El programa de mobilitat formativa i cooperació internacional dels centres de formació professional inicial i ensenyaments de règim especial, impulsat i dinamitzat des de la DGFPIERE, pretén acompanyar els centres que imparteixen ensenyaments professionals en l’establiment de la seva pròpia estratègia internacional que permeti la participació del professorat i l’alumnat en projectes de mobilitat formativa i cooperació internacional amb altres països, principalment de la Unió Europea.
Els objectius del programa són els següents:
1. Millorar el coneixement per part de la comunitat educativa dels diversos programes europeus, les seves característiques i les seves oportunitats.
2. Fomentar l’intercanvi d’experiències i bones pràctiques entre els centres catalans relacionades amb la internacionalització.
3. Posar a disposició dels centres projectes i aliances, establerts pel Departament d’Ensenyament amb empreses, entitats i administracions d’altres països per facilitar la mobilitat i la cooperació.
4. Donar suport als centres en el disseny i la gestió de projectes de cooperació i de mobilitat europeus.
5. Donar suport als centres per elaborar i desplegar, progressivament, un pla d’impuls de la internacionalització dels ensenyaments professionals.
6. Impulsar la participació dels centres en xarxes europees per a l’intercanvi de bones pràctiques i la cooperació en l’àmbit dels ensenyaments professionals.
Els centres es distribueixen en xarxes de treball d'acord amb el seu àmbit territorial. L’assessorament, la dinamització i la coordinació continuada serà realitzada per professorat i tècnics experts en programes de mobilitat internacional del Servei de Programes i Projectes de Forment dels Ensenyaments Professionals.
En finalitzar cada curs, està previst realitzar una jornada de cloenda on:
- S’avalua el projecte i els seus programes, a partir de la valoració dels centres.
- Es presenten els resultats assolits, en relació amb els objectius del programa.
- Es presenten les bones pràctiques desenvolupades.
- Es presenta una ponència que presenti tendències i estratègies d’actuació.
- Es proposen els objectius per al proper curs.
En funció dels centres presentats i de la seva experiència prèvia, es treballen els temes següents:
- El nou programa ERASMUS+ i les seves implicacions en l’estratègia d’internacionalització d’un centre de formació.
- Com presentar una carta ERASMUS (ECHE).
- Protocol i estratègia d’internacionalització de l’FP d’un centre.
- Creació d’equips de treball: organigrama, funcions, coordinació de projectes, etc.
- Mobilitat d’estudis reconeguda ECVET.
- Gestió de projectes de mobilitat PAP (adreçada a centres en projectes en curs a través de la convocatòria DE).
- Com presentar projectes de mobilitat (identificar necessitats, definir públic diana, etc.).
- Com trobar socis.