TREBALL A LA BIBLIOTECA MIL·LÈNNIUM
índex
Claustre . CEIP la Farga, Salt
Nivell: Ed.Infantil, CI Ed.Primària, CM Ed.Primària, CS Ed.Primària
Camps: imatge fixa, llenguatge audiovisual
Àrees relacionades: Llengua, Educació visual i plàstica, Intercomunicació i llenguatge
Programari: Audacity, MSPowerPoint, Photoshop
Maquinari: televisior reproductor de vídeo, ordinador, càmera de fotografiar, escàner
Entorn: Activitat d'aula

INTRODUCCIÓ
El nostre projecte neix de la ignorància i ho fa dins una biblioteca Si bé nosaltres érem del tot novells, ens acompanyava un pòsit històric que ens feia respecte i, a la vegada, ens animava a tirar endavant. El nostre repte era continuar amb el mateix esperit dels anys anteriors, però afegint singularitats pròpies de qualsevol projecte que no només es vol mantenir sinó que vol continuar amb esperit creatiu.
Des del primer moment, el que ens ha anat ajuntant han estat les ganes d’ensenyar el plaer d’aprendre. I com que la il·lusió s’encomana, hem anat cooperant i el projecte ha anat avançant.

COMISSIÓ I SESSIONS
La comissió està integrada per 5 persones, una de cada cicle, i són elles mateixes les que imparteixen els taller de biblioteca amb els nens. Es reuneix 1 vegada cada 15 dies.
Els alumnes fan una sessió de Biblioteca de ¾ d’hora cada setmana i en grups reduïts.

EL PROJECTE

Primer trimestre
Busquem un inici engrescador i donem el tret de sortida amb un tema general: LA LITERATURA FANTÀSTICA.
Com que la mascota de la Biblioteca és un drac, es presenten 11 dibuixos de dracs com a personatges. Es bategen amb noms que tenen relació amb el seu aspecte físic. Des de la comissió es vol contribuir a aquest interès que s’ha generat, i s’intenta fer experimentar als nens el procés que cal seguir per escriure. Per intentar aconseguir-ho, els mestres de la comissió escriuen un conte, Pèrgam, el poble amic del paper, i un mestre del claustre fa de corrector lingüístic. A les diferents sessions de Biblioteca, s’explica el procés d’escriptura i el conte pròpiament dit. A partir d’aquí, sorgeixen diferents treballs posteriors: reescriptura de la mateixa història, la mateixa història amb diferents finals, escriptura de noves històries, representació teatral, ...
Com que hi havia ganes d’escriure, però també de dibuixar es va animar als nens a il·lustrar el conte. Els alumes de 2n amb la mestra de plàstica van ser els autors de les il·lustracions i els alumnes de 6è amb el seu respectiu mestre, van escriure el text a les sessions d’informàtica. Mentrestant, a les sessions setmanals s’anaven explicant històries de personatges fantàstics. Ens centrem en la NARRACIÓ FANTÀSTICA i coincidim en un del aspectes que es treballa al projecte d’audiovisuals, s’intenta buscar activitats que es complementin. S’incorpora el llenguatge audiovisual a les sessions de Biblioteca. Els alumnes de 3r i 4t fan unes sessions fotogràfiques que s’acaben amb les fotografies detallades de cada una de les 12 il·lustracions del conte. Acabem el trimestre amb el treball transversal de llenguatges.

Segon trimestre
Decidim explorar quants llenguatges podem trobar a la nostra biblioteca i, a partir del coneixement que comporta qualsevol exploració, animarem als nens a ser artistes de llenguatges, els motivem a crear llenguatges. Davant mateix de la Biblioteca, amb lletres gegants i en un lloc molt de pas hi col·loquem els 2 apartats: En el primer apartat d’exploradors hi ha tots els llibres, pel·lícules, nom i situació dels contes d’arreu del món que s’han explicat, CDs, etc, escanejats i plastificats. En el segon apartat d’artistes hi anem penjant totes aquelles creacions que han sorgit després d’explorar.
A la comissió de Biblioteca: es presenta i s’explica una selecció de contes seqüenciats per edats, s’escull el material audiovisual i es fa un espai per l’obra de Rafel Masó i també pel còmic. A les diferents sessions s’utilitza: llibres, pel·lícules, CDs, titelles, màscares, ombres, llum blava i qualsevol suport que serveixi per entendre el missatge que hi ha darrera cada llenguatge.
Paral·lelament al treball de les sessions de Biblioteca: La mestra de plàstica utilitza un llibre dels recomanats, “Quasi”, confecciona un Power Point, es passa pel canó i amb l’ajuda d’un titella serveix de motivació d’unes sessions de dibuix. La TIS dibuixa la portada del conte: “Pèrgam, el poble amic del paper”. Els nens de 3r i 4rt, amb les fotografies obtingudes de l’anterior sessió fotogràfica, estan construint un “Power Point” en grups de 2. Els alumnes de 5è, a l’àrea de llengua i amb la coordinació de la seva tutora, han buscat les frases clau de cada un dels textos que acompanyen les 12 il·lustracions del conte: “Pèrgam, el poble amic del paper”. Les frases serviran per confeccionar un llibre amb les fotografies i també per, més endavant, posar veu al “Power Point” i ho faran amb l’Audacity.
Els mestres de música també volen col·laborar i s’està pensant si serà a manera d’himne de la Biblioteca Mil·lènium o com a banda sonora del Power Point del conte: “Pèrgam, el poble amic del paper”. La mestra de plàstica ja ha seleccionat el llibre que utilitzarà per la motivació de les sessions de pintura
Els diferents treballs que es van creant, uns es pengen al plafó i els altres es visionaran a les diferents sessions de Biblioteca.

I fins aquí hem arribat, el nostre projecte continua i la seva evolució dependrà del que vagi passant i de les propostes que siguem capaços de programar.

Centre de Recursos Pedagògics del Gironès, abril de 2007