el violoncel
Nadales a la XTEC
1999

L'Elisabet i el violoncel

L'Elisabet, ella prefereix que li diguin Bet, no està gens nerviosa amb això del Concert i és que ja n'ha fet uns quants. En el seu poble cada estiu organitzen un festival de música, i ja en fa tres que la conviden a tocar. També, a l'escola de música on estudia, organitzen sovint audicions i concerts.

Amb la Montse, la violinista, de vegades es troben i toquen duets. Fins i tot, l'estiu passat, una tarda van decidir tocar al passeig del poble. Hauríeu d'haver vist quina gentada se les escoltava i com van aplaudir.

Escolteu com canta el violoncel. Per les seves qualitats tímbriques el seu so es compara amb la veu humana.

El violoncel pertany a la família dels instrument de corda fregada o d'arc.

Té quatre cordes que s'afinen per quintes, una octava per sota de la viola:
registre violoncel
i la seva extensió és d'unes 4 octaves:

extensió violoncel

violoncel l'arquet El violoncel, que ja existia cap el segle XVI, no va tenir una gran acceptació fins entrat el segle XVIII. Tot i que el violí aleshores era ja un instrument apreciat, i el violoncel constituïa el seu baix natural, els gusts de l'època s'inclinaven cap el baix de viola da gamba. Va ser el conegut luthier Antonio Stradivarius qui cap el segle XVII va acabar de definir l'instrument en la forma que avui el coneixem.

A l'orquestra el violoncel va tenir principalment un paper harmònic, doblant a l'octava els contrabaixos, essent Beethoven pràcticament el primer en donar-li papers més adequats a les seves possibilitats melòdiques i expressives. A finals del segle XIX la incorporació de la pica que permetia recolzar l'instrument a terra, amb el consegüent benefici per a l'intèrpret, que fins aleshores l'havia de sostenir amb les cames, també va obrir noves possibilitats en la seva interpretació.

Audicions suggerides:
Suits per a violoncel sol, de J. S. Bach
Concerts per a violoncel, de Haydn, Boccherini, Vivaldi, Ligeti...
Sonates per a violoncel, de Beethoven
El "Carnaval" dels animals (el cigne), de Saint-Saëns

Si voleu fer qualsevol consulta sobre el violoncel de l'Elisabet o el concert del dia 22 de desembre, escriviu a: elisabetvioloncel@pie.xtec.es

Dibuixos: Montserrat Tobella.
Imatges dels instruments: Instrumentos musicales, Microsoft.
Coordinació: Carles Navarro, de Supermúsics