Torna a la graella anterior

Llicències d'Estudis Retribuïdes. Curs 1996-97

Memòria Antoni Vila Corts Memòria del treball, comprimida, en format AcroRead.

Títol: La Resolució de Problemes de Matemàtiques a l’ESO: Elaboració d’un material transversal, gestió de la classe i avaluació
Autoria: Antoni Vila Corts
Característiques: Conté 482 pàgines i un volum d’annexos. En la memòria es detalla el procés metodològic de la recerca, les diferents etapes seguides, el material de recerca generat en el seu procés i les propostes concretes de tipus curricular que se’n deriven. Conté també una extensa bibliografia sobre la telemàtica estudiada.

El volum annex conté el material didàctic concret esmentat en la memòria i els documents en versió original utilitzats en la recerca.

Orientació del treball: Treball d’investigació amb dades qualitatives i elaboració de propostes curriculars
Temes i/o Identificadors: Matemàtiques; problema; resolució de problemes; creences; sistema de creences; abordatge; afectivitat; respostes afectives; projecte curricular d’àrea; modulació; seqüenciació; avaluació; material didàctic; intervenció didàctica; organització de la classe; fitxa de registre; popularització de les matemàtiques; club matemàtic; gestió de la classe; Polya; Schoenfeld; Feuerstein; Mason; McLeod
Destinataris: Secundària Obligatòria; Secundària Post-Obligatòria
Resum: En la present memòria es presenta el procés complet de la recerca desenvolupada durant el curs 1996/97.

Prenem com a punt de partida l’intent de donar explicació a una part important de les dificultats (de tipus cognitiu i afectiu) que es produeixen en l’abordatge de problemes no rutinaris entre l’alumnat d’ESO, i ens posicionem en el marc teòric que considera la següent hipòtesi de treball:

l’origen d’aquestes dificultats és extern a les capacitats i potencialitats d’aprenentatge i es pot anar a buscar en determinades creences dels alumnes, les quals, tenen el seu origen en alguns aspectes del context escolar en el qual han estat instruïts.

Sota aquesta hipòtesi s’ha dissenyat i desenvolupat una recerca que té com a objectius, en una primera fase, aïllar les dificultats i les creences esmentades, descriure la seva estructura i elaborar hipòtesis explicatives rigoroses del seu origen.

En una segona fase s’ha dissenyat una proposta d’intervenció didàctica, emmarcada en un PCA centrat en un ambient de resolució de problemes. Aquesta proposta serà implementada en una tercera fase de l’estudi amb la finalitat d’analitzar el seu efecte sobre el canvi de creences i sobre una millora en l’efectivitat de la resolució de problemes.