer un dipòsit o una donació. Actualment el fons patrimonial més important és el de “La Seda de Barcelona”, que es troba en fase de classificació.

L’Arxiu compta amb una secció d’imatges des de finals del segle XIX sobre la ciutat integrada pel conjunt de fotografies de procedència municipal. A més d’aquest fons  hi destaquen diferents col·leccions de particulars i pel·lícules que es poden visionar en format vídeo.

L’Arxiu disposa d’una col·lecció bibliogràfica i d’una hemeroteca formada per publicacions periòdiques locals.  Dins d’aquesta secció també es poden consultar les publicacions oficials (BOE, BOP, DOGC). Pel que fa al fons bibliogràfic, a més de la col·lecció local, es pot consultar el fons Castro Martín integrat per 16.000 exemplars de temàtica general.

Des de l’Arxiu s’han realitzat diversos treballs, exposicions, publicacions per tal de contribuir al coneixement del patrimoni i la història del Prat de Llobregat

Material disponible:
    L’arxiu ofereix servei  per als diferents usuaris, tant alumnes com investigadors, l’Arxiu disposa de diversos instruments de descripció documental com són els inventaris per a la documentació històrica (fins 1950) i administrativa (des de 1950).  Les fotografies estan registrades i fitxades. Pels fons d’imatges en moviment es disposa d’un catàleg editat sobre la història del cinema al Prat, El Cinema Amateur, que inclou la fitxa descriptiva del material cinematogràfic de què disposa l’Arxiu.

GÓMEZ, M.: La formació d’una ciutat, Ajuntament del Prat, 1990.

GÓMEZ,M.: Josep Monés i Amat. 50 anys d’imatges del Prat (1900-1950), Ajuntament del Prat, 1995.

Bibliografia:
  • Guia dels arxius històrics de Catalunya. Barcelona. Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.,1989.
  • ARGILÉS, A.; RETUERTA, M.LUZ; Els arxius dipositaris de la memòria. Material didàctic del servei educatiu de l’arxiu històric comarcal de Sant Feliu de Llobregat. Consell Comarcal del Baix Llobregat. 1999

Accés:
Arxiu Municipal del Prat
 Ramon Llull, 12
 08820 El Prat de Llobregat
 Tel. 93 478 28 58   Fax: 93 478 27 01
S’hi pot arribar mitjançant el ferrocarril, línia de Vilanova i de l’Aeroport.
Autobusos: L10, 65 i 165.
L’horari d’atenció al públic és: de dilluns a divendres de 9,30 a 14 h. i dimarts, dimecres i dijous de 16 a 18,30h.
S’ofereixen visites comentades per a grups escolars prèviament concertades.

CRP El Prat de Llobregat