EL TREBALL AL LABORATORI
LA LUPA BINOCULAR: OBSERVACIÓ DE MICROFAUNA FÒSSIL
| El treball amb lupa binocular aporta una gran quantitat de
recursos didàctics al laboratori.
Des d'una observació de les arenes d'una aplatja actual fins a sediments antics que contenen grans quantitats de fòssils
Mostra de sediment actual de la Platja de Pollença a Mallorca. Es poden apreciar grans quantitats d'esquelets d'organismes actuals que han mort i forment part de l'arena de la platja |
|
| Restes d'organismes actuals i fòssils d'arena de platja de la Zona de Cap Roig. L'Ampolla-El Perelló. El llumí serveix d'escala. S'observen molts petits cargolets, restes de pues d'erissons, a dalt a la dreta, i fòssils d'orbitilines, baix del llumí en forma de barret de xino, que provenen de les roques cretáciques de l'entorn de la Punta de l'Aliga. | ![]() |
| Mostra de sediment de la zona de Mig Camí, a Tortosa. LA diferenciació d'organismes fàssils no és senzilla quan hi ha tant de sediment. Es fa necessari lús de la lupa binocular per tal d'identificar els fòssils. | |
| Alume durant l'observació de la mostra anterior i capseta amb les resters fòssils que ha anat identificant. | ![]() |
| Detall de les restes fòssils reconegudes per l'alumne en
una sessió de laboratori.
Es reconeix un cargol a l'esquera Restes d'ostres al centres Resta de closca de cuc 'serpulid' al centre. Forma cilindrica. Restes d'algues petrificades. Formes en 'Y' Restes de 'Estrelletes' de Mig Camí. Es tracta de serments ddel peduncle d'un crinoideu. Organime 'cosí germà' dels erissons de mar. |
![]() |
| Amb alguna que altra sessió de lkaboratori hem anat trobant
diferents organismes fòssils a la zona de Mig Camí de Tortosa que ens ha
permés d'elaborar un bloc diagrama tot representant els diferents
organismes que hi vivien en aquell mar del principi del Cretaci. A mes
dels anteriors organismes , també hem pogut identioficar molts de
foraminifers, restesde crancs i gambes, erissons de mar, esponges,
excrements de cargolets, dents de peix, etc.
La percepció final de l'alumne és que amb l'observació sistemàtica es poden fer reconstruccions del medi ambient en el que vivien els organismes. Comença a entendre que el paisatge, amb el pas de 100 milions d'anys, pot canviar moltíssim com en aquest cas , en el que es passa d'ambients marins a ambients de muntanya baixa mediterrània. |
![]() |