|
Un projecte és una eina per fixar continguts teòrics i consisteix en una recerca en profunditat al voltant d'un tòpic que ens sembla que val la pena estudiar. En un projecte telemàtic, els d'alumnes que porten a terme aquesta recerca formen una comunitat virtual.
No tots els alumnes participants comparteixen un espai físic comú sinó que el contacte es porta a terme a través de les eines que proporciona Internet (correu electrònic, pàgina Web, etc.)
La recerca s'organitza en petits grups d'alumnes, malgrat que es pot plantejar incloure-hi tota la classe o, també, establir relacions individuals a través de les eines telemàtiques.
La fita final del Projecte no és només buscar les respostes que
s'han plantejat al principi del projecte, sinó també aprendre
més sobre el tòpic d'anàlisi.
Dóna als alumnes l'oportunitat d'aplicar les seves habilitats. Les activitats que es porten a terme al llarg d'un projecte són variades: recollir informació i recopilar dades, escriure, anotar observacions, fer entrevistes, etc. Aquesta diversitat d'activitats comporta la utilització de destreses diferents per part dels alumnes; això fa que cadascun d'ells pugui utilitzar les seves habilitats i mostrar el millor d'ell mateix. En definitiva, permet ressaltar les seves qualitats i encerts.
Busca una motivació intrínseca. Ofereix un context on els alumnes poden determinar en què treballar. Els permet també prendre iniciatives, assumir responsabilitats, prendre decisions, fer eleccions i enfocar interessos personals.
El projecte té un principi i un final, és a dir, es desenvolupa
en un període de temps acotat que no passa quasi mai dels dos o tres
mesos. D'altra banda es proposen uns objectius concrets i definits. Aquestes
dues característiques permeten que els alumnes puguin comprovar i assaborir
els resultats del seu treball.
Dóna l'oportunitat de fer "Ciència real"
Els projectes On-line amplien les oportunitats dels alumnes d'iniciar-se en el procés científic, creuar les portes d'entrada del món de la recerca a partir de diferents nivells: dissenys experimentals, recerca de base, bases de dades, anàlisis i presentacions diverses.
Els alumnes treballen amb dades reals a les quals poden accedir a través d'Internet.
Ja que els resultats de les investigacions o les dades recollides sobre el terreny seran comunicades a altres escoles, els alumnes tenen un interès addicional per ésser rigorosos i acurats, donat que els seus experiments i observacions seran revisades per altres grups d'estudiants - investigadors.
Els alumnes poden plantejar preguntes sobre fenòmens que presenten gran variabilitat segons l'entorn geogràfic en què es desenvolupen.
Permet millorar i perfeccionar les destreses en l'expressió escrita
La participació en Projectes On-line fa necessari, més que mai, que els missatges enviats siguin clars i precisos. No pot haver-hi ambigüitats ni imprecisions. Els alumnes aprenen a valorar els avantatges d'una expressió detallada, metòdica i unívoca.
Motivació
És interessant i divertit comunicar-se amb altres estudiants d'escoles distants i implicats en una activitat comuna. Els alumnes poden compartir fotografies d'ells i de les seves escoles. El projecte On-line els permet ésser creatius i actius. En nivells ben diferents els permet fer aportacions i rebre reconeixement. L'entusiasme pot ajudar a encarar tasques més feixugues i difícils.
Ús de les T.I.C. com a eines de treball
Per definició, els Projectes On-line utilitzen Internet i els ordinadors
d'una manera o altra. Fer servir aquestes eines es converteix en una necessitat
real, imprescindible per portar a terme el Projecte. La tecnologia deixa d'ésser
un fi en ella mateixa i passa a convertir-se en un instrument útil per
aconseguir objectius diversos.
Rogers, Andres, Jacks & Clauset's "Telecommunications in the Classroom: Keys to Successful Telecomputing" http://lrs.ed.uiuc.edu/guidelines/RAJC.html
Waugh, Levin, & Smith's "Organizing Electronic Network-Based Instructional Interactions: Successful Strategies and Tactics" http://lrs.ed.uiuc.edu/guidelines/WLS.html
Margaret Riel's "Learning Circles: Virtual Communities for Elementary and Secondary Schools" http://lrs.ed.uiuc.edu/guidelines/Riel-93.html
Al Rogers' "Global Literacy in a Gutenberg Culture" http://lrs.ed.uiuc.edu/guidelines/Global-Literacy-Rogers.html
Jim Levin's AERA '95 paper "Organizing educational network interactions:
Steps towards a theory of network-based learning environments" http://lrs.ed.uiuc.edu/Network-project-guide/