Índex
DESEMBOCADURA DEL LLOBREGAT

Classe de recurs:  Itinerari natural.
Destinataris:
Educació primària i educació secundària.
Entitat responsable:
Ajuntament del Prat de Llobregat.
Descripció:
Amb la visita a la desembocadura es pot constatar la gravetat del problema que representa la falta de sanejament dels abocaments urbans i industrials que van a parar al riu. A grans trets es pot dir que la contaminació del riu té dos grans orígens: la industrial, amb tots els productes derivats de l'activitat industrial, i la humana, amb els productes contaminants de l'activitat domèstica.

El món de la desembocadura del riu està dramàticament influenciat per l'home. El sistema natural ha estat desequilibrat totalment.

Es poden observar multitud de gavines que aprofiten el riu per penetrar terra endins buscant aliments (abocadors i camps llaurats) o la proximitat del port de Barcelona.

Les dues espècies més abundants són la gavina riallera i el gavià argentat. Segons les èpoques hi són presents la gavina capnegra i la menuda i el gavià fosc. També trobem xatracs i al costat de l'aigua parelles de corriol camanegre, que crien en aquest indret.

La proximitat de Barcelona i la instal·lació de polígons industrials ha generat un creixement que ha destruït la vegetació primitiva de les riberes. En l'actualitat hi ha una part de les riberes del riu que estan cobertes per una muralla de ciment. A prop de la desembocadura hi ha àlbers, plàtans, verns, roures i eucaliptus.

Material disponible:
  • Esteba, P.; Fabró, I.; Melero, J.A.; Museu del Prat. Centre d'Interpretació del Delta del Llobregat. Ajuntament del Prat, 1996.
  • Esteban, P.; El medi natural del Delta del Llobregat. Llibre del mestre i llibre de l'alumne. Ajuntament del Prat, Febrer 1989.

Bibliografia:
  • Ferrer, J.; Gascón, E.; Rabella R.; Savé R.; El riu. Col·lecció: El Medi natural al Prat Ajuntament del Prat de Llobregat, 1986.
  • Gutiérrez, R.; Esteban, P.; Santaeufemia, F.X.; Els ocells del Delta del Llobregat. Lynx Edicions, 1995.
  • Bertel, B.; Singer, A.; Guia de las Aves de España y de Europa. Omega 1985.
  • Esteban, Pau; El medi natural del Delta del Llobregat. Vídeo. Ajuntament del Prat de Llobregat. 1989.
  • Serveis de Cultura Popular. Una aproximació al Delta del Llobregat. Vídeo. Serveis de Cultura Popular, 1984.
  • Ajuntament de l'Hospitalet. El Riu. Quaderns del Baix. Ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat. 1984

Accés:
Desembocadura del Llobregat
Polígon Industrial Pratenc
El Prat de Llobregat

No s'hi pot accedir amb transport públic. S'hi pot arribar a partir del pont de mercabarna direcció El Prat de Llobregat, seguint les indicacions del Polígon Industrial Pratenc fins arribar a la fàbrica Jover, després caldrà anar a peu fins a la platja direcció cap al far.
Es recomana portar aigua ja que no trobareu cap font d'aigua potable.
No és necessària cap autorització per poder fer la visita.
Existeix un servei de visites coordinat per l'Ajuntament del Prat de Llobregat. S'han de fer reserves al telèfon 379 00 50, extensió 213.

CRP El Prat de Llobregat