El CESIRE és el centre de recursos pedagògics específics de suport a la innovació i la recerca educativa. El propòsit del CESIRE és contribuir a la transformació del model educatiu a través de la innovació pedagògica fonamentada en la recerca, per aconseguir l’adquisició de les competències necessàries per al desenvolupament i realització personal i social de l’alumnat i que esdevinguin persones que aprenen al llarg de la vida, compromeses amb l'entorn, arrelades a la comunitat i constructores d’estils de vida més lliures, justos i saludables.
Les funcions principals del CESIRE són:
1. Facilitar l'accés a les aportacions de la recerca en educació i l'accés al coneixement pedagògic emergent, d'àmbit local i internacional.
2. Generar saber pedagògic fonamentat en el coneixement teòric que prové de la recerca acadèmica, així com en el coneixement empíric que prové de l’experiència a l'aula.
3. Donar suport als docents, centres i serveis educatius, potenciant la innovació de les pràctiques d’aprenentatge, l’obtenció d’evidències i la construcció de saber pedagògic per part de la comunitat docent.
4. Actuar com a punt d’enllaç entre la formació, la innovació i la recerca, amb la finalitat de potenciar l’actualització científica i didàctica específica, així com la reflexió i la transferència metodològica amb un enfocament integral, multifuncional i transferible de coneixements, destreses i actituds necessàries per al desenvolupament i la realització personal i social de tot l’alumnat.
5. Impulsar el desenvolupament de les competències professionals docents del s. XXI, per a la creació de nous entorns d’aprenentatge centrats en l’alumne i l’aprenentatge amb sentit, per incrementar l'èxit educatiu de l’alumnat.
6. Contribuir a la transformació de la formació permanent envers nous models formatius que facilitin la personalització de les trajectòries d’aprenentatge al llarg de la vida per a la millora de la pràctica educativa.
7. Impulsar la innovació pedagògica com a cultura dels centres educatius i donar suport a les diverses modalitats d’innovació que s'estableixen a l’Ordre ENS/303/2015, contribuint a l'ampliació del mapa de la innovació de Catalunya.
8. Treballar de forma col·laborativa amb la resta d’unitats del Departament d’Educació per a la creació i desenvolupament de projectes fonamentats en les darreres aportacions de la recerca educativa i la innovació pedagògica.
9. Establir una xarxa de treball col·laboratiu amb agents externs amb l'objectiu de compartir coneixement, optimitzar recursos i crear projectes que incorporin les darreres tendències en el coneixement específic i la innovació metodològica.