Instruments de treball per aconseguir una bona gestió d'aula, orientada a millorar la capacitat dels alumnes per aprendre a aprendre, perquè siguin autònoms, perquè segueixin les pautes de funcionament amb un bon clima d'aula.
Programació compartida entre mestre/a i alumne/a per tal que aquest pugui avançar al seu ritme i nivell individual.
Fa que els alumnes treballin i aprenguin de forma conjunta, en equip, establint relacions socials positives entre ells i que cada alumne/a se senti responsable del treball a fer.
Pretén atendre i augmentar el suport a tots els alumnes de l’aula, adequant la programació i la intervenció per garantir una atenció més personalitzada.
Quan un alumne/a ensenya i l’altre aprèn s’estableix una relació cooperativa entre les parelles d’alumnes, sota el guiatge del mestre.
Proposa que els alumnes aprenguin a analitzar una situació concreta i a resoldre el problema, tenint en compte les dades descriptives i podent arribar a solucionar el cas.
Treballa un mateix tema des de nivells de dificultat diversos, a partir de l’agrupament dels alumnes dins de la mateixa aula en diferents grups.
És un instrument d’avaluació on es recullen les produccions i activitats dels alumnes relacionades amb les habilitats i els coneixements que s’han treballat.
Per tal que l’alumne/a treballi de forma autònoma, individual o en parelles, en diferents espais dins de l’aula, amb material divers i amb continguts coneguts.
Per donar resposta a la necessitat d’organitzar els continguts educatius des d’una perspectiva globalitzadora, creant situacions de treball on l’alumnat pugui, a partir d’un plantejament inicial i dels seus coneixements previs, incentivar processos d’investigació que suposin cercar, seleccionar i interpretar la informació a través de fonts diverses i relacionar-los amb el que ja saben.
- Una pràctica inclusiva. Escola Pere Calders (Polinyà)
- Apadrinament lector. Escola Salvador Espriu (Badalona)
- L'aprenentatge integrat de llengües des de totes les àrees. Es parteix de la tipologia textual i mitjançant el treball cooperatiu - Escola Prat de la Manta (Hospitalet de Llobregat)
- Com organitzem l'aula? Organització i dinàmiques del treball en equip a l'aula - Pujolàs, P. UVIC
- Metodologies competencials. Guida Al·lès - SEP de Palma
- Aprenentatge entre iguals. GRAI (UAB) – Grup de recerca d’aprenentatge entre iguals.
- 9 ideas clave. El aprendizaje cooperativo. Descripció, propostes i reflexió entorn al treball cooperatiu a l’aula - Pujolàs, P., Barcelona: Graó (2008)
- El trabajo en pequeños grupos en el aula. Com organitzar i dinamitzar el treball en grups a l’aula - Bonals, J., Barcelona: Graó (2000)
- Aprendre junts a l'aula. Una proposta inclusiva. Propostes i exemples per al treball conjunt de dos mestres a l’aula
- Treball cooperatiu. Escola Can Puig (Banyoles)
- Tots i totes fem les feines i tenim cura d'altri. Escola Antoni Torroja i Miret (Vila-Seca)
- Apadrinament lector. Escola Juan Ramón Jiménez (Martorell)