Llicències d'Estudis Retribuïdes. Curs 1998-1999
![]() |
Títol: | Àvies, besàvies i rebesàvies: la dona a la industrialització (Colònia Güell, 1891-1973) |
Autoria: | Montserrat Vilajuliu Martínez |
Característiques: | Conté
tres blocs independents :
A) Treball de camp
(entrevistes transcrites), 139 pàgines B) Proposta de Treball
de Recerca per a 2n de Batxillerat, 77 pàg.
|
Orientació del treball: | Treball
de recerca en història de la dona, amb fonts orals i altres fonts
complementàries.
Proposta de material per treballar en aquesta línia amb alumnat des de l’àrea de Llengua i/o Ciències socials. |
Temes i/o Identificadors: | Història de les dones. Industrialització. Treball de la dona. Doble presència. Qualificacions no formals. Treball de cura. Fonts orals.Llengua col·loquial.Vida quotidiana. Ensenyament no sexista. Recerca en grup. Formació dels valors. |
Destinataris: | 2n de batxillerat i/o 3r, 4rt d’ESO |
Resum: | Àvies,
besàvies i rebesàvies. La dona en la industrialització
(Colònia Güell, 1891-1999) és un primer estadi de
recerca sobre el treball de les dones -reproductiu i productiu- durant
quatre generacions, aplicant les noves conceptuacions elaborades des de
diferents disciplines: doble presència, treball de cura, qualificacions
informals... que permeten aproximar-se a tota la dinàmica
del treball de la dona obrera. I desfer prejudicis com : la dona no és
una bona productora, ni té qualificacions, ni s’hi interessa, prefereix
restar a la llar, és sindicalment conservadora...
En el present estudi es fa evident que l’escola -especialment entre 1922-1973 ha estat proveint les dones de les qualificacions específiques que necessitarien a la fàbrica; la majoria va treballar fins a la jubilació o tancament de l’empresa; han estat capdavanteres en accions reivindicatives; majoritàriament eren felices a la fàbrica ; no tenen espais ni temps d’oci. Xerren, riuen o parlen amb signes als telers, al safareig o al mercat. L’objectiu principal és introduir la recerca de la història de la dona i els seus resultats en l’ensenyament secundari, ja que restava pràcticament tancada en l’àmbit universitari. I implicar-hi l’alumnat i el professorat. |