Anar a pàgina Educació Física

Premis en les competicions

Text 1:

Enumeració dels premis proposats als participants i els vencedors en una competició de cursa a peu, que se suposa celebrada en el segle XI aC.

Virgili, Eneida V 291-314

Text a Internet:

Referència editorial:

Fundació Bernat Metge, Editorial Alpha, S.A., Barcelona 1975

Traducció:

Llavors, als qui vulguin potser competir en la ràpida cursa, els estimula els ànims amb premis i els posa a la vista els trofeus. […] Eneas fa que l’envoltin i aleshores els parla així: “Escolteu bé el que us dic i pareu-hi atenció amb alegria. Cap de vosaltres no se n’anirà sense rebre de mi un premi. Donaré a cadascú dos brillants dards de Creta, de ferro polit, i una destral de doble tall amb relleus d’argent; aquest honor serà igual per a tots. Els tres primers rebran els premis i se cenyiran el cap amb fullatge de rossa olivera. El primer, el vencedor, tindrà un cavall amb vistosos arreus; el segon tindrà un buirac de les Amàzones, ple de sagetes tràcies, envoltat d’un ample baldric daurat i subjectat per una sivella amb una gemma polida; el tercer se n’anirà satisfet amb aquest casc argòlic.”

(Joan Bellès, Editorial Empúries, Barcelona  2002)

Suggeriments d’activitats:

*   Comparar els premis de les competicions esportives actuals i els esmentats en el text. En què s’assemblen i en què es diferencien.

*   Fer una llista dels premis oferts. Quina devia ser l’ocupació dels participants, que, a part l’honor, trobessin atractius aquells premis materials?

*   Relacionar els premis proposats amb una edat determinada de la humanitat (edat de la pedra, dels metalls, etc.)

Relació amb altres matèries:

—  Ciències socials

—  Economia

—  Tecnologia

Nivells per a ser utilitzat:

2n cicle d’ESO i Batxillerat.

Grau de dificultat del text original:

Mitjana per a alumnes de 2n de Batxillerat a partir de mig curs.

Anar a l'inici de la pàgina