Anar a pàgina Educació Física

Moderació en l’exercici físic i tria de l'esport més adient

Text 1:

Sèneca afirma que l’exercici físic no ha d’acaparar l’atenció de la persona ni ha de ser en detriment del cultiu de l’esperit.

Text 2:

Un professor d’Educació física ha de conèixer les qualitats dels alumnes i fer-los rendir segons la seva capacitat.

Text 3:

El poeta Marcial s’adreça a un amic que prefereix fer exercici tot sol i es limita a córrer. Parla d’algunes competicions amb una certa ironia.

Text 4:

La pràctica de la gimnàstica proporciona domini del cos i dels seus moviments i gestos. Per això era tinguda en compte en la formació dels futurs oradors. (Importància de l'exercici corporal)

Sèneca, Lletres a Lucili 15, 2-5

Fundació Bernat Metge, Editorial Alpha, S.A., Barcelona 1928

Traducció:

[2] Tingues compte, doncs, principalment d’aquesta salut (la de la ment); després d’aquella altra, la el cos, que no et costarà gaire, si vols una salut verament bona. Car és cosa nècia, estimat Lucili, i de tot en tot desdient d’un home instruït, d’ocupar-te a exercitar els músculs i eixamplar el coll i reforçar el pit; quan t’hauràs benauradament engreixat i se t’hauran inflat els músculs, no igualaràs mai les forces d’un bou corpulent, ni faràs el seu pes. […] En tant que puguis, doncs, atermena el teu cos i eixampla l’espai a l’esperit. [3] Moltes incomoditats resulten de dedicar-se a aquelles cures: primerament, els exercicis que amb llur treball esgoten l’esperit i el tornen inhàbil per a l’atenció i per als estudis més severs […]. [4] Hi ha exercicis breus i fàcils que cansen el cos de pressa i estalvien temps, del qual, primer que res, s’ha de tenir compte: la carrera, el moviment de les mans amb algun pes, i el salt, sia en altura, sia en llargada […]. [5] Facis el que facis, torna aviat del cos a l’ànima.

(Carles Cardó, FBM 1928)

Suggeriments d’activitats:

*   Resumir en poques paraules quin és el consell de l’autor respecte als exercicis físics.

*   Esmentar els exercicis més recomanats per l’autor.

*   Fer un comentari crític de les idees de l’autor (hom pot pensar, per exemple, en la pràctica del culturisme o en el règim tirànic a què se sotmeten alguns gimnastes).

*   Comentar si les idees exposades per l’autor tenen relació amb la formació integral i harmònica que ha de voler assolir un noi o una noia a l’escola.

—  Ciències naturals

—  Ciències socials

—  Oci

ESO i Batxillerat

Grau de dificultat del text original:

Alta, per a 2n de Batxillerat.

Anar a l'inici de la pàgina

Quintilià, Institució oratòria II 8, 13-14

Fundació Bernat Metge, Editorial Alpha, S.A., Barcelona 1964

Traducció:

[13] […] De la mateixa manera que –per no apartar-nos de l’exemple ja posat- un hàbil mestre de lluita, si s’emprèn d’ensenyar a un pancratista, no l’exercitarà solament a colpejar amb el puny o amb el peu o a fer les claus, i encara limitant-se a alguna de les maneres possibles, sinó en tots els procediments característics d’aquella lluita. Si algun d’ells no pot reeixir en tot, es dedicarà preferentment a aquelles activitats per a les quals està ben dotat. [14] Perquè cal evitar de tot en tot aquestes dues coses: primera, no intentis allò que no es pot fer; segona, no facis passar ningú d’allò que executa perfectament cap a allò en què es mostra menys idoni.

(Josep Ma Casas, FBM 1964)

Suggeriments d’activitats:

*   Cercar informació sobre què era el pancraci, descriure’l i dir quina relació tenia amb el pentatlon.

*   Valorar críticament l’afirmació que fa l’autor respecte a aquells casos en què un alumne no pot reeixir en tot.

*   Reescriure amb una altra forma les dues normes que l’autor aconsella als professors de gimnàstica.

*   Comentar si les idees exposades en el text són vàlides únicament en el camp de la gimnàstica o l’esport professionals o són aplicables també a l’educació física que rep qualsevol alumne de secundària.

—  Ciències de l’educació

ESO i Batxillerat

Grau de dificultat del text original:

Més aviat alta, per a 2n de Batxillerat.

Tornar enrera

Marcial, Epigrames VII 32, 5-12

Fundació Bernat Metge, Editorial Alpha, S.A., Barcelona 1952

Traducció:

T’estimen els partidaris d’un descans retirat, t’estimen tots els savis. Altres joves, en canvi, tenen com a companyia assídua un mestre de pugilat amb l’orella rompuda, i un massatgista sense escrúpols els arrenca uns diners que no es mereix. Els teus preparatius per al bany no són la pilota xica, ni el baló d’aire, ni la pilota pagesa, ni tampoc els cops sense efecte contra un pal nu. Tu no estens els braços en un gimnàs untós ni vas d’un cantó a l’altre per arreplegar els harpastes polsegosos, sinó que et basta de córrer prop les aigües Verges.

(Joan Bellès)

Suggeriments d’activitats:

*   Enumerar tots els exercicis físics que s’esmenten en el text.

*   Esmentar tots els trets d’ironia que l’autor associa a alguns exercicis físics. Deduir d’això si aprova o desaprova el comportament del jove a qui s’adreça.

*   Fer un retrat psicològic del jove de qui es parla en el text.

*   Dir si es pot concloure que l’autor condemna qualsevol tipus d’exercici corporal. Justificar la resposta.

—  Oci

2n cicle d’ESO i Batxillerat

Grau de dificultat del text original:

Alta, per a 2n de Batxillerat.

Anar a l'inici de la pàgina