Clica aquí per tornar a l'índex

Els jocs a les fosques

 
Són jocs de percepció ja que exigeixen un bon nivell de concentració per arribar a solucionar els problemes que es plantegen en el joc.

Són interessants perquè donen a conèixer una faceta nova que els alumnes no s'han plantejat mai, és com entrar en un món nou i alhora desconegut. És tant important el treball amb els ulls tancats com la responsabilitat del qui fa de pigall.

En aquests jocs cal tenir un xiulet a mà per usar-lo per avisar els perills.

Els Jocs a les fosques

El somnàmbul

El codi parlat

Buscant el gat

Atrapar el contrari

El cuc enrevessat...

La gallina cega

Policies i lladres a cegues

L'escultor

El codi musical

Seguir un circuït amb...

El cuc cec

Sorolls d'animals

Tots coneixem a tots

L'ampolla borratxa

Futbol amb pigall

El meu pigall

 

EL SOMNÀMBUL

Per parelles. Un va amb els ulls tancats i l'altre és el seu pigall.

El nen que porta els ulls clucs porta un mocador a cada mà que serveix perquè el pigall el guiï per tot l'espai de treball.

Variants:

El pigall agafa els mocadors per darrera del cos de qui va amb els ulls clucs i el fa caminar de costat i enrera.

Substituir els dos mocadors per una sola corda que el que no hi veu agafarà amb les dues mans i el pigall amb una mà a cada cap de corda.

Material:

Mocadors. Cordes. Ulleres fosques.

EL CODI MUSICAL

Per parelles. Un de la parella va amb els ulls tancats i l'altre és el seu pigall.

El pigall va fent sorolls a davant, darrera o qualsevol costat del seu company que no hi veu i aquest va caminant cap allà on senti els sorolls.

Cal treballar en un lloc amb molt d'espai per evitar les interferències de sorolls.

Variants:

El pigall pot fer els sons picant de mans, amb palets, amb sonalls, amb instruments de música,...

Limitar l'espai i donar a cada pigall un instrument diferent.

Material:

Palets. Sonalls. Instruments musicals. Ulleres fosques.

EL CODI PARLAT

Per parelles. Un de la parella va amb els ulls tancats i l'altre és el seu pigall.

Omplim l'escenari d'obstacles.

El pigall va donant ordres i el company les ha d'anar seguint per evitar ensopegar amb els obstacles que han de ser de diferents tipus i sobretot de diferents alçades.

Cal insistir en la utilització de la lateralitat i de la quantitat i varietat de paraules.

Variants:

Marcar un recorregut amb cordes, piques o cons. Cal seguir-lo sense sortir-se del mateix. Si el participant se'n surt el pigall l'agafa per la mà i el torna acompanyar a la sortida i així fins que ho aconsegueixi. Es pot establir un nombre d'intents.

Construir un recorregut senzill que el pigall ha de memoritzar i intentar seguir. Es pot anar complicant.

Material:

Ulleres fosques. Els obstacles que es tinguin a mà per omplir l'escenari del joc. Cordes, cons o piques.

SEGUIR UN CIRCUIT AMB LA PLANTA DELS PEUS

Muntem un circuit amb cordes.

Cal posar-se unes ulleres fosques i anar sense sabates.

Amb el tacte de la planta del peu s'ha d'anar seguint el circuit que constarà d'una sola línia amb moltes corbes i canvis de direcció.

Variants:

Construir el circuit amb cordes posades de manera lleugerament discontínua a fi de dificultar el seguiment.

Col·locar altres elements com matalassos, màrfegues,... però que siguin tous intercalats enmig de les cordes.

Construir el circuit de manera simètrica i jugaran alhora dos participants que començaran un per cada cap. Compte amb el punt de trobada.

Material:

Ulleres fosques. Cordes, màrfegues, matalassos, elements tous.

BUSCANT EL GAT

Tots repartits per l'espai amb els ulls tapats i un sense ulleres fosques que fa de gat.

El gat porta una campaneta o uns cascavells i mentre es desplaça, s'enfila o s'està quiet, els demés han d'intentar atrapar-lo.

Qui aconsegueixi atrapar-lo passa a fer de gat.

Variants:

Quan comencen a dominar el joc, s'hi afegeix sense avisar el mestre amb un element de fer soroll semblant, però no igual, i el gat i ell tenen molta cura de no fer-lo sonar al mateix temps.

Es crea una certa confusió entre els participants, que acaben resolen la situació.

Material:

Ulleres fosques. Estris semblants per fer soroll.

EL CUC CEC

Per parelles i un darrera l'altre. El de davant va amb els ulls clucs i el de darrera mitjançant un codi que prèviament han acordat li va menant dreta, esquerra, davant o darrera, però sense obrir boca.

Variants:

El codi passa per donar copets a diferents llocs o bé per diferents maneres de donar els copets.

Muntar trens de 3, 4 o 5 vagons, on només porta els ulls oberts el conductor que és qui representa l'últim vagó. Quan el conductor passa un codi ho fa al penúltim vagó i així fins arribar el codi al primer vagó que és qui governa el tren i no s'ha d'equivocar en la direcció a prendre. És prudent que el primer vagó porti els braços estirats endavant pels possibles xocs.

Posar obstacles que no suposin perill i els obliguin a esmerçar la conducció.

Fer un tren amb tots els alumnes en un espai molt gran i sense obstacles.

Material:

Ulleres fosques. Obstacles.

ATRAPAR EL CONTRARI

Formem grups parells de 4, 5 o 6 jugadors.

S'enfronten els grups dos a dos.

Marquem dues línies separades per més o menys 5 metres i darrera de cadascuna es col·loca un equip.

Un membre de cada equip es posa unes ulleres fosques.

El membre de l'equip A sortint de darrera de la seva línia ha d'arribar a l'altra sense que el jugador de l'equip B el toqui.

La resta de companys donen instruccions a crits perquè el seu company toqui o no sigui tocat, segons sigui el seu equip.

L'espai en que es poden moure els dos participants ve marcat també per unes línies laterals.

El jugador té un determinat nombre de segons per passar el camp. Quan un jugador aconsegueix arribar sense ser tocat continuem amb una altra parella.

Després intercanviem els papers dels equips.

Material:

Ulleres fosques. Material per delimitar el camp.

SOROLLS D'ANIMALS

Donarem un cartronet a cada alumne, que el llegirà i se'l guardarà. En aquest cartró hi ha el nom d'un animal.

Un cop tots l'han llegit es col·loquen les ulleres fosques i comencen a passejar per l'espai que podem acotar amb unes cintes de plàstic. Mentre passegen van imitant els sons de l'animal que els ha tocat en sort i en trobar-ne un altre que fa el mateix so li donen la mà i continuen.

Convé preparar molts més cartrons que participants per facilitar que les combinacions siguin de dos, de tres, de quatre o fins i tot un tot sol i també es bo per poder repetir el joc diverses vegades.

S'acaba el joc quan tots estan correctament agrupats.

Variants:

Pels més petits preparem cartrons amb dibuixos.

L'última partida podem usar un joc de cartrons amb un llop i tot de xais.

Material:

Cartrons d'animals. Ulleres fosques.

CERCAR EL CAU

Dividim la classe en quatre o cinc grups. Donarem un nom d'animal a cada grup d'alumnes.

Un de cada grup es posarà les ulleres fosques i el situarem enmig del terreny de joc.

Tot seguit col·locarem els grups en diferents llocs de la pista, lloc que serà el seu cau.

Des del seu cau cada grup es posarà a imitar l'animal que li ha tocat en sort. I el component del grup que va amb els ulls tancats ha de trobar el cau que li correspon.

Variants:

Posar-ne dos de cada grup amb les ulleres fosques i que abans de trobar el cau s'hagin de trobar entre ells.

Pel cicle superior es pot complicar fent que un cop conegut l'animal que ha d'imitar el company de les ulleres fosques no se'l pugui cridar amb la veu del mateix animal, sinó amb les veus d'altres animals que siguin de la mateixa família o espècie. Podem acordar que la família vingui donada pel que mengen, per la manera de desplaçar-se,...

Per exemple: Acordem la manera de desplaçar-se i el company nostre és un gos, podem fer el gat, la vaca,...

Material:

Ulleres fosques. Animals classificats en diferents grups i varietats si es pretén treballar la variant amb el cicle superior.

EL CUC ENREVESSAT AMB SENYOR METGE

Es formen grups de 6 o 7, un dels quals es posarà les ulleres fosques i esperarà que els demés agafats de les mans es vagin nuant.

Quan l'avisin començarà a buscar el cap de l'enrenou i a descabdellar-lo tot.

Variants:

En posem 2 amb ulleres fosques i fem el grup més gran i juguem a veure qui descabdella primer, o sigui un per cada cap.

Material:

Ulleres fosques.

TOTS CONEIXEM A TOTS

Tots passejant amb ulleres fosques, i quan trobem un company hem d'endevinar qui és. Qui primer ho endevini elimina al contrari.

Variants:

Per evitar que diguin noms sense solta ni volta, el que equivoqui el nom del contrari queda eliminat ell.

Ho compliquem i cal reconèixer el company només amb les mans. O bé només amb la cara. O bé només amb el cabell.

Material:

Ulleres fosques.

LA GALLINA CEGA

En una rotllana (millor fer-ne vàries) es donen la mà i un amb les ulleres fosques es col·loca enmig.

La rotllana es posa en moviment i el de dins ha d'agafar-ne un i endevinar qui és.

Si l'endevina, canviant les posicions, sinó segueixen igual.

Variants:

Mentre van rodant els de la rotllana va cantant:

"La gallina cega, cega, cega, cega

La gallina cega, cega, cega és."

Tots: "D'on vens?"

Gallina: "De Roma"

Tots: "Què portes?"

Gallina: "Corona"

Tots: "Què busques?"

Gallina: "Muller"

Tots: "Fes 3 salts i busca-la bé."

Llavors paren la rotllana i la gallina fa 3 salts i va palpant fins que en troba un i tocant-li el cap i la cara ha d'endevinar qui és.

Material:

Ulleres fosques. La lletra de la cantarella.

L'AMPOLLA BORRATXA

Formem grups de sis alumnes.

Cinc es col·loquen en rotllana i el sisè a dins. El jugador de dins es qui porta les ulleres fosques i ha de posar els peus junts i no s'ha de moure, s'ha de deixar portar. Els altres els sacsegen suaument evitant que perdi l'equilibri i caigui. Anem canviant de company.

Material:

Ulleres fosques.

POLICIES I LLADRES A CEGUES

El mestre diu en veu baixa a l'orella de cada alumne quin rol té, si el de lladre o el de policia. A continuació comencen a passejar per la pista amb els ulls tapats i els braços estirats. Els policies portaran els palmells de les mans mirant amunt i els lladres mirant avall.

Quan se'n trobin dos, es palparan les mans per comprovar amb qui han topat. Si es troben dos lladres o dos policies continuen jugant, però si és un lladre i un policia, el lladre ha acabat el joc i es treu les ulleres fosques.

Els que van acabant el joc ajuden al mestre a controlar que no es produeixin accidents.

Variants:

Posem un parell d'alumnes amb els ulls destapats com a guardians d'una presó i els donem un estri que faci soroll que faran sonar quan un policia hagi agafat un lladre. Per tant cada policia que atrapi un lladre l'ha de portar a la presó.

Quan es troben un policia i un lladre, el policia agafa d'un braç al lladre i es posa a cridar: "Tinc un lladre" i tot seguit un altre policia ha d'arribar i agafar l'altre braç del lladre a fi d'acompanyar-lo a la presó.

Quan arribin dos policies a la presó poden rellevar als dos guardians que passaran a ser policies amb els ulls tapats.

Material:

Ulleres fosques. Cartronets que diguin policies o lladres. Un estri per fer soroll.

FUTBOL AMB PIGALL

Fem dos equips de nombre parell. Ens col·loquem per parelles. Cada parella la formen un pigall i un jugador amb ulleres fosques que es donen la mà.

I dins del gimnàs muntem unes porteries i comencem un partit de futbol. L'únic que pot xutar la pilota és el jugador de les ulleres fosques, el pigall informa, condueix i orienta.

A un temps determinat canviem els papers.

Variants:

El pigall i el seu company poden donar-se la mateixa mà i quedaran orientats de manera diferent a l'hora de desplaçar-se.

Agafar-se de les dues mans: Una passant el braç per darrera de la cintura del company i l'altre agafant la mà que el company ens passa per darrera de la cintura. Es perd velocitat però es guanya confiança.

Material:

Porteries. Ulleres fosques. Una pilota.

L'ESCULTOR

Fem grups de tres alumnes.

Un és l'escultura que fa de model, l'altre l'escultor i el tercer és el fang que es transformarà en còpia de l'escultura.

L'escultor es posa les ulleres fosques.

L'escultura que fa de model pren una postura de manera lliure i que no pot modificar durant tot el joc.

L'escultor que no ha vist la postura comença a palpar l'escultura i a construir-ne una d'igual amb el fang que representa el tercer participant.

Pot palpar les vegades que consideri oportunes i disposar de tot el temps que li faci falta.

S'ha de recalcar la importància que tenen els mínims detalls de cada postura.

El tercer participant que acabarà sent la còpia no ha de facilitar ni posar impediments, simplement s'ha de deixar portar i obeir les ordres de l'escultor.

Material:

Ulleres fosques.

EL MEU PIGALL

Col·locats per parelles, un de cada parella amb les ulleres fosques posades i l'altre sense ja que fa de pigall. Voltem pels diferents racons que trobem preparats dins del gimnàs.

El pigall no ha de parlar, ni guiar amb les mans, excepte en cas d'una situació perillosa.

Els participants primer han de veure tots els racons del circuit muntats. Després comencen cadascun pel racó que escullin i un cop acabada la tasca es canvien els papers amb el seu pigall.

Detallem un total de set racons que poden servir d'exemple amb el material que es precisa per fer el joc.

Racó 1: És un pla inclinat.

Pujar per les espatlleres i un cop arribat a l'alçada del bancs, estirar-se i baixar rodolant.

Material: Espatlleres, bancs i matalassos.

Racó 2: És una zona d'equilibri i un salt al buit.

Pujar per les espatlleres damunt de la barra d'equilibris alta (aquí podem donar una mà al company si ell vol), caminar fins arribar a l'altra extrem, on també hi ha espatlleres que les pujarem fins on vulgui cadascú. Un cop a dalt es girarà de cara i saltarà al buit per caure al gran matalàs.

Material: Espatlleres, barra d'equilibris alta i matalàs gran.

Racó 3: És una zona de salt.

Cercar el minitramp, mirar la seva direcció respecte al matalàs, pujar-hi i després de donar-se impuls saltar als matalassos.

Material: Minitram i matalassos.

Racó 4: És una zona d'obstacles.

Situem cons amb piques dretes a dins, alguns bancs, i cordes lligades d'unes piques a les altres. A les cordes hi posem cascavells. Cal travessar el racó procurant que no sonin els cascavells.

Material: Cascavells, piques, cordes, cons i bancs.

Racó 5: Un recorregut amb desnivells.

Seguir un recorregut que pot ser una barra d'equilibris baixa, un poltre, bancs, un plint, bancs, un cavall, bancs,... segons la disponibilitat.

Material: Barra baixa d'equilibris, bancs, poltre, plint, cavall.

Racó 6: És una zona per rodolar o capgirar.

Simplement fer rodaments de qualsevol tipus damunt d'un quadrat format per 4, 5 o 6 matalassos.

Material: Matalassos.

Racó 7: És una zona d'afinar l'oïda.

Jugar amb el pigall amb una pilota de les que porten cascavells a dins o simplement asseguts passar-se una pilota paren oïda als bots que faci.

Material: Pilotes amb cascavells o pilotes que botin.

Variants:

Que tots els cecs comencin el joc enmig del gimnàs i vagin passant pels diferents racons en un temps estipulat abans (no massa excessiu). Malgrat alguns no trobin tots els racons s'ha de procurar que no repeteixin sempre el mateix.

Un dels objectius és que en acabar el temps estipulat, cada cec intenti endevinar qui era el seu pigall. A la segona part del joc procurem que no es repeteixin les parelles.