L'Impuls de la lectura

Eines per al professorat

Materials de reflexió

Materials didàctics

La piràmide de la lectura

Revistes

Seleccions bibliogràfiques

Pràctiques

Aula de Primària

Aula de Secundària

Des de la biblioteca

Premis i concursos

Enllaços

Enllaços de referència

L'Impuls de la lectura

El Departament d'Ensenyament participa en el Pla Nacional de Lectura presentat pel Govern de la Generalitat establint com a objectiu estratègic la millora de l'èxit escolar de tot l'alumnat. I ho fa potenciant la lectura sistemàtica en totes les àrees i matèries del currículum al llarg de tota l'escolaritat bàsica per augmentar la competència comunicativa i lingüística i el desenvolupament de l'hàbit lector dels infants i joves, sense oblidar que la competència lectora és la base de molts aprenentatges i un requisit per participar amb èxit en bona part dels àmbits de la vida adulta.

En aquest espai el professorat trobarà adreces d'interès, orientacions, recursos, materials didàctics i bones pràctiques, perquè incorpori i sistematitzi estratègies lectores com a eix vertebrador dels aprenentatges.

Més informació                                                                                 Contacte: sial@xtec.cat

• VIII Jornada: El còmic, una eina pedagògica

Adreçada al professorat de primària i secundària. La Jornada, emmarcada dins dels actes del 33è Saló del Còmic, consta d'una sessió de conferències i la possibilitat de fer una visita guiada pel Saló.

16 d'abril de 2015 al Palau núm 2 de la Fira de Barcelona (Montjuïc).

Horari:

Visita guiada secundària: de 15 a 16h

Visita guiada primària: de 16 a 17h

Conferències: de 16,45 a 20h

Inscripció fins al 7 d'abril de 2015

Ficòmic i Departament d'Ensenyament
  • Vintè aniversari del Concurs El Gust per la Lectura

Pàgina commemorativa del XX aniversari. Mostra la història gràfica del concurs i ofereix una galeria fotogràfica dels diferents actes de lliurament de premis celebrats. També recull el testimoni dels partipants que vulguin compartir les seves opinions o la seva experiència professional o personal.

• IV Concurs Escolar Saló del Còmic: Llegendes, rondalles i mites

Es convoca el IV Concurs de creació de còmics del Saló del Còmic adreçat a alumnes de cicle mitjà i cicle superior d'educació primària, ESO i ensenyament postobligatori. Els textos es poden presentar en català, occità o en les altres llengües curriculars.
    La data límit d’admissió de treballs és el dia 16 de març de 2015
    Informació i bases del concurs

Ficomic i Departament d'Ensenyament
  • L

Cicle de 5 conferències per reflexionar sobre els aspectes implicats en l’aprenentatge inicial de la lectura i donar eines de coordinació entre els mestres d’aquestes etapes educatives.

Inscripció

Recull d'experiències dels centres d'educació secundària sobre el temps de lectura. Hi podeu trobar diferents models d'organització i algunes propostes que es poden fer perquè els alumnes desenvolupin l'hàbit lector.

• Dossiers didàctics de la formació de l

Conjunt de dossiers didàctics que formen part dels materials de formació de l’Impuls de la lectura, i desenvolupen dos dels eixos d’aquesta formació: Saber llegir i Gust per llegir. Aprofundeixen en diferents aspectes de l’ensenyament i aprenentatge de la lectura, i inclouen orientacions didàctiques i propostes per aplicar a diferents nivells educatius.

• Maragall a casa. Quarta temporada de l

Al menjador de casa seva (conservada com quan vivia) Joan Maragall ens explica la seva vida. Poemes, idees i cartes expliquen les seves idees i sentiments i els esdeveniments socials, culturals i polítics del seu temps. Funcions per a grups i estudiants i visita guiada a la casa després de cada funció.

Informació i reserves

Josep Maria Jaumà. Casa-Arxiu Joan Maragall
  • VIII Premi literari Helena Jubany (2015)

Convocat el VIII Premi Helena Jubany de narració curta o recull de contes per a ser explicats.

El termini d’admissió dels treballs es clourà el dia 1 d’octubre de 2015.

Accés a les bases

Dairi Ara i Associació cultural Helena Jubany i Lorente
  • II Jocs florals escolars de Catalunya

Es convoquen els II Jocs florals escolars de Catalunya amb l'objectiu de millorar la lectura i l'escriptura en l'alumnat i fomentar una tradició cultural pròpia i arrelada al país. Més informació

• Conferència Lectura en pantalles

Saber llegir textos impresos pressuposa saber llegir textos electrònics? Quines diferències hi ha entre els dos tipus de lectura? Què hauria de garantir l’escolarització obligatòria en aquest àmbit competencial? La conferència planteja aquests tres grans interrogants i reflexiona sobre com es pot atendre des del centre.

• La piràmide de la lectura

Proposta que vol oferir una eina de reflexió sobre algunes de les activitats que propicien la implicació de l’alumne en la lectura i faciliten l’adquisició de l’hàbit lector, amb la finalitat d’orientar o reorientar la tasca docent i establir línies de continuïtat amb la família i l’entorn.

• Els plans de lectura i escriptura de centre

Monogràfic de la revista Articles de Didàctica de la Llengua i de la Literatura, núm. 65 (gener-febrer-març 2015) que aporta reflexions i idees sobre els diferents plans de lectura i escriptura que es duen a terme als centres educatius.

Graó
  • Concurs de Joves Talents. Premis de Relat Breu

Concurs creat per Cobega/Coca-Cola l'any 1977 amb la col·laboració del Departament d'Ensenyament. Es convoca anualment i va dirigit a l'alumnat de segon d'ESO a través dels centres educatius.

Convocatòria de la 55ena edició
    Inscripció del 15 d'octubre de 2014 a l'1 d'abril de 2015

Cobega i Departament d'Ensenyament
  • Document que informa d'efemèrides de Literatura Infantil i Juvenil que se celebraran durant l'any 2015. Molt útil per preparar exposicions i activitats.

Servei de Documentació de Literatura Infantil i Juvenil de la Biblioteca Xavier Benguerel de Barcelona

Document de referència

Commemoracions