La biblioteca escolar és un espai educatiu i dinàmic, un centre de recursos que conté documents en tota mena de suport per a l’aprenentatge, l’ensenyament i la recerca. És un servei per al desenvolupament del currículum i del projecte educatiu de centre, adreçat al professorat, a l’alumnat i a tota la comunitat educativa. La seva missió és facilitar l’accés i difondre els recursos d’informació, afavorint els processos de creació del coneixement.
La biblioteca escolar, com a espai i com a servei, té unes especificitats que fan que sigui un entorn de treball i de gaudi que afavoreixi l'autonomia, l'autoconfiança i la personalització de l'aprenentatge. Pot ser un recurs potent per a la inclusió de l’alumnat i un motor d’innovació en el centre educatiu. Esdevé un element clau per al desenvolupament de les competències bàsiques i l’alfabetització informacional i mediàtica (AMI).
La biblioteca escolar treballa en xarxa amb el seu entorn, estableix relacions amb altres centres educatius, biblioteca pública, Serveis educatius i altres organismes i entitats del barri o municipi.
En els Documents d’Organització i gestió del centre el Departament d’Educació concep la biblioteca escolar com un recurs que ha de/ d’:
- Derivar del projecte educatiu de centre.
- Estar institucionalitzada, totalment vinculada i compromesa amb el desenvolupament del currículum de les diverses àrees.
- Donar suport a l'aprenentatge de l'alumnat i a l'acció docent.
El Departament d’Educació disposa de les Directrius i estàndards per a les biblioteques dels centres educatius de Catalunya, que orienten sobre les funcions de la biblioteca escolar com a servei de suport al currículum i al Projecte educatiu de centre. Aquestes funcions són les següents:
Organitzar i gestionar la informació i el fons documental
La biblioteca recull i gestiona informació i documents que donen resposta a les necessitats del Projecte educatiu del centre. La seva gestió (selecció, adquisició, catalogació i difusió) requereix personal format, especialitzat i coneixedor del centre educatiu.
Impulsar la lectura i donar suport al desenvolupament de la competència lectora
La biblioteca impulsa el Pla de lectura del centre (PLEC). El PLEC és un document de centre que, a partir d’una diagnosi, recull els objectius, les metodologies i les estratègies necessàries per assegurar l’assoliment de la competència lectora.
La biblioteca és l’eix de foment de la lectura en el centre. Tant de forma centralitzada com a partir de les biblioteques d’aula, treballa per afavorir i impulsar l’hàbit lector de l’alumnat, professorat i famílies.
Facilitar l’adquisició de les competències en l’ús de la informació
La biblioteca, conjuntament amb l’àrea tecnològica, ha de proporcionar eines, estratègies i habilitats per desenvolupar l’alfabetització informacional i mediàtica (AMI) en el centre. La biblioteca escolar, entesa com a espai de formació, tant d’alumnat com de professorat i de famílies, pot impulsar programes de formació AMI.
Proveir de serveis i recursos per a l'aprenentatge
La biblioteca facilita fonts d’informació i recursos diversos i útils per a l’alumnat, el professorat i les famílies. Així mateix, planifica i desenvolupa serveis i activitats per fer conèixer la biblioteca escolar, els seus serveis i recursos per promoure la lectura i l’accés a la informació, d’acord amb els criteris que s’expliciten en el Projecte educatiu del centre.
Donar suport a la creació i al manteniment de les biblioteques d'aula
Aquestes biblioteques, com a seccions de la biblioteca escolar, amb una oferta diversificada de gèneres i temàtiques, són una peça clau per adquirir l'hàbit lector i desenvolupar el temps de lectura diària.
Col·laborar amb l’entorn
Cal definir canals de coordinació amb altres centres, amb els serveis educatius, les biblioteques públiques i altres organismes i entitats, especialment els centres que compten amb un pla educatiu d'entorn.
Els centres disposen d'autonomia per decidir la millor manera de garantir l'eficiència i l'eficàcia en l'ús de la biblioteca escolar. Es recomana que en cada centre es designi una persona de l'equip docent que en coordini la utilització, se'n responsabilitzi expressament i que disposi d'un mínim d'hores de dedicació, segons les possibilitats i necessitats del centre i en funció de la seva autonomia.
La persona coordinadora de la biblioteca del centre té, entre d’altres les funcions següents:
- Liderar el projecte de biblioteca.
- Liderar i impulsar la comissió de biblioteca com a instància que afavoreixi la cooperació amb el professorat en la preparació de les activitats de la biblioteca, l’adquisició i l’elaboració de materials i l’adequació de la biblioteca escolar a les necessitats curriculars.
- Identificar les necessitats de la comunitat educativa relacionades amb la lectura i la informació i adoptar les mesures per resoldre-les, per mitjà d’una política adequada de gestió del fons i de la implementació de serveis.
- Gestionar la biblioteca del centre: seleccionar, adquirir, mantenir i retirar fons documentals; catalogar i classificar els recursos de la biblioteca, electrònics i impresos; gestionar el pressupost i dirigir l'equip de biblioteca.
- Organitzar l’espai i els recursos, de manera que s’ofereixi un entorn favorable a l’aprenentatge de forma inclusiva.
- Garantir l’execució de les programacions per a diferents nivells, que facilitin l’adquisició de les competències en informació de l’alumnat en relació amb els programes curriculars, i que promoguin l’ús autònom de la biblioteca per part de l’alumnat.
- Preparar i difondre materials específics de suport a la docència, i organitzar la biblioteca escolar per convertir-la en centre de recursos per a l’aprenentatge i l’ensenyament.
- Participar en l'impuls del pla de lectura del centre, liderat per l'equip directiu.
- Establir coordinació i treballar en xarxa amb els serveis educatius i amb altres organismes de l'entorn: biblioteques escolars, biblioteques públiques i universitàries, arxius, etc.
És necessari que la persona coordinadora de la biblioteca tingui formació específica sobre biblioteques escolars, aprenentatge de la lectura i publicacions infantils i juvenils. A més, de cara a poder donar resposta i atendre tot l’alumnat del centre i fomentar-ne la inclusió, recomanem també que tingui formació bàsica en atenció a la diversitat i inclusió.
En els Documents d’Organització i gestió del centre el Departament d’Educació recomana la creació d'una comissió de biblioteca, liderada per la persona coordinadora de la biblioteca i formada per representants dels diferents cicles i departaments, de l'equip directiu, de la comissió d’estratègia digital i, si s'escau, per representants de les famílies i alumnes.
La comissió de biblioteca dona suport, col·labora, coordina les diferents propostes que es fan a la biblioteca i atén les necessitats informatives de la comunitat educativa. La comissió facilita el traspàs d’informació al centre i en recull les propostes i demandes, de manera que el treball de la biblioteca està coordinat amb la resta del centre.
Les principals funcions d’aquesta comissió són:
- Establir criteris i formes de funcionament de la biblioteca d’acord amb la comunitat educativa, el projecte de biblioteca i el PEC.
- Recollir les necessitats lectores i d’informació dels diferents sectors de la comunitat educativa i fer conèixer els acords de la biblioteca.
- Elaborar i avaluar el projecte de biblioteca i el pla de treball anual de la biblioteca, d'acord amb la Programació General Anual de centre.
- Donar suport i fer difusió dels projectes i activitats que es desenvolupen des de la biblioteca a tota la comunitat educativa.
- Desenvolupar tasques de suport i manteniment de la biblioteca.