Tots som Mondrian
índex
Carles Llorach , CEIP Sant Jordi Maçanet de la Selva
Nivell: CS Ed.Primària
Camp: processador de textos, fotografia, imatge fixa, formats
Àrees relacionades: Llengua, Educació visual i plàstica
Programari: MSWord, Paint Shop Pro , Kid Pix
Maquinari: càmera de fotografiar, ordinador, canó de vídeo
Entorn: Activitat d'aula

Tots som Mondrian és una activitat sobre el pintor de principis de segle Piet Mondrian.
Piet Mondrian és una bona elecció perquè permet imitar molt bé les seves composicions pictòriques fetes principalment a base de línies i quadrats de diferents colors uniformes.

Per què ho hem fet ?
1. Conèixer els principals detalls de la vida i l’obra de Piet Mondrian.
2. Començar a aprendre a apreciar la pintura no figurativa.
3. Descobrir els trets identitaris de la pròpia fesomia i comprovar l’autoestima de cada un.
4. Practicar amb les eines dels programes de tractament de la imatge.
5. Practicar amb el programa Word.
6. Saber modificar un text sense que perdi la cohesió.
7. Fer servir la imaginació per inventar-se una vida nova.

Què fem ?
1. Visualització de tota l'obra pictorica de Mondrian i breu explicació oral de la seva vida i del valor artístic de les seves obres. Aquesta activitat es pot realitzar amb el canó visitant llocs web d'art.
2. Presentació de la biografia de Mondrian en un text (extret de 'Enciclopèdia Catalana) en format Word.
3. Ens imaginem que cadascun de nosaltres ésn un artista famós i ens inventem la nostra biografia.
4. L'escrivim remodelant el text de Mondrian. Treballem la navegació per windows i eines com "anomenar i desar"
5. Amb la Mavica fem una foto i la descarreguem a l'ordinador. Modifiquem la mida i l'orientació i la desem de nou.
6. Manipulem la fotografia amb els efectes de color i imatge del PSP i la tornem a desar tenint en compte el format.
7. Fem un autoretrat. A partir de la fotografia utilitzem diferents eines "escala de grises", "funciones del histograma", "ecualizar", "borde", "trazar perfil", "resaltar", "resaltar más"... per buscar l'essencia de la cara i tracem l'autoretrat.

8.Ara ve l'activitat més Oondrian de totes. Es tracta de fer una composició de quadricules amb el Kid Pix. Fem servir el regle, bastant gruixut i el pot de pintura. Anomenem i desem la carpeta. Cal tenir en compte el canvi de format de bmp a jpg.
9. A partir de la fotografia també podem fer una altra activitat amb l'eina batedora del Kid Pix. Inclou també canvi de format, retallar i centrar, amb la dificultat afegida que l'eina desfer només és activa per l'última acció.
També es podria fer una presentació en Power Point o una web.

En el nostre cas, hem recollit els treballs d’alguns d’aquests alumnes i els hem penjat al web de l’escola a l’apartat “Alumnes”.

Com ha quedat?

És una feina força llarga: pot durar ben bé cinc o sis sessions. Potser el text de la biografia de Mondrian és un pèl extens. Cal tenir paciència amb els autoretrats, però s’ha d’insistir perquè al final surten prou bé. Amb el que disfruten més és amb la transformació de les seves fotos amb els efectes especials o amb la “batedora”, però l’eina de la batedora del Kid Pix és molt difícil perquè el Kid Pix només té la possibilitat de desfer l’última acció.

Després de penjar-ho al web de l’escola, hem comprovat que als alumnes de cursos posteriors els agrada molt veure aquest treball.

Podeu veure el resultat de tota aquesta experiència, així com una explicació més detallada de tot el procés a la pàgina WEB referenciada.

Centre de Recursos Pedagògics de La Selva II, març de 2007.