Torna a la graella anterior

Llicències d'Estudis Retribuïdes. Curs 1998-1999



 
Memòria del treball en format AcroRead.

 
Títol: Àvies, besàvies i rebesàvies: la dona a la industrialització (Colònia Güell, 1891-1973)
Autoria: Montserrat Vilajuliu Martínez
Característiques: Conté tres blocs independents : 

A) Treball de camp (entrevistes transcrites), 139 pàgines  B) Proposta de Treball de Recerca per a 2n de Batxillerat,  77  pàg. 
C) Memòria, interrelacionats pel contingut i la metodologia.

Orientació del treball: Treball de recerca en història de la dona, amb fonts orals i altres fonts complementàries.

Proposta de material per treballar en aquesta línia amb alumnat des de l’àrea de Llengua i/o Ciències socials. 

Temes i/o Identificadors: Història de les dones. Industrialització. Treball de la dona. Doble presència. Qualificacions no formals. Treball de cura. Fonts orals.Llengua col·loquial.Vida quotidiana. Ensenyament no sexista. Recerca en grup. Formació dels valors. 
Destinataris: 2n de batxillerat i/o 3r, 4rt d’ESO
Resum: Àvies, besàvies i rebesàvies. La dona en la industrialització (Colònia Güell, 1891-1999) és un primer estadi de recerca sobre el treball de les dones -reproductiu i productiu- durant quatre generacions, aplicant les noves conceptuacions elaborades des de diferents disciplines: doble presència, treball de cura, qualificacions informals... que permeten aproximar-se a  tota la dinàmica del treball de la dona obrera. I desfer prejudicis com : la dona no és una bona productora, ni té qualificacions, ni s’hi interessa, prefereix restar a la llar, és sindicalment conservadora...

En el present estudi es fa evident que l’escola -especialment entre 1922-1973 ha estat proveint les dones de les qualificacions específiques que necessitarien a la fàbrica; la majoria va treballar fins a la jubilació o tancament de l’empresa; han estat capdavanteres en accions reivindicatives; majoritàriament eren felices a la fàbrica ; no tenen espais ni temps d’oci. Xerren, riuen o parlen amb signes als telers, al safareig o al mercat.

L’objectiu principal és introduir la recerca de la història de la dona i els seus resultats en l’ensenyament secundari, ja que restava pràcticament tancada en l’àmbit universitari. I implicar-hi l’alumnat i el professorat.