La biblioteca escolar, concebuda centre de recursos per a l’aprenentatge i l’ensenyament, és un recurs que hauria de/d’:
- Formar part del projecte educatiu de centre
- Estar integrat al centre i compromès amb el desenvolupament del currículum de les diverses àrees o matèries i del projecte educatiu
- Donar suport a l’aprenentatge de l’alumnat i a l’acció docent
- Tenir en compte les famílies com a col·laboradores del despertar de l’hàbit lector de l’alumnat
D’aquest model de biblioteca es desprèn la necessitat d’una formació específica i continuada per al docent que n’és responsable, perquè pugui complir les funcions que li atribueixen el projecte educatiu de centre i el projecte de biblioteca.
El Programa biblioteca escolar “puntedu”, del Departament d’Educació, ofereix una formació específica, adreçada al professorat responsable de la biblioteca escolar, com també als docents que formin part de la comissió de biblioteca. Aquesta formació es divideix en bàsica i d’aprofundiment. Tots els cursos que s’ofereixen representen una transferència al centre, de manera que cal un suport de l’equip directiu.
BEID: Implementació i dinamització de la biblioteca dels centres educatius (45h)
Les possibilitats de la biblioteca dels centres educatius avui com a espai de lectura, de creació, de recerca i de construcció del coneixement són immenses. L'avenç de les noves tecnologies i la facilitat en l'accés a la informació fan repensar les funcions de biblioteca escolar tradicional per donar resposta a les necessitats actuals dels centres educatius. Sempre, però, tenint present l'essència d'aquesta biblioteca.
En aquest curs es reflexiona sobre l'organització i la dinamització de la biblioteca i s'acompanyarà la redacció del projecte de la biblioteca, amb el suport de l'equip directiu del centre. Aquest curs actualitza els continguts de la formació BE- Concepte i dinamització de la biblioteca escolar que s'ha ofert fins al curs 2021/2022.
BEAL – Biblioteca escolar i aprenentatge de la lectura (30 h)
Es presenta el procés lector i els seus components i es reflexiona sobre com la biblioteca escolar pot donar-hi suport, a totes les etapes educatives, en tres línies diferents:
- Disposició i selecció de recursos de suport per a l’aprenentatge de la lectura
- Actualització freqüent i sistemàtica del fons de la biblioteca central i d’aula
- Organització d’accions per afavorir la presència de la lectura en el centre
BEMD – Biblioteca escolar en el món digital (45 h)
Es reflexiona sobre la necessitat de digitalització de la biblioteca escolar. Es presenten eines digitals per millorar la difusió i la gestió de la biblioteca escolar en la xarxa, així com per crear i compartir coneixement.
BAMI – Biblioteca escolar i alfabetització mediàtica i informacional (45 h)
Es reflexiona sobre la capacitat de la biblioteca escolar com a espai de formació, d’assessorament i de disseny de propostes que fomentin l’adquisició de l’AMI. S’ofereixen estratègies i propostes didàctiques d’AMI per a la biblioteca escolar i com a suport al treball d’aula.
BEB1 – El blog de la biblioteca escolar: estructura i continguts (45 h)
S’orienta el professorat en la tria de l’aplicació tecnològica, el disseny de l'estructura i la publicació de continguts que ha de tenir el blog de la biblioteca escolar.
És requisit indispensable el suport del centre, que haurà d’autoritzar la creació del blog amb les credencials institucionals.
BEEP: Biblioteca escolar: aplicació de gestió ePèrgam (30 h)
S’introdueix el Programa de gestió bibliotecària ePèrgam per a la biblioteca del centre i s’ofereixen criteris per a la catalogació dels documents.
Durant el curs 2022-2023, aquesta formació només s’oferirà als centres educatius que ja disposen de l’aplicació.
BERI- Biblioteca escolar i recursos d’informació (30 h)
Es reflexiona sobre el concepte i l’ús dels recursos digitals d'informació en el procés de cerca, es defineixen els criteris de selecció d’aquests recursos per a la biblioteca digital del centre i es reflexiona sobre la seva explotació didàctica.
La tasca principal consisteix a iniciar la biblioteca digital.
BELI- Literatura 0-12 anys. Panorama històric, criteris de selecció i pla lector a l'escola, a la biblioteca i a casa (30h)
Es presenten els grans referents de la literatura infantil 0-12, de les primeres passes fins a l’actualitat. Es mostra la classificació dels principals gèneres i formats de la literatura infantil i es treballen els criteris de selecció de llibres de qualitat per a les aules, la biblioteca escolar i la biblioteca personal. Es mostren exemples d'aplicació didàctica de la literatura infantil.
BECO- El llibre de coneixements a la biblioteca escolar (INF i PRI) (30 h)
Es mostra l’evolució del llibre de coneixements en els darrers anys i el panorama actual. Es presenten les característiques del llibre de coneixements, els seus elements formals i les diferents tipologies. Es construeixen criteris de selecció de llibre de coneixements de qualitat per a la biblioteca escolar i es mostren estratègies de lectura dels llibres de coneixements, així com la seva aplicació didàctica.
BEPL: Pla de lectura de centre (FIC)
Aquesta proposta de Formació Interna de Centre (FIC) està orientada a la reflexió sobre la necessitat de disposar d’un Pla de lectura de centre, la diagnosi del centre en els tres eixos de la competència lectora i l’inici de l’elaboració del document.
BENR: Biblioteca escolar: nous reptes (FIC)
En aquesta Formació Interna de Centre (FIC) es proposa un procés col·lectiu de reflexió i d’actuació basat en el Design Thinking al voltant de la biblioteca escolar i dels seus usos. Aquest treball col·legiat permetrà donar a la biblioteca el protagonisme que necessita com a projecte de centre.
Un efecte important d’aquesta FIC serà l’intercanvi d’experiències dels centres que hi participin, reforçant el treball en xarxa.