Enrera
Guia
Aplicació TAC amb programari lliure
 
 

Aquest curs està pensat per a una sessió de dues hores del Seminari de Dinamització en Tecnologies de l'Aprenentatge i el Coneixement. La finalitat és que conegueu les possibilitats del treball TAC amb alumnes de primària utilitzant programari lliure per a fer documents mitjançant plantilles.

Els objectius del curs són:

  • Instal·lar correctament el programari
  • Configurar la interfície del programa
  • Conèixer les possibilitats del WRITER per al treball amb marcs i estils...
  • Elaborar plantilles de document per al treball TAC en funció dels diferents models de document
  • Conèixer altre programari lliure amb possibilitats TAC

  Competències bàsiques
 

Per tal de contextualitzar el contingut d'aquest material dins del document de competències bàsiques, reproduïm alguns fragments de l'apartat de llengües on apareixen referències a l'ús TIC/TAC

- Fixem-nos primer en la definició de la competència digital com Utilitzar les TIC per a informar-se aprendre i comunicar-se. Per a desenvolupar aquesta competència ens cal el domini dels llenguatges específics bàsics, pautes de decodificació i transferència, aplicació a diferents situacions i contextos. L'ús reflexiu i competent de les tecnologies és la clau en el desenvolupament de totes les competències. Tenir una actitud crítica i reflexiva davant de la ideologia que transmets i que condiciona la vida individual i social.

La lectura i l’escriptura d’informacions presentades en diferents llengües i formats, fet facilitat amb l’ús de les TIC, aporta una nova dimensió als processos de tractament de la informació, la diversitat de punts de vista i la manera de presentar les informacions facilita la flexibilitat mental necessària per a un aprenentatge crític.

- Sobre el processador de text ens diu Les funcions del processador de text serveixen per organitzar el text, per gestionar-lo, per modificar-lo, corregir els errors i millorar-lo.

- En quant a la competència audiovisual diu el domini dels l’assoliment del domini de les competències comunicatives audiovisuals i digitals necessàries per accedir autònomament i crítica a les tecnologies de la informació i comunicació i poder interpretar els missatges audiovisuals que formen part de la cultura dels infants i joves.

- També hi podem llegir, quan parla de la competència escrita cal aplicar-la progressivament a textos de nivells de complexitat cada vegada més gran i de tipologia i funcionalitat diversa, en diferents suports (paper, digital) i formats (verbals, gràfics i imatge).

- En l'apartat de continguts referits al text escrit ens diu Comprensió de textos senzills en suport paper i digital i de temàtica variada per copsar el sentit general i extreure’n informació per a la realització de tasques concretes.

- Pel que fa a l'ús dels correctors ortogràfics parla d'utilització de diccionaris il·lustrats en format paper i digital per a comprendre el significat del lèxic nou.

- A l'apartat escriure hi diu escriure frases i textos curts significatius en situacions quotidianes i escolars a partir de models amb una finalitat determinada i amb un format
establert, tant en suport paper com digital.

- A l'apartat llegir i comprendre hi apareix el contingut lectura de textos de tipologia diversa, en suport paper i digital.

- Finalment també en l'apartat de llengües hi apareix el següent contingut, aplicable a les tres o més llengües treballades: Elaborar textos escrits senzills tant en suport paper com digital segons un model i tenint en compte el destinatari, el tipus de text i la finalitat comunicativa.

Veiem doncs la importància del suport digital al text i també la necessitat de treballar tota la tipologia de textos també a partir de models, en aquest cas plantilles.

  Programari lliure
 

L'OpenOffice.org és un projecte de codi font obert que té com a missió: "Crear, en un entorn de comunitat, un conjunt de programes ofimàtics internacionals que siguin líders en el seu sector i que puguin treballar en totes les plataformes principals del mercat i que permetin, a través d'API públiques basades en components, l'accés a totes les dades i funcionalitats dels programes així com la promoció de l'ús del format XML com a format dels documents".

L'OpenOffice.org és també el producte que es genera en aquest entorn de treball. És un paquet d'oficina de programari lliure i gratuït que conté un mòdul de processament de textos, full de càlcul, gràfics vectorials, edició HTML i presentacions. Quant a la seva funcionalitat i operativitat, es pot comparar perfectament amb tots els altres paquets ofimàtics coneguts i el podem considerar com una alternativa real a aquests. El fet que sigui un producte de lliure difusió, ens permet avaluar-lo sense cap problema en un entorn particular. En tot cas, les últimes versions del programa ja han demostrat que tenen un valor real a l'hora de realitzar tasques en entorns personals i professionals.

 

 
Format
   
 

Per a seguir aquest curs podeu optar entre:

  • Anar consultant on line els diferents mòduls.
  • Descarregar tot el curs en format HTML, fent clic als disquets que es troben a la portada. Un cop descarregats tots els fitxers, instal·leu-lo executant proglliure.exe. Després podreu visualitzar el curs en qualsevol navegador, sense necessitat d'estar connectats a Internet.
   
  Estructura
   

El curs té 2 mòduls i en cadascun hi ha una sèrie de pràctiques

  • Mòdul 1: Descàrrega i instal·lació del programari. Configuració de la interfície
  • Mòdul 2: Treball amb plantilles
 
Per realitzar aquest curs es requereixen uns coneixements i destreses bàsiques en el domini de l'entorn Windows. És a dir, convé estar familiaritzat amb operacions com crear carpetes, copiar fitxers, retallar i enganxar, instal·lar programes, navegar per internet, enviar correu electrònic...
 
  Requeriments tècnics
   
  Els materials d'aquest curs poden ser visualitzats amb els navegadors Netscape i Internet Explorer (versió 4 i superiors) amb les opcions Javascript i Cookies activades (eines disponibles al DVD-Web Materials de Formació 2007).
 
Amunt
  Icones i elements de navegació
   
  Les icones utilitzades són:
   
 
Informació
Informació. Documentació sobre el contingut que s'està tractant a les pàgines.
Pràctica
Pràctiques. Treball que l'alumnat ha de realitzar seguint les propostes guiades. Aquestes pràctiques són personals i no s'han d'enviar al tutor del curs.
Atenció !
Atenció. Aquesta icona indica suggeriments, comentaris i idees complementaris a la documentació i a les pràctiques de cada mòdul.
Flash/ Vídeo...

Imatges en moviment. Aquesta icona ens indica que ens trobem davant d'una animació en format vídeo, pel·lícula Flash...

   
  Els elements de navegació són:
   
 
1
Permet accedir a qualsevol mòdul o pràctica.
1
Ens indica la pràctica activa en la que estem treballant.
Enrera
Permet retornar al nivell anterior.
Exercicis
Permet accedir als exercicis del mòdul activat.
Amunt
Permet el retorn a l'inici de la pàgina consultada.
Guia
Permet accedir a la guia del curs.
Descàrrega
Permet la descàrrega de fitxers.
 
 
 
 
Amunt