Tornar a Orienta

Ensenyaments de música

La música és un dels ensenyaments artístics integrats en el sistema educatiu que tenen consideració d’ensenyaments de règim especial. L’objectiu és proporcionar una formació musical de qualitat. Aquests estudis es poden cursar simultàniament amb els ensenyaments de règim general.

Accés

La normativa vigent no estableix limitació d'edat per a la inscripció als centres d'ensenyaments musicals de grau mitjà.

Les proves d’accés es fan en els conservatoris o en alguna escola de música autoritzada.

Accés al 1r. curs de Grau Mitjà

Hi ha dos tipus de prova d’accés:

·          Una prova que permet accedir als ensenyaments reglats (conservatori) Aquests estudis permeten obtenir l’exempció de crèdits variables en l’ESO o de matèries optatives en el batxillerat, a més de la convalidació de l’àrea de música.

·          Una prova que permet continuar els ensenyaments no reglats (escola de música) i poder obtenir l’exempció de crèdits variables en l’ESO o de matèries optatives en el batxillerat.

La prova específica consta de dos exercicis:

·          Llenguatge musical, cançó i audició. Es basa en qüestions referides als objectius terminals de  l'assignatura de llenguatge musical.

·          Instrument, que consisteix a interpretar a vista un fragment musical inèdit senzill i interpretar un estudi i dues obres, d’entre el repertori que presenta l’alumne.

Accés al grau superior

Per accedir a aquests ensenyaments cal haver superat la prova d’accés, estar en possessió del títol de batxiller i haver aprovat els estudis corresponents al tercer cicle de grau mitjà.

També es pot accedir al grau superior si se supera la prova esmentada, sense tenir la resta de requisits, si se supera la prova específica que determina el Departament d’Ensenyament.

(*) En el cas d’alumnes que havien estudiat segons el Pla de 1966 se’ls hi farà una convalidació segons estudis realitzats i se’ls ubicarà en el curs corresponent.

Nivell elemental

La durada d’aquests estudis, la defineixen els mateixos centres a partir del projecte curricular i dels propis objectius. En acabar aquests ensenyaments, el centre pot expedir els diplomes corresponents sense validesa acadèmica oficial ni professional.

Grau Mitjà

La superació del tercer cicle donarà dret al títol professional corresponent a l’especialitat cursada i a obtenir el títol de Batxiller, si se superen les matèries comunes de Batxillerat.

Grau Superior

El cicle superior està estructurat en 4 cursos (5 en algunes especialitats)

La titulació que s’obté en acabar aquests estudis és equivalent, a tots els efectes, al títol de Llicenciat universitari.

Continguts

Currículum

El Grau mitjà té les especialitats següents:

- Acordió.
- Arpa.
- Baix elèctric.
- Cant.
- Clarinet.
- Clavicèmbal.
- Contrabaix.
- Fagot.
- Flabiol i tamborí.
- Flauta de bec.
- Flauta travessera.

- Guitarra.
- Harmònium.
- Instruments de pua.
- Instruments de corda polsada del   Renaixement i del Barroc.

- Oboè.
- Orgue.
- Percussió.
- Piano.
- Saxofon.

- Tenora.
- Tible.
- Trombó.
- Trompa.
- Trompeta.
- Tuba.
- Viola.
- Viola de gamba.
- Violí.
- Violoncel.

Les assignatures que configuren l'especialitat són de dos tipus:

-          Obligatòries: són les assignatures que s'han de cursar dintre d'una determinada especialitat instrumental. Tots els alumnes han de fer dos cursos de cant coral, de 45 hores cadascun, com a assignatura obligatòria d'un dels cicles de grau mitjà.

-          Optatives: són les assignatures que l'alumne pot escollir, amb l'assessorament del tutor, amb la finalitat de potenciar la diversitat de perfils professionals abastats per l'especialitat.

El Grau superior s’imparteix en els àmbits  següents:

Instruments de música clàssica i contemporània

Promoció i Gestió

Instruments de música tradicional i popular.

Direcció

Musicologia

Promoció i gestió *

Instruments de música antiga

Sonologia *

Instruments de jazz i música moderna - Composició

·          Són títols pròpis de l’ESMUC

En totes les modalitats el currículum estarà integrat per:

·          Assignatures troncals 30%

·          Assignatures obligatòries: 45%

·          Assignatures optatives: 15%

·          Assignatures de lliure elecció: 10%

Centres

Tipologia de centres

·          Escoles de música.

Els ensenyaments impartits en aquestes escoles no comporten l’obtenció de títols amb validesa acadèmica o professional. No obstant això, aquestes escoles poden preparar els alumnes per a l’accés a nivells professionalitzadors. Aquests centres poden ser tant de titularitat pública com privada, han d’incloure en la seva oferta formativa, entre d’altres programes possibles, un de general, que tingui, com a mínim, llenguatge musical, instrument, pràctica vocal i instrumental de grup.

·          Conservatoris

Són centres públics que imparteixen ensenyaments musicals conduents a titulacions amb validesa acadèmica oficial.

·          Centres privats autoritzats

Són centres de titularitat privada que imparteixen ensenyaments musicals conduents a titulacions amb validesa acadèmica oficial.

·          Escola Superior de Música  de Catalunya

És un centre d'iniciativa pública que imparteix el grau superior de música.

El nivell elemental d’aquest ensenyament s’imparteix a les escoles de música i al CEPA Oriol Martorell, escola que integra ensenyaments de primària i artístics

El grau mitjà d’aquest ensenyament s’imparteix a les escoles de música i als conservatoris professionals. Només en el segon cas donen dret a una titulació professional. Aquest grau mitjà s’estructura en 3 cicles de dos cursos cadascun.

Centres d'ensenyament musical

Adreça

Telèfon

Tipus