Recull de bibliografia, propostes didàctiques, animacions, curtmetratges i adreces web interessants per a poder organitzar la celebració del DENIP als vostres centres.
 
     
 
 
 

Animacions per la pau
Recull d'animacions (curts i spots) seleccionats en el "Concurs d'animacions per la pau" que es poden utilitzar com a suport a l'aula per treballar temes relacionats amb la pau, el conflicte i la convivència.
- http://www.fundacioperlapau.org/concurs/

Convivència i mediació escolar del Gironès
Portal del CRP del Gironès que recull mateial i propostes per treballar temes relacionats amb la convivència.
- http://www.xtec.cat/crp-girones/conviven/inici.htm

Programa de Convivència i Mediació Escolar
Sèrie ShowPeace sobre resolució de conflictes pensada per provocar el debat entre els alumnes i fer-los explorar formes no violentes i no agressives per resoldre els conflictes que es presenten a l'escola, a casa, a la feina i a la vida en general.
- http://www.edu3.cat/Edu3tv/Cerca?p_cp=1&p_ex=showpeace&x=18&y=14     Guies didàctiques

Edualter
Xarxa de recursos sobre educació per la pau, el desenvolupament i la interculturalitat..
- http://www.edualter.org

Escola de cultura de pau
- http://www.escolapau.org/lleure/index.htm

Intermón Oxfam
- http://www.intermonoxfam.org

Fundació per a la Pau
- http://www.fundacioperlapau.org/interior_actualitat.php?ID=132

Cultura de paz
- http://www.culturadepaz.info/culturadepaz/sugerencias_didacticas.php

Projecte PAULA
El projecte Paula és un servei adreçat al professorat, als educadors i educadores, de tots els nivells i àmbits educatius, per facilitar la tasca educativa en relació a la Pau, els drets humans i els conflictes.
-http://www.portalpaula.org

Dia Escolar de la Noviolència i la Pau-DENIP
DONES PER LA PAU, monogràfic sobre educació per a la pau, la solidaritat i els drets humans, en el qual s’inclouen un bon grapat de propostes didàctiques per treballar-les durant tot el curs escolar sota la visió particular de les dones davant els conflictes armats, no pas com a víctimes, sinó com a mediadores i activistes per la pau; amb experiències de vida i històries de superació individual i col·lectiva que han aportat el seu gra de sorra per aconseguir un món més habitable, més pacífic i més just.
- http://www.sindicat.net/w/docs/eina448.pdf

 
     
   
   
     
 
   

Comportamientos no-violentos. Propuestas interdisciplinares para construir la paz
Domínguez, T; García Serrano, A.M; González Losada, C; Rodríguez, F
Ed. Narcea;


172.4COM

L'objectiu fonamental del material és proporcionar al professorat de l'ESO un seguit de recursos didàctics que bàsicament orientin i motivin la seva activitat al voltant de la filosofia de l'educació per la pau. Considerant que educar per la pau és educar en valors de vegades absents a l'entorn més proper de l'aumne i que com eix transversal implica forçosament la interdisciplinarietat, el material proposa un projecte global que cal integrar a la planificació general del centre, amb el compromís de tota la comunitat educativa. A través de l'analisi del conflicte i del seu origen i gestació, s'inclouen variades estratègies metodològiques per afrontar-lo de manera col·lectiva i solidària.

.......................................................................................................
   

Construir la pau és cosa de tots. Educació infantil
Berdugo, Francis; [coordinador]
Ed. Mans Unides

172.4CON

Mans Unides presenta aquesta carpeta dedicada a la Pau, dins del seu Programa d'Educació en Valors. Totes les fitxes estan agrupades en sis apartats amb colors diferents cadascun, sota una pregunta comuna: '...i si el món fós meu?' Cada apartat té unes 14 fitxes d'activitats amb les quals es poden treballar els temes següents: els recursos per a tothom, el respecte envers totes les cultures i ètnies, les situacions injustes, els drets dels nens, el consum responsable, el problema de la fam en el món i la lluita per la pau. És un material molt adequat per treballar la solidaritat a educació infantil i a cicle inicial d'educació primària.

.......................................................................................................
   

Construir la pau és cosa de tots. Educació primària
Berdugo, Francis; [coordinador]
Ed. Mans Unides

172.4CON

Carpeta dedicada a la pau, dins del programa d'educació en valors de Mans Unides. L'arxivador conté unes vint-i-cinc fitxes d'activitats per a cada cicle de primària, més un apartat comú on es troben els recursos utilitzats que acompanyen les activitats. Les fitxes tenen totes la mateixa estructura i poden aplicar-se directament a l'aula. És un material molt adequat per treballar la cooperació, la solidaritat i la pau a l'educació primària.

.......................................................................................................
   

Construir la pau és cosa de tots. Educació secundària
Berdugo, Francis; [coordinador]
Ed. Mans Unides

172.4CON

Carpeta dedicada a la pau dins del programa d'educació en valors de Mans Unides. Per a sis àrees de l'ESO (ciències socials, ètica, llengua i literatura, llengua estrangera, plàstica, i religió) l'arxivador conté les corresponents fitxes que inclouen per a cada àrea: documents, activitats d'àrea i activitats de tutoria. Les fitxes tenen totes la mateixa estructura i poden aplicar-se directament a l'aula. És un material molt adequat per treballar la cooperació, la solidaritat i la pau a l'educació secundària.

.......................................................................................................
   

Construïm la pau
Vidal, Carles; Barbeito, Cécile
Ed. Intermón Oxfam; Escola de Cultura de Pau

172.4 CON

Conjunt d'activitats per a treballar el tema de la pau. Cada dossier està dedicat a un nivell educatiu i treballa diferents temes adequats a cada edat. Els aspectes que es treballen són: la necessitat d'avaluar les actituds davant els conflictes i intentar afavorir una sortida cooperativa als problemes, analitzar alguns dels elements que determinen la cultura de la violència, conèixer i treballar les causes i conseqüències de l'ús de les armes i desmuntar els mecanismes que donen lloc a la imatge de l'enemic. Està estructurat en cinc activitats tipus fitxa potenciant la imaginació i creativitat del grup. També conté una guia amb els objectius, descripció de l'activitat i orientacions per al professor, segons cada nivell.

.......................................................................................................
   

El mundo en guerra. La educación para la paz
López, Francesc; Aránega, Susanna
Ed. Graó

172.4 LOP

Recull d'articles, propostes didàctiques i experiències d'aula en els diferents cicles educatius de l'educació primària i l'ESO amb l'objectiu de facilitar al professorat el treball amb els alumnes en l'àmbit de l'educació per a la pau i la convivència. S'ofereixen moltes possibilitats diferents de tractament del tema, des de l'anàlisi dels elements que provoquen els desajustaments socials que propicien les guerres fins a les accions que es poden fer des de l'escola i que possibiliten la creació d'actituds positives en l'alumnat.

.......................................................................................................
   

Els nens no volen la guerra
Battut, Éric
Ed. Joventut

172.4 BAT

Conte que ens parla de com, per un fet sense importància, pot esclatar un conflicte i també de la incapacitat o poca voluntat de resoldre'l d'una manera raonable i pacífica. Amb unes il·lustracions divertides i uns textos breus i clars, està fet amb la intenció de que els infants reflexionin sobre la guerra, la pau i la necessitat de diàleg.

.......................................................................................................
   

La alternativa del juego I. Juegos y dinàmicas de educación para la paz
Cascón Soriano, Paco; Martín Beristain, Martín
Ed. Los Libros de la Catarata

172.4 CAS

Recopila més de 100 jocs i dinàmiques utilitzables en diferents contextos de l'educació per la pau, els drets humans i el desenvolupament. Cada joc es presenta en una fitxa útil i de fàcil maneig, en la qual s'explica la seva definició i objectius, el tipus de participants als qui va dirigit, les consignes de partida, la manera de desenvolupar-lo i les seves possibles variants. Les relacions que es viuen en el joc són traslladades a altres situacions de la vida quotidiana. Es treballen les relacions de competitivitat per tal de transformar-se en relacions de cooperativitat.

.......................................................................................................
   

La alternativa del juego II; Juegos y dinàmica en educación para la paz
Cascón Soriano, Paco; Seminario de Educación para la Paz de la APDH; Colectivo de Educación para la Paz de Málaga
Ed. Seminario de Educación para la Paz de la APDH; Colectivo de Educación para la Paz de Málaga

172.4 AGU

Hi ha diverses propostes de jocs: de presentació, de coneixement, de comunicació, de cooperació, de resolució de conflictes i de distensió. Estan tots pensats per desenvolupar en l'infant la capacitat de comprensió i solució dels conflictes individuals i intergrupals que es poden presentar en la vida quotidiana. L'aprenentatge proposat en aquests jocs es pot aplicar en nens d'edats compreses de 4 anys a 12 anys. Les activitats abracen molt temes i es poden treballar col·lectivament en el context de la classe.

.......................................................................................................
   

La pau és possible
Viñas, Maria; [direcció]
Fundació Carta de la Pau dirigida a l'ONU

172.4 CAR

Què és la pau? Quins àmbits abasta? Com afecta a la nostra vida quotidiana? I, sobre tot, que podem fer per contribuir a la construcció de la pau en el nostre entorn? Aquest multimèdia s'adreça a nois i noies d'entre 15 i 20 anys, encara que també pot ser per adults. Des de la concreció i la quotidianitat planteja qüestions actuals, dóna exemples i proposa actuacions concretes per contribuir a la construcció de la pau. Per aprofundir aquest itinerari disposem de 12 fitxes pedagògiques per treballar tant individualment com en grup.

  
 
     
   
 
   

25 arguments per la pau

Ed. Fundació per la pau

172.4 PER

Exposició que consta d’un llibre amb 25 arguments que tracten idees bàsiques de la cultura de la pau i vint-i-cinc pòsters d’il·lustradors i humoristes gràfics que corresponen a cada un d’aquests arguments. Permet un treball globalitzat relacionat amb diferents àrees, plàstica, ciutadania, llengües, socials....

 
   
     
 
   

Adéu a les armes. Primària
León, Raquel; [coordinadora]
Ed. Intermón Oxfam

172.4 ADE

Conjunt de materials que permeten aprofundir en el fenomen bèl·lic i en les conseqüències que totes les guerres comporten, i també abordar el gran espectre que representa buscar solucions a aquesta dura realitat.

.......................................................................................................
   

Adéu a les armes. Secundària
Bastida, Anna; Romeva Rueda, Raül; Càtedra Unesco sobre Pau i Drets Humans
Ed. Intermón Oxfam

172.4 ADE

Conjunt de materials que permeten aprofundir en el fenomen bèl·lic i en les conseqüències que totes les guerres comporten, i també abordar el gran espectre que representa buscar solucions a aquesta dura realitat.

.......................................................................................................
   

Conflicte armat o cultura de la pau?
Gabinet de Drets Humans i Centre de Dret Internacional Humanitari; Marinva, joc i educació; [programa pedagògic]; Maynar, David; [il·lustracions]
Creu Roja a Catalunya

172.4 CON

Recurs pedagògic per promocionar des dels centres educatius l'adquisició, per part d'adolescents i joves, del respecte per la dignitat humana, com a valor fonamental que ha de regir totes les seves interaccions socials i la seva visió del món, inserint una cultura de la pau en la societat. Al DVD hi ha tots els materials necessaris per a desenvolupar les sessions del programa i alhora una documentació àmplia i un ventall de recursos complementaris per realitzar activitats al voltant del dret internacional humanitari i la cultura de la pau.

  
 
   
     
 
 


+ informació

 
1r concurs d'animacions per la pau
Autors diversos
Fundació per la pau

172.4 CON

Pel·lícules animades, curtmetratges i espots relacionats amb la cultura de la pau amb l'objectiu de sensibilitzar i educar. Aquest dvd recull els treballs guanyadors del primer concurs d'animacions per la pau que la Fundació per la Pau va convocar l'any 2007. Inclou els títols: "Jotsuna, el sastre", "No es un juego", Un conflicte pot ser un joc", "Pilotes", "Pau, si us plau", "Retroceso", "Lo que nos deja la Guerra", "Violència engendra violència", "Compartir", "Reborn", Caballos de tiza", "Bendito Machine", "Evolución", "Pensa-t'ho", "Monyicacs de colors", "Som somnis".
.......................................................................................................
   

Per una cultura de la pau
Romeu, Josep; [coordinació]
Ed. Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions; [CIEMEN]

172.4 PER

El vídeo proposa una reflexió sobre la pau basada en les situacions de conflicte de la vida quotidiana i en les formes de solucionar-les sense violència. Està estructurat en quatre apartats o entorns, d'uns 4 minuts de durada: família, escola, ciutat i país; es poden utilitzar tots junts o per separat. Conté fins a 20 situacions a partir de les quals es pot reflexionar sobre la pau i sobre la superació dels conflictes referits a la joventut i a les circumstàncies de les relacions entre els joves. Acompanyen el vídeo les fitxes amb les situacions i uns fulls de respostes; hi ha un sol full de respostes de caire general, per a un tractament més superficial i un qüestionari per a cada situació, per a una anàlisi més detallada.

.......................................................................................................
   

Gandhi
Attenborough, Richard; [producció direcció]
Columbia Pictures

F17 ATT

Tracta de la vida de Gandhi, una de les figures èpiques del segle XX. Comença la seva carrera com advocat i després de molts anys de lluita per els seus ideals arriba a convertir-se en un Messies de l'època moderna. Ell adopta l'actitud de la resistència passiva, i així va aconseguir alliberar a l'Índia de la dominació anglesa i canviar el curs de la història. Actualment la seva manera d'actuar és una font d'inspiració per a moltes persones.

.......................................................................................................
   

El gigante de hierro
Bird, Brad; [director]
Warner Bros

372 BIR

Hi ha diverses propostes de jocs: de presentació, de coneixement, de comunicació, de cooperació, de resolució de conflictes i de distensió. Estan tots pensats per desenvolupar en l'infant la capacitat de comprensió i solució dels conflictes individuals i intergrupals que es poden presentar en la vida quotidiana. L'aprenentatge proposat en aquests jocs es pot aplicar en nens d'edats compreses de 4 anys a 12 anys. Les activitats abracen molt temes i es poden treballar col·lectivament en el context de la classe.

.......................................................................................................
   

Las totugas también vuelan
Ghobadi, Bahman; [direcció i guió]
Cameo Media, SL

F30 GHO

És la commovedora història d'uns nens d'un poblet iraquià que amb deu anys arrisquen les seves vides en cadascuna de les seves excursions a la recerca de mines per desactivar-les i després vendre-les. Mentrestant els adults estan desesperats per trobar una antena parabòlica que els permeti saber quan esclatarà la guerra entre el seu país i els Estats Units. Un noi mutilat, que ve d'un altre poble amb la seva germana i el fill d'aquesta, té una premonició: la guerra està cada vegada més prop. Es pot utilitzar per tractar el valor de l'amistat.

.......................................................................................................
   

Valores de cine-5. Programas para educar en valores a partir del cine. Paz, compromiso social, ecología
Mirallas; Angel [guió i direcció]
Ed. Seminario de Educación para la Paz de la APDH; Colectivo de Educación para la Paz de Málaga

172 MIR

El DVD ofereix 3 programes per educar en valors a partir del cinema. Cada programa està dedicat a un valor concret (pau, compromís social, ecologia). Cada valor és presentat i analitzat a través del visionat de 5 pel·lícules i entrevistes a joves i adolescents. Pau: (Gandhi, La vida es bella, El gigante de hierro, Sin perdón; La delgada línea roja). Compromís social: (Pídele cuentas al Rey, Grita libertad, Pan y rosas, Los lunes al sol, In this world ). Ecologia: (Baraka, La princesa Mononoke, Gorilas en la niebla, Rapa Nui, Erin Brockovich).

.......................................................................................................