El 22 de març es celebra el dia mundial de l'aigua, és un bon moment per a treballar aspectes relacionats amb les característiques i la disponibilitat d'aquest recurs natural i per valorar la importància de la seva protecció, conservació i distribució.
 
  Recursos de la xarxa   Webquests sobre l'aigua

 

Els recursos més nous sobre l'aigua  
     
  A la xarxa  
     
 

L'aigua a l'Escola Oberta de la XTEC
Activitats diverses per treballar l'aigua des de diferents punts de vista.
http://www.xtec.cat/recursos/ciencies/aigua.htm

World Water Day 2012
Pàgina oficial del Dia Mundial de l'Aigua. Conté recursos relacionats amb lema d'aquest any "Seguretat hídrica i alimentària": documentals, animacions, pòsters, jocs...
http://www.unwater.org/worldwaterday/campaign.html

L'aigua font de vida. Biblioteques de Salt
Recull d'informacions diverses i enllaços sobre el tema de l'aigua.
http://www.bibgirona.net/salt/aigua/#Catalunya

L'aigua i el medi. Agència Catalana de l'aigua
Continguts sobre l'aigua, amb dades de qualitat i quantitat de les aigües superficials (rius, embassaments), de les aigües subterrànies i de les aigües costaneres de Catalunya.
http://www20.gencat.cat/portal/site/mediambient/

L'aigua. Unitat didàctica de Primeras Noticias
Activitats per fer reflexionar sobre l'ús i abús de l'aiguaen el nostre planeta.
http://www.educared.net/PrimerasNoticias/uni/agua/uagua.htm

El agua recurso indispensable para la vida. Institut de Ciències i Tecnologia Ambiental de la UAB
Aplicació multimèdia que desenvolupa continguts curriculars relacionats amb l'aigua i conté part del temari de les assignatures de Ciències de la Naturalesa i Tecnologia del primer i segon cicle de l'ESO.
http://concurso.cnice.mec.es/cnice2005/63_el_agua/index.html

L'aigua en joc. Vídeo TV3alacarta
El programa, gravat en diferents localitzacions de tot Catalunya, compta amb la participació d'un bon nombre d'especialistes i testimonis que aporten el seu punt de vista sobre la problemàtica de l'aigua i dels usos que se'n fa al nostre país.
http://www.tv3.cat/videos/390689/Laigua-en-joc

L’aigua. El safareig
Propostes per educació infantil sobre l’escasetat d’aigua.
http://www.xtec.es/~ccols/elements/aigua/aigua.htm

Enrèda't. Unicef
Carreres de gotes per als més menuts
http://www.enredate.org/cat/bloc/carreres_de_gotes_per_als_mes_menuts

El valor oblidat de l'aigua. Edualter
Material prioritza el treball sobre la relació de l'ésser humà amb l'aigua, quina concepció tenim d'aquesta i quina és la gestió que fem dels recursos hídrics. S'hi inclouen propostes d'activitats en relació a articles de premsa i d'altres sobre el valor de l'aigua, el consum d'aigua i el seu subministrament.
http://www.edualter.org/material/actualitat/aigua/index.htm


 
     
  Webquests  
     
 

Dels rius i embassaments fins l'aixeta
Cicle superior de Primària i primer d'ESO
http://www.xtec.net/~axirgo/wq/index.htm

El repte de l'aigua en un món desigual
Interdisciplinar per a treballar l'eix transversal d'Educació per a la Pau. Pensada per a segon cicle d'ESO.
http://www.ub.es/solidaritat/webquest/intro.htm

L'aigua
Adreçada als alumnes de 2n. de Cicle Inicial. Pretén que l´alumne reconeixi que l´aigua de la pluja que ha caigut és també l´aigua que s´evapora.
http://www.webquestcat.org/~webquest/aigua2/

L'aigua
Adreçada al cicle superior de primària, de l'àrea del medi social i natural.
http://www.xtec.es/~rsellart/

 
 
 
  A la mediateca  
   
     
  Vídeos  
 
   

Aigua. Little Che
Murlans, Judit; Murlans, Núria

628.2 AIG

Mostra el funcionament de les plantes depuradores. Fa incidència en la necessitat de mantenir l'equilibri ecològic, en retornar les aigües als rius tant netes com sigui possible.

.......................................................................................................
   

Aigües brutes. Aigües netes
Ed. Departament de Medi Ambient

372.21 LIT

Pel·lícula per a bebés de 0 a 100 anys "made in casa"; és un convit a la descoberta i ús del propi cos amb el color, el so i el moviment. Es dedica al tema de l'aigua: la sento al meu cos en un 80%, si no existís, què seríem? què més desapareixeria?. Un plaer visual, auditiu i corporal creat per tres germanes que volen promoure responsablement una revolució emocional i pacífica dels nostres bebés, el futur del món. El dvd aporta els extres: moments del rodatge, classe pràctica de papiroflèxia, clip de bona nit, i una cançó de bressol. Mitjançant un codi d'activació hom pot entrar a www.littleche.com i gaudir dels serveis innovadors que ofereix: diaris de cotxet, cançons de bressol per a tots, etc.

.......................................................................................................
   

D'on ve l'aigua?
Alvarez, Julián
Ed. Fundació Serveis de Cultura Popular

V551. 49DON

Tracta el tema del cicle de l'aigua sense descuidar tots els efectes contaminants que la nostra societat ha aportat. El primer apartat "SPLASH o la lluita d'aigua", té una durada de dotze minuts on veiem amb dibuixos animats, la història de dues gotes d'aigua que inicien un viatge on troben diversitat de perills: contaminació, escassetat d'oxigen, presència de bacteris nocius, etc. El segon apartat " Les aigües subterrànies", conté dues parts, en la primera es presenten dos models que exemplifiquen els processos d'infiltració de l'aigua; i en la segona, es mostra la construcció d'un pou, utilitzant imatges reals. El tercer apartat "Fonts" ensenya diferents models de distribució i de moviment de les aigües subterrànies. I el quart i últim apartat "Per les artèries de la ciutat", es presenta com la societat actual ha resolt la temàtica de les aigües residuals amb la necessitat de construir una infrastructura urbanística adequada. S'exemplifica utilitzant imatges dels clavegueram de la ciutat de Barcelona.

.......................................................................................................
   

Deep Blue. Un viaje a lo más profundo de los océanos
Fothergill, Alastair; [direcció i guió]
Ed. BBC; Cameo

577.4(26) FOT

Documental sobre la vida als oceans. És la versió cinematogràfica de la sèrie televisiva "planeta azul" en la que es dóna una visió dels mars i oceans que va des dels superficials esculls de corall a les costes de l'Antàrtic i des de les àmplies extensions del mar obert als abismes més profunds de l'oceà. Totes les seqüències estan acompanyades per la música de George Fenton i interpretada per la Filharmònica de Berlín.

.......................................................................................................
   

DidaVisión 6. L'aigua. El carboni. La sal. El petroli
Didaco
Ed. Didaco

551.49 DID

El contingut tracta sobre: 1. Composició de l'aigua. L'aigua a la Terra, la seva localitació. L'aigua és fonamental per a la vida. L'aigua és un recurs aprofitat per l'home. 2. El carboni és un element que defineix la vida en el nostre planeta. Cicle del carboni. Formes del carboni: el carbó, el diamant, el petroli. 3. Composició de la sal. Importància de la sal en les civilitzacions humanes. Sistemes d'obtenció de la sal comuna. Contingut en sal de les aigües marines. 4. Composició del petroli i la seva formació. Importància del petroli en les societats industrialitzades. Extracció del cru. Refinat del petroli. Subproductes.

.......................................................................................................

   

Edu d'Educació; Salus aqua
Caballé, Pep
Ed. Universitat de Girona. Agència Catalana de Cooperació pel Desenvolupament

339.12(6) CAB

Material didàctic audiovisual per a la reflexió i el debat. Presenta dos documentals de Pep Caballé, que formen part d'una col·lecció sobre els Objectius del Mil·leni que edita l'Oficina de Cooperació pel Desenvolupament de la UdG: Edu d'educació i Salus Aquae. En el cas d'Edu, d'Educació, el documental parla dels quatre pilars de l'educació: del mestre, dels alumnes, de cursos pràctics, de pobresa i de l'educació popular. Salus Aquae parla de l'accés a l'aigua potable com a primer requisit per a la vida, per a la salut i per assolir tots els drets humans.

.......................................................................................................
   

El Capità enciam: l'aigua i l'energia
Sargantana Voladora; Departament de Medi Ambient
Ed. Departament de Medi Ambient

628 CAP

"Els petits canvis són poderosos" és l'eslògan d'aquesta sèrie que pretén alliçonar sobre com modificar els hàbits quotidians que incideixen en el medi ambient i la conservació de la natura. Conjunt d'onze capítols amb la mateixa estructura: presentació del tema per part del "capità enciam", dramatització d'una situació generalment hiperbòlica, aparició en escena del capità amb un discurs alliçonador i paternalista i finalment uns consells-resum escrits en forma d'esquema. "L'aigua un tresor sense color": insisteix en la necessitat d'estalviar l'aigua: rentadora, aixetes, water,etc.; "Un riu no és una banyera": critica aquells que renten el cotxe en un rierol, recomana l'ús del túnels de rentat; "Ja hem begut oli": cinc litres d'automoció contaminen 5000 m2 d'aigua fent una pel·lícula superficial que ofega la vida marina. Recomana no abocar els olis industrials a la claveguera; "No et deixis ensabonar": critica l'excessiu consum de detergents i sabons; "Una tassa molt poc pudorosa": tracta d'evitar que al water es llencin productes que han d'anar a al bossa de la brossa; "La cançó de cada estiu": critica a qui embruta les platges sense cura, amb deixalles, olis i sabons; "Tanca que fa fred": Recomana tancar les finestres quan es té engegada la calefacció; "Jo, robot": critica l'excés d'utillatge domèstic: petits electrodomèstics que consumeixen molta energia i que són prescindibles; "Una idea lluminosa" i "L'il·luminat": tracten de l'estalvi d'energia en il·luminació. El darrer capítol: "Els petits canvis són poderosos" mostra com les filles ja han après la lliçó de l'estalvi energètic, el reciclatge de residus i altres bons hàbits mediambientals a diferència del pare que encara té una actitud irresponsable.

.......................................................................................................
   

El cicle de l'aigua
Encyclopaedia Britannica Films
Ed. Encyclopaedia Britannica Films; Departament d'Educació

V-551.57 CIC

La Terra és l'únic dels planetes que té aigua abundant al seu interior, a la superfície i a l'atmosfera que l'envolta. Il·lustra clarament els canvis d'estat de l'aigua a l'aire, la terra i el mar, canvis que anomenem cicle de l'aigua. Es mostren els fenòmens naturals, els núvols, les geleres i els efectes del moviment de les aigües sobre la Terra. S'expliquen els fenòmens d'evaporació i precipitació i es comparen les conseqüències d'una determinada situació geogràfica als canvis d'estat de l'aigua en dos climes molts contrastats a Amèrica del Nord.

.......................................................................................................
   

El nostre amic el riu
Simó, Joan; ; Martí, Antoni; ; Roca, Xavier; ; Amill, Edmon; Lladó, Lluis;
Ed. Video Play Serveis; Fundació Roca Galès

V-551.483 NOS

El vídeo comença amb l'explicació del cicle de l'aigua i de la importància que té l'aigua dolça per a la vida dels éssers vius. Aquesta pel·lícula està centrada en l'estudi geogràfic d'un riu mediterrani: La Tordera. Es tracta d'un viatge que fan un grup d'alumnes de sisè de Bàsica, seguint el riu des del naixement, al Massís del Montseny, fins la desembocadura. Fa referència a les intermitències que li són pròpies, a causa del règim de pluges variable del clima mediterrani. Descriu les parts d'un riu mediterrani i els principals processos: l'erosió al curs alt, el transport al curs mitjà, la sedimentació al curs baix i la formació de deltes ala desembocadura. També mostra els aiguamolls de la Tordera i els elements que caracteritzen aquests indrets. Destaca el problema de la contaminació dels rius i parla de les depuradores, així com de la necessitat de potenciar el respecte a la natura.

.......................................................................................................
   

El viatge d'una gota d'aigua
Girerd, Jacques-Rémy
Ed. BCNmultimèdia

618 VIA

Sèrie de dibuixos animats sobre medi ambient adreçada a nenes i nens de 3 a 6 anys. Facilita el treball de valors relacionats amb el respecte a l'entorn natural. Està estructurat en 13 capítols que tracten els següents temes: el cicle de l'aigua, animals que no agraden a la gent, un espai verd sacrificat a la ciutat, un equilibri ecològic fràgil, la vida en un bardissar rural, la contaminació de l'aire a la ciutat, riu amunt fins al seu naixement, un centre de depuració d'aigua, les molèsties que provoquen els sorolls, on van a parar les nostres deixalles, què se'n fa dels nostres envasos, la recerca del gran roure sagrat i els múltiples recursos del bosc.

.......................................................................................................
   

Els rius: el treball de les aigües corrents
Ed. Departament d'Educació; Àncora

V-551.483 RIU

Ensenya com es formen els corrents a les altes muntanyes i quin és el comportament dels rius des de la terra alta fins al mar. Explica la forma en què les aigües corrents erosionen els terrenys i transporten la seva càrrega. Es poden veure formes produïdes per l'erosió i d'altres per la sedimentació.

.......................................................................................................
   

Imatges i sons de l'aigua
Fundació Roca Galès; Videofon SA
Ed. Fundació Serveis de Cultura Popular

551.49 IMA

El vídeo consta de quatre capítols que volen ajudar al coneixement de l'aigua per part dels nens de parvulari. En el primer capítol, "Descobrim l'aigua", es presenten gran quantitat d'imatges sobre llocs on hi ha aigua, usos que se'n fa i relacions amb plantes, animals i persones. En el segon, "L'aigua i els éssers vius" es mostren plantes i animals que viuen a l'aigua o com l'utilitzen els que no hi viuen. En el tercer, "Estats de l'aigua", s'hi troba una successió d'imatges de l'aigua en tots els seus estats, en el medi natural: neu, gel, pluja, núvols. En el quart, "L'aigua i les persones" es representa el procés d'utilització de l'aigua a la ciutat: captació del riu, potabilització, conducció als usuaris, diferents usos de l'aigua a la ciutat i conducció de l'aigua bruta a la depuradora a través de les clavegueres.

.......................................................................................................
   

L'aigua
Àlvarez, Julián; ; Clanchet, Josep; ;Sallés, Elvira; Mestre, Juan Carlos
Ed. Fundació Serveis de Cultura Popular

V551.49 AIG

Presenta la contaminació de l'aigua en clau d'humor. Les gotes, dirigides pel seu comandant, segueixen un recorregut ple de perills. S'han d'enfrontar amb els problemes que comporta la contaminació: escassetat d'oxigen, absència d'arbres (que fan que l'aigua es precipiti), inundacions procedents d'una fàbrica, etc. L'anècdota i l'humor, però, no poden fer passar inadvertides les fases del procés, com tampoc els llocs i la composició dels termes geogràfics. Hi trobem una informació molt acurada de les aigües subterrànies: pous, fonts, conducció de les aigües residuals i tractaments mecànics per evitar-ne la contaminació.

.......................................................................................................
   

L'aigua neta ens és vital
Kemira; Lleonard, Tom; Sono;
Ed. Kemira; Programa d'Educació per a la Salut a l'Escola

V628.2AIG

L'ús i la contaminació de l'aigua. L'aigua com a bé escàs i l'estalvi de l'aigua. La depuració de l'aigua: per què s'ha de fer, mètodes de depuració. El sistema de doble reciclatge de Kemira. El Pla de Sanejament de Catalunya.

.......................................................................................................
   

La sang de la terra
Gaya, Joan; [guió]
Ed. VídeoPlay Serveis

628 HOM

Dóna una informació amplíssima al voltant de l'aigua. Presenta aquest element com a font de vida amb tota una colla d'organismes que viuen i depenen d'ella. Descriu l'aigua en cada un dels seus estats: líquid, sòlid i gasós. Explica el cicle natural de l'aigua i els aprofitaments que aquesta té. Parla del seu consum i del tractament de les aigües brutes. Destaca la importància que l'aigua té en la vida de l'home i la necessitat de fer-ne un ús racional i respectant el medi ambient.

.......................................................................................................
   

La vida d'un riu
TV3 Televisió de Catalunya; Programa de Mitjans Audio-visuals del Departament d'Educació
Ed. Programa de Mitjans Àudio-visuals

628.2 FER

Estudi del riu Ter des del seu naixement a Ull de Ter fins al desguàs a la mar Mediterrània. Les imatges ens mostren el procés de contaminació del riu al llarg del seu curs a causa dels residus urbans, industrials i ramaders; els mecanismes d'autodepuració, el paper que en la contaminació del riu hi juguen alguns afluents com el Gurri; la importància dels embassaments de les Guilleries en el procès de depuració de l'aigua i la planta depuradora de Girona. La pel·lícula insisteix en la necessitat de fer efectiu el Pla de Sanejament que preveu accions sobre els residus urbans, industrials i ramaders.

.......................................................................................................
   

Planeta blau
Fothergill, Alastair; [producció]; TV3; [versió catalana]; British Broadcasting Corporation (BBC); Discovery Channel; [coproducció]
Ed. Enciclopèdia Catalana; Vernal

577.4(26)PLA

Les extraordinàries imatges d'aquesta epopeia marina mostren el mar en la seva faceta més sorprenent i captivadora. Un món de bellesa impressionant, on descobrir noves espècies i imatges d'hàbitats mai vistos, seguir relats de supervivència mai abans captats per una càmera... La sèrie fa una crònica dels misteris de les profunditats i de la fauna i flora que les habiten: les poblacions costaneres, els mamífers marins, l'estranya fauna abissal, la influència del clima, de la lluna o de les marees, les gelades i fosques aigües glacials i, en definitiva, del sistema biològic que depèn dels oceans i que s'hi desenvolupa.

.......................................................................................................
   

Projectes. L'aigua
Servei de Mitjans Audiovisuals
Ed. Generalitat de Catalunya. Departament d'Educació

551.49AIG

Té com a objectiu facilitar la metodologia de projectes a partir d'unes imatges motivadores, presentades per un titella i amb animacions, i d'una estructura narrativa que permet la interacció. Es segueixen els mateixos apartats que configuren aquesta metodologia la qual cosa permet treballar de manera seqüenciada. En aquest capítol el tema és l'aigua.

.......................................................................................................
   

¿De quién son las nubes?

Ed. Manos Unidas

551.49QUI

Història de dibuixos animats sobre la importància de l'aigua en el medi ambient. En el país dels mofles totes les setmanes el vent del sud porta un núvol que descarrega la seva pluja al costat del cactus on viuen una comunitat de mofles. Un bon dia un d'ells inventa una substància que fa que tots els núvols descarreguin la pluja al costat del seu cactus. Ben aviat reben les queixes d'altres comunitats degut a la manca d'aigua. Finalment es decideix eliminar la substància que ha provocat tot aquest enrenou i tots els mofles poden continuar convivint feliçment. La guia didàctica conté una presentació del vídeo, unes activitats prèvies i posteriors al visionat del vídeo i finalment unes activitats per reflexionar. Ens ensenya a respectar als companys i la natura i a deixar que aquesta segueixi el seu curs.

 
  Llibres  
 
   

Aigua = Vida
Vester, Frederic; Schimmel, P.; Gómez, Joan C.;
Ed. Parthenon Comunications;

628.2 VES

Partint de l'exemple dels petits i grans cicles de l'aigua el llibre ens demostra de quina forma la natura s'autodefensa i s'autorregula. Destaca l'originalitat tant pel seu contingut com pel seu grafisme. Per mitjà de discos giratoris ens introdueix a temes, tots ells relacionats amb l'aigua, com: Les aigües del món en xifres, l'arbre i l'aigua, les aigües soterrànies, l'aigua i la ciutat, el circuit de l'aigua potable, el circuit de les aigües residuals,... Mostra la importància que té la preservació dels cicles d'aigua intactes, i de com podem utilitzar l'aigua de manera més assenyada. Al final, dona una breu visió de la problemàtica de l'aigua a Catalunya i a Barcelona.

 
.......................................................................................................
   

El cicle de l'aigua. Material didàctic
Larruy,Yolanda; Roma, Montserrat; [equip de treball]
Ed. Generalitat de Catalunya. Departament de Medi Ambient

628.1 CIC

Pretén oferir informació exhaustiva sobre els diferents aspectes relacionats amb l'aigua, des de les seves propietats fins la seva gestió i ús. També pretén que els alumnes s'adonin de la importància que té l'aigua en la vida, que adquireixin hàbits per un ús i un consum raonable, que valorin l'aigua com un recurs natural escàs i indispensable pel desenvolupament, que coneguin algunes infrastructures i equipaments per a una millor gestió de l'aigua, i les tècniques per a millorar l'estalvi i la reutilització de l'aigua. Inclou set quaderns de treball: 'L'aigua', 'Els ecosistemes d'aigua dolça', 'Del medi a la casa', 'Els usos de l'aigua', 'El camí de retorn al medi', 'La nova cultura de l'aigua' i 'Glossari i bibliografia'. També conté catorze propostes didàctiques corresponents a visites a instal·lacions o indrets del territori català relacionats amb l'aigua, un conjunt de catorze experiències per poder realitzar al centre educatiu i quatre murals: 'El cicle de l'aigua', 'L'aigua dolça al planeta Terra', 'L'activitat humana al voltant de l'aigua' i 'Com estalviar aigua a casa'.

.......................................................................................................
   

L'aigua
Carrasco, Xavier; Espot, Laura; [coordinació]
Ed. Text; La Galera; 2000 Enciclopèdia Catalana

551.49ARA

És un llibre de descoberta de l'entorn natural i social que tracta l'aigua. Ens descriu què és l'aigua, on hi ha aigua, el cicle de l'aigua, els rius, els mars i els oceans, les aigües subterrànies, els llacs i les font, el regadiu, la contaminació, l'estalvi d'aigua, inundacions i sequeres, l'aigua i la cura del cos, l'energia de l'aigua. Pretén ser un llibre de coneixement del medi immediat per a alumnes d'educació infantil i primària. Al final, en el capítol "el que cal saber" trobem una recopilació de continguts sobre el tema per al professor.

.......................................................................................................
   

L'aigua.Jocs, experiments i consells per no perdre'n ni una gota
Pecas
Ed. Beascoa

628.1 AIG

Monografia sobre l'aigua. Parla de les propietats químiques de l'aigua, dels estats físics, de com s'hi adapten i la utilitzen els animals i les plantes, de la formació dels fenòmens meteorològics com la pluja i l'Arc de Sant Martí i finalment de com fer-ne un bon ús. Juntament amb les informacions s'hi troben nombrosos experiments i jocs per tal fe fer-lo més amè i comprensible.

.......................................................................................................
   

L'aigua a Catalunya. Una perspectiva per als ciutadans
Tugues, Daniel; [coordinació]
Ed. Càtedra Agbar

628.1AIG

94 experts en la gestió de l'aigua, entre investigadors i representants polítics i empresarials, han participat de forma multidisciplinar en aquesta obra que vol ser un punt de reflexió i d'estudi obert a tot aquell que tingui alguna cosa a dir en el sector de l'aigua a Catalunya. L'obra analitza els recursos, el drenatge, el sanejament, la reutilització, la qualitat ambiental, l'economia i la gestió privada de l'aigua. Un dels aspectes de fons del llibre és la gestió de l'aigua entesa com un recurs i un risc, fruit de les característiques meteorològiques i geomorfològiques de la conca mediterrània.

.......................................................................................................
   

L'aigua com a recurs
Gómez, Anna; Gómez, Jordi; Guillamón, Víctor
Ed. Graó;

543.3 GOM

Obra de clara intencionalitat didàctica que explica la importància que té l'aigua per a la vida, els cicles d'aquesta, la seva relació amb altres elements naturals com ara el clima, la hidroesfera o amb factors com l'acció dels humans, etc. El llibre té un apartat anomenat "Taller" el qual conte propostes d'activitats orientades a diverses investigacions; algunes d'aquestes investigacions són: comprovar l'acidesa de l'aigua, on és l'aigua?, trantant aigües, etc. Aquestes petites investigacions de laboratori permeten descobrir les diferents propietats de l'aigua i la seva relació amb el medi que l'envolta. També inclou informació sobre documents d'organitzacions internacionals o d'institucions que parlen sobre l'aigua, bibliografia, un itinerari per les fonts de Barcelona i un joc de taula, semblant al de l'oca, amb preguntes sobre temes relacionats amb el tema (digues dues maneres de regar, digues un efecte de la deforestació...).

.......................................................................................................
   

L'aigua i el canvi climàtic a la Mediterrània
Corbera, Esteve; Besnard, Muntsa; Buscarons, Cristina
Centre UNESCO de Catalunya-Unescocat;

551.49 AIG

Estudi de la conca mediterrània, que té una biodiversitat extraordinària, però que és una de les zones més amenaçades del planeta, tant per l’activitat humana com pels efectes del canvi climàtic. També recull les darreres constatacions i previsions científiques sobre l’escalfament global pel que fa a l’estat i les perspectives dels ecosistemes i els recursos de l’aigua a la mediterrània. Conté una proposta didàctica per Batxillerat que pot ajudar a donar una visió general i practica del problema que tenim a la Terra i buscar possibles solucions.

.......................................................................................................
   

L'aigua no és aigua, què és?
Izquierdo, Mercè; Cabello, Montserrat; Solsona, Núria; Barrachina, Anna; Calvet, Miquel; Bosch, Roser; Canet, Enric; Isanta, Jesús; Lope, Silvia; Nadal, Lluís; Solà, Montserrat; Tarín, Rosa
Ed. Departament d'Educació; Direcció General d'Ordenació Educativa

57(07)CIE

La realització d'aquest crèdit està prevista pel segon curs de l'Etapa 12-16. Consta de dos apartats, el primer és el material del professor/a en el que s'explica els continguts, els objectius del crèdit, les activitats d'ensenyament-aprenentatge, els criteris i activitats per a l'avaluació, la temporització, les orientacions per a la intervenció pedagògica, la bibliografia i els recursos didàctics. La segona part és el material per a l'alumnat, amb els objectius del crèdit. El crèdit pretén desenvolupar activitats de caràcter experimental amb instruments científics sobre diferents terrenys, i activitats de reflexió i discussió a l'aula. El crèdit es desenvolupa treballant la història d'una gota d'aigua, l'aigua en els éssers vius, la flotació, els canvis d'estat, el cicle de l'aigua, l'aigua un bé escàs, l'aigua medi de vida (l'adaptació dels peixos a l'aigua). S'adjunta un annex amb el formulari KPSI, qüestionari d'actituds i uns fulls de Registre de visites, laboratori, debats, etc.

.......................................................................................................
   

L'aigua potable: la planta potabilitzadora
Ajuntament de Girona


6281 AIG

Descripció de la planta potabilitzadora de Montfullà. L'aigua dels rius no reuneix les condicions sanitàries per a ser consumida directament i es fa necessari el seu tractament per tal que esdevingui aigua potable. Per a l'abastament d'aigua potable als municipis de Girona, Salt, Sarrià de Ter, Vilablareix, Bescanó i Sant Julià de Ramis la captació d'aigua té lloc a la presa del Pasteral 2 i d'allà és conduïda, per dues canonades en un recorregut aproximat de 17 Km, fins a la planta de tractament de Montfullà, al terme municipal de Bescanó. En el procés que es dóna a la planta hi intervenen els següents elements: l'obra d'arribada on té lloc l'addició dels reactius, els decantadors, on es retenen les impureses, els filtres on es recullen les impureses que no s'han dipositat als decantadors, el canal de sortida que fa que l'aigua tingui sempre el mateix cabal de sortida dels filtres i arrossegui així les impureses dipositades a la sorra. També intervé el laboratori d'anàlisis on es fa el control permanent de l'aigua i es determina la quantitat de reactius que s'hi han d'afegir per tal de transformar-la en aigua potable. L'aigua, un cop tractada a la planta de Montfullà, és traslladada, mitjançant unes canonades, als dipòsits d'emmagatzamament. D'aquí, l'aigua circula per un conjunt de canonades de diferents diàmetres que generalment estan situades sota les voreres de la ciutat i és conduïda i distribuïda cap els diferents abonats per al seu consum.

.......................................................................................................
   

L'aigua. Quadern d'activitats pràctiques
Reynal Pons, Isabel; Batlle Megale, Elena
Ed. Fundació Mina d''Aigües de Terrassa

543.3 REY

Recull d'activitats per treballar amb l'alumnat del 1r cicle d'ESO el tema de l'aigua d'una manera pràctica i engrescadora. Es poden portar a terme conjuntament amb els crèdits comuns de ciències experimentals o socials, o com a crèdit variable. Hi ha activitats per fer al centre d'ensenyament (aula o laboratori) i a fora (treball de camp o visites a instal·lacions). Cada activitat ve precedida d'una fitxa adreçada al professorat on hi consten els objectius, la temporització i el material. A la fitxa de l'alumne hi consta el material necessari, la pauta a seguir i un qüestionari que ajuda a elaborar les conclusions. Les 31 activitats s'agrupen en 4 blocs: propietats de l'aigua; els estats de l'aigua; l'aigua i la biosfera; usos i gestió de l'aigua.

.......................................................................................................
   

La Nahla i la família Riera. Històries d'aigua
Picazo, Cristina; [Il·lustracions]; Buscarons, Cristina; [text]
Departament de Medi Ambient i Habitatge; UNESCOCAT

628.1 BUS

La Nahla d'11 anys, que viu en un campament de refugiats sahrauís, ens explica la seva experiència vivint a casa d'una família catalana. Va fent comparacions entre la situació que viu la seva família a Tindouf i el que experimenta vivint a casa de la família Riera a Catalunya. Els costums, l'alimentació, els jocs, el tipus de vivendes, l'escola, les festes, la higiene, els conreus, les comunicacions, el clima,... Fa adonar que la majoria de diferències vénen condicionades per l'aigua i l'ús que se'n fa. Al final del llibre hi ha una activitat que fa reflexionar, a partir de l'observació de les il·lustracions del conte, sobre la importància del tractament de l'aigua. En algunes ocasions els personatges malbaraten l'aigua, i en d'altres l'estalvien. També hi trobem un apartat de dades sobre l'aigua que ens mostra els recursos hídrics al món, la distribució de l'aigua al món, l'accés a l'aigua i al sanejament, l'aigua i la salut, compartir l'aigua, l'aigua al desert del Sàhara, l'aigua a Catalunya, la potabilització, depuració i dessalinització de l'aigua. En definitiva, ens mostra la importància de l'aigua per a la vida.

.......................................................................................................
   

Les aigües residuals. La planta depuradora
Casanovas, Joan; ; Oliveras, Josep M.; Carrera, Jordi S.
Ed. Ajuntament de Girona;

628.1 AIG

Recull de legislació sobre el pla de sanejament de Catalunya, la conca del Ter, el sistema de sanejament de Girona i informació de l'estació depuradora. Hi ha una explicació i un esquema en color de les parts de que consta l'estació depuradora: bombament, pre-tractament, decantació primària, digestió aeròbica... Pretén donar una informació del sistema de sanejament a la ciutat de Girona i de les seves característiques.

 
 
  Jocs  
 
   

Aigua Plis Plas, ús i abús de l'aigua a la Mediterrània
Llort Juncadella, Imma;[coordinació]
Ed. Irènia, Jocs de Pau; Diputació de Barcelona; Ajuntament de Molins de Rei

9+3 (262) IRE

Joc de taula d'educació per a la pau i el desenvolupament, fruit de l'experiència d'un col·lectiu de professionals i docents, conscients de la necessitat de treballar cap a una cultura de la pau mitjançant l'educació per a una ciutadania responsable. Aquest en concret pretén ser una eina de coneixement de la Mediterrània; per aquest motiu el joc es desenvolupa al damunt d'un tauler que representa el mapa complet de la Mediterrània i en jugar es fa un recorregut al voltant dels seus països. El joc, a més, vol ser un mitjà de difusió dels problemes relacionats amb l'ús i l'abús de l'aigua en algunes zones, o bé de la manca d'aigua en d'altres, i un reflex de la ja coneguda desigualtat que hi ha entre la riba nord i la riba sud del Mediterrani. Finalment també s'intenta sensibilitzar sobre la importància de l'aigua i la necessitat de no malbaratar-la ni contaminar-la, ja que és un bé comú i és indispensable per a la vida del planeta. És un joc sense guanyadors ni perdedors, únicament amb participants que han de resoldre una sèrie de problemes relacionats amb l'aigua i que reflexionaran sobre el que poden fer cadascun, a nivell individual, i quines mesures col·lectives es poden prendre per aprofitar l'aigua al màxim, per no malgastar-la i per reduir-ne la seva contaminació.

 
.......................................................................................................
   

Hídricus
Departament de Medi Ambient; Agbar
Ed. Departament de Medi ambient; Agbar

551.49HID

Hídricus és un joc d'aigua. El seu mòbil didàctic és l'adquisició d'una petita cultura general sobre l'aigua. El mecanisme d'Hídricus és el clàssic dels jocs de persecució: els jugadors per avançar sobre el tauler, han de contestar un seguit de preguntes. El tauler reprodueix el recorregut que fa el cicle de l'aigua a través d'un país imaginari.

....................................................................................................... 
 
  Maqueta  
 
   

Maqueta potabilitzadora d'aigua
Aigües de Barcelona; Departament de Medi Ambient
Ed. Aigües de Barcelona; Departament de Medi ambient

628.1MAQ

Material que ha de servir de base per a la simulació del funcionament d'una planta potabilitzadora en les fases de floculació i sedimentació i la fase de filtració.

 
 
  Làmines  
 
   

L'aigua al segle XXI
Batet, Sara
Ed. Centre Unesco de Catalunya

628.1 AIG

Proposta didàctica basada en l'informe de les Nacions Unides sobre el desenvolupament dels recursos hídrics al món: aigua per a tothom, aigua per a la vida.

 
  CD-Rom  
 
 

 

III Semana de la ciencia y la tecnologia: El agua

Ifiie

S543.3 AIG

L'objectiu és reflexionar i conscienciar sobre la importància que té l'aigua com a fonament de la vida al planeta Terra. Aquesta memòria recull l'experiència de quatre centres fruit del treball continuat al llarg de tot un curs acadèmic. Els alumnes i les alumnes han descobert la necessitat de participar activament en el tractament i estalvi d'aigua, comprenent la necessitat d'adquirir canvis de conductes en relació amb el consum d'aquest element, posant de manifest la importància crítica dels recursos hídrics per a la sostenibilitat nostre planeta i el paper que cada un de nosaltres podem jugar a l'hora de preservar tant la qualitat com la quantitat d'aquest recurs, l'arrencada, d'aquesta manera, als nostres joves un compromís amb el futur de la humanitat.

.......................................................................................................

   

Amb l'aigua al coll. El joc per experimentar la gestió integral de l'aigua des del municipi
Parpal, Núria
Ed. Diputació de Barcelona. Àrea de Medi Ambient. Àrea d'Espais Naturals

S628.1 AMB

L'aigua és un recurs limitat i vulnerable que cal gestionar bé. Una política de gestió de l'aigua ha de fomentar l'estalvi, fer un bon tractament de les aigües residuals i dels fangs de depuradora i mantenir i recuperar els entorns fluvials. El joc permet posar a prova les habilitats de gestió amb exemples com la creació d'un camp de golf, la recuperació de zones humides, l'ampliació d'un polígon industrial o la construcció d'habitatges... Es poden, també, avaluar les actuacions empreses.

.......................................................................................................
   

Atles ambiental i patrimonial del riu Ter
Muns, Maite; Roset, Dolors; [coordinació i planificació general]
Ed. Fundació Agbar; Consorci Alba-Ter

S91(282) ATL

Atles que presenta una cartografia del riu Ter i el seu àmbit territorial. Conté una selecció de mapes originals del Consorci Alba Ter, informació del territori fluvial del riu, mostrant la varietat de paisatges i realitats geogràfiques que té en els seus diferents estatges. Pretén refermar la cohesió territorial i posar els fonaments per aprendre a valorar i conèixer els recursos que ofereix el riu, amb la voluntat que el Ter esdevingui un eix de desenvolupament i cohesió. També pretén avançar cap a una gestió més eficient dels recursos hídrics i naturals, amb criteris de progrés humà i de desenvolupament sostenible. Està organitzat en quatre capítols amb informació de la cartografia general, de l'àmbit fluvial, de l'aigua i del patrimoni cultural vinculat a l'aigua. Als annexes hi ha una mostra d'on s'han extret les fonts cartogràfiques i documentals de cada capítol. També s'hi pot trobar un mapa administratiu de la conca del Ter.

.......................................................................................................
   

El joc del somni de l'aigua
Centre Unesco de Catalunya-Unescocat; Zoòtrop
Unescocat; Obra Social Caixa Catalunya

S628.1 JOC

Conté la versió en català del documental "El somni de l'aigua" del Programa de Nacions Unides sobre els recursos hídrics al món. El documental tracta sobre la importància de l'aigua en el món. És un recorregut per tot el planeta que mostra, a través de criatures d'arreu, els problemes i les solucions que les diferents cultures tenen en relació a l'aigua. Es divideix en 5 capítols: Rentar l'aigua (Benín); Les lleis de la natura (Holanda); A la recerca de l'aigua (Índia); Font de conflictes (Israel i Palestina); Caçadors de núvols (Xile). Té com a objectiu conscienciejar els més joves sobre la problemàtica de l'aigua al món. El joc interactiu s'ha realitzat a partir del documental; va destinat al cicle superior de primària i al primer cicle de l'educació secundària obligatòria. Pretén fomentar un ús sostenible de l'aigua.

.......................................................................................................
   

Super rius. Neteja el riu amb la Lluenta
Giribet, Josep; [guió, direcció i disseny]
Ed. Club Super3; Calidos; Departament de Medi ambient

S577.4SUP

Aquest joc consisteix en acompanyar uns coneguts personatges de TV3 en una excursió al llarg d'un riu, tot recollint les deixalles que es troben a dins o al voltant del riu, classificant-les i desant-les al contenidor corresponent. Es poden fotografiar els animals i plantes, i en el moment de la fotografia apareix un quadern de camp on es pot veure un dibuix de l'animal o planta, i llegir o escoltar la descripció de la seva manera de viure. Hi ha la possibilitat d'imprimir aquestes fitxes. En netejar els diferents trams del riu es van sumant punts amb els quals es pot accedir a jocs sorpresa.

 
  Àudio  
 
   

Aigua. La música que corre
Vila, Mariona; [guió musical, arranjaments musicals]; Castillo, Xavier; Coll, Jordi; Cussó, Lluís; Losada, Núria; Rodríguez, Marina; [intèrprets]
Ed. Consorci de l'Auditori i l'Orquestra

A785.6 AIG

Peces musicals amb un conte que serveix de guia i suport visual per escoltar les diverses obres del disc. Pensat per a desvetllar sensacions mitjançant fragments musicals, sons d'aigua i il·lustracions. També conté suggeriments per als adults. L'element conductor és la representació sonora de l'aigua, tractada com l'antagonista de la música amb el silenci i el repòs. Permet compaginar l'audició amb el seguiment de les pàgines del llibre. Les imatges estan numerades i fan referència al número de la cançó del disc, facilitant la informació per als nens que no saben llegir i la seva autonomia en la utilització del conte.

.......................................................................................................