Ràdio a l’escola: El xerraire
Nivell: Ed.Primària
Camp: publicació en WEB, internet
Àrees relacionades: Llengua, Educació musical
Programari: OOWrite, Audacity, Dreamweaver, Ahead Nero Wave editor (dotació pròpia)
Maquinari: ordinador (portàtil i de sobretaula), micròfon, enregistrador/reproductor de so, maleta de ràdio, taula de mescles, enregistrador CD/DVD,

El Xerraire” és el programa de ràdio de l’escola Barceló i Matas que s’emet des de l’emissora local Ràdio Palafrugell, al 107.8 de FM amb periodicitat quinzenal (els divendres de 17:00 a 18:00 en directe, i els dimarts a les 20:15 en diferit).

El projecte es va començar a gestar durant el curs 2003-2004. Primer, es va triar el nom "El Xerraire" ja que, com la nostra revista "La xerraire", va néixer amb la voluntat de donar a conèixer el què es fa a l’escola. Després vam buscar una sintonia que l’identifiqués –la va composar Joan Moliner, membre del grup Juanshows i exalumne del centre- i un logotip que ens el va dissenyar l’Alex Trabal, artista local i pare de dues alumnes del centre.

La gestió la realitza la Comissió de Ràdio, formada per cinc professors representants dels diferents cicles i coordinats pel mestre Joan Farré. En el Consell Executiu, a més, hi estan representats els pares, els alumnes i la direcció de l’escola.

Cada classe de primària s’encarrega de preparar un programa que consta de dues parts, a la primera els alumnes són protagonistes i ens expliquen coses del dia a dia escolar; a la segona, són els adults convidats a una taula rodona els que ens informen d’una manera més especialitzada, responent a les preguntes dels reporters.

Els alumnes reporters condueixen el programa que s'estructura en els següents apartats fixos: Sintonia, Presentació, Reportatges, Aniversaris, Informatiu, Racó de lectura, Connexions IES i escoles, Entrevistes, Taula rodona i Comiat.La preparació dels continguts de cada un d’aquests apartats la realitzen els alumnes a l’escola i, un cop definits, comencen a gravar als companys i mestres que hi col·laboren, des dels més petits de la casa fins als més grans.

L’enregistrament
Quan convé els tècnics de ràdio es desplacen a fora de l’escola acompanyats pels professors per recollir més opinions ja que els instituts i les altres escoles de la vila també estan convidats a participar, ja sigui assistint en directe o per mitjà d'enregistraments.

El directe
Els divendres que toca programa, un grup d’alumnes i els mestres encarregats de la ràdio es dirigeixen a la seu de l’emissora local per radiar el programa. Els alumnes s’acrediten amb carnets de reporters i el vestuari específic regalat pel Departament des que hem estat seleccionats com a Programa d’Innovació Audiovisual (també hem rebut una dotació econòmica i un equip de ràdio i megafonia).

Trobareu més informació sobre aquesta experiència al web de la nostra escola: www.xtec.cat/ceipbarceloimatas

A continuació podeu escoltar un clip d'àudio amb diferents fragments de diversos programes El Xerraire, emesos entre els cursos 2005-2006 i 2006-2007. Hi podreu sentir la sintonia del programa, la presentació del mateix a càrrec del seu conductor, la presentació d'una alumna, un fragment d'una entrevista, un altre d'un reportatge i el comiat amb final musical:

Centre de Recursos Pedagògics del Baix Empordà, abril de 2007.