AUTOR: Cela, Jaume
ED: La Galera - 2006
CA: 136 pàgines
RE: Tot anava molt bé en la
família de Clara, fins que un dia la seva mare pateix un accident, entra en
coma i, al cap d'uns dies mor. Clara, explica com reacciona el seu pare, el seu
germà major, el seu germà petit... i ella.
AUTOR: Gea,
Alfons
ED: Publicacions de l'Abadia de
Montserrat - 2006
CA: Té 161 pàgines
RE: Què és el dol? Com ens
podem apropar a les persones que el viuen? De quina manera podem ajudar-les? És
bo plorar una pèrdua? Quant temps passa fins que acceptem la mort d'algú que
estimem? Per què hi ha persones que no poden refer-se'n mai? Alfons Gea, amb una dilatada experiència, dóna una resposta
honesta i senzilla a totes aquestes preguntes en aquesta obra. Un llibre que
ens ajuda a revisar el passat potser per a fer les paus amb nosaltres mateixos,
condició indispensable per a ajudar els altres. "Acompanyant en la
pèrdua" neix com a transcripció, feta per una alumna carmelita, del
contingut d'un dels cursos organitzats a Terrassa (curs d'acompanyament en el
dol) amb l'objectiu de dotar els professionals dels sectors sanitari, social i assistencial de les eines per a poder oferir un
acompanyament professional a les persones que s'enfronten a la pèrdua d'un
ésser estimat.
AUTOR: Lienas,
Gemma
ED: Empúries - 2006
CA: Té 148 pàgines
RE: La Carlota, protagonista de
la història, viu l'etapa de la vida en la que toca passar tot allò com:
enamorar-se bojament d'algú que no et fa cas, tenir algun problema greu amb la
família, pensar que el teu món es fa bocins, empipar-te amb el teu germà per
qualsevol bajanada, passar-te una hora al telèfon xerrant amb els amics i riure
fins que el cor t'ha dit prou. Així és la vida! Mentre el Ramon es recupera,
poc a poc, del seu accident, la Carlota viu ben preocupada la separació dels
seus pares i s'adona que la seva vida ha començat una etapa completament nova.
AUTOR: Sobrino,
Javier; Piérola, Mabel; [il·lustracions]
ED: La Galera - 2002
CA: Té 23 pàgines
RE: Relat que pot ajudar els
infants a entendre què passa quan algú es mor. Explica la història d'una nena,
la Maria, que viu en un poble on juga, va a l'escola i es diverteix amb els
companys. L'avi sempre li explica contes de princeses, fades, pirates... fins
que un dia el seu avi es posa malalt i es mor.
AUTOR: Kübler-Ross,
Elisabeth; [text]; Armengol, Manel; [fotografies];
Figueras de las Heras, Mercedes; [traducció]
ED: Sirpus
- 2003
CA: Té 71 pàgines que combinen
text en format entrevista i fotos de natura
RE: Aquest llibre dona
respostes importants a certes preguntes com: què he de considerar quan em trobo
amb persones que aviat moriran?, quina és la millor manera d'ajudar als
familiars dels qui estan a punt o ja han mort?, com aconsegueixo jo mateix
assumir la situació quan perdo un ésser estimat?. L'autora explica de manera
inequívoca que hem de perdre la por a morir i a la mort abans de poder ser
veritablement lliures per a viure.
AUTOR: Bausà,
Roser; Peris, Carme; [il·lustracions]
ED: Lóguez
- 2004
CA: Té 23 pàgines
RE: Conte que pot ajudar els
infants a entendre la separació o la pèrdua d'un ésser proper. La mare explica
a la seva filla petita com un dia, l'avi Pep va pensar que, com que aquí baix
dormia malament i tot li feia mal, potser estaria millor dormint en un matalàs
de núvols. A partir d'aquí, la nena treu les seves conclusions i cada nit
explica coses a l'avi, que juga amb els núvols i és feliç dalt del cel.
AUTOR: Brockmeier,
Kevin
ED: Columna - 2004
RE: A Laura Bird
el temps se li està acabant. Fa tres setmanes que ella i dos dels seus
col·legues es troben sols en un dels llocs més freds i remots de la Terra. Els
dos homes surten a buscar ajuda i de sobte Laura s’adona que mai més no
tornaran. De manera que ella decideix recollir les poques coses que li queden i
començar un viatge extraordinari. Mentrestant, en un altre lloc, més i més gent
va arribant a una ciutat sense nom. Cada persona té una història diferent, però
hi ha una cosa que tots tenen en comú: era el seu últim viatge. Són a la ciutat
dels morts, un lloc en el qual romandran mentre a la Terra quedi algú que els
recordi. Breu història dels que ja no hi són ens narra una aventura màgica
sobre l'existència, el nostre lloc en aquest món, les relacions amb els altres
i el que passa després de la mort d’algú que forma part de la nostra vida. És
una novel·la d’una imaginació poderosa i encisadora, que acompanyarà el lector
durant molt de temps després d’haver-ne llegit l’última pàgina.
AUTOR: Kübler-Ross,
Elisabeth; [text i il·lustracions]; Durán, Mercedes; [traducció]
ED: Luciérnaga
- 1991; [primera edició]
CA: Té 13 pàgines sense
numerar. El text està escrit amb lletres en diferents colors, acompanyat
d'alguns dibuixos
RE: És una carta escrita a un
nen de nou anys malalt de càncer en resposta a la seva carta on hi havia tres
preguntes concretes: què és la vida?, què és la mort?, per què han de morir els
nens?
AUTOR: Cela, Jaume; Andrada, Javier [il·lustracions]
ED: La Galera - 2003
CA: Té 49 pàgines
RE: L'avi d'en Quico tenia quatre pèls, un ull de cada color i era molt
simpàtic. Li agradava molt ballar. En Quico es
pregunta on és ara l'avi... Hi ha nits que el sent i té por. Escriure sobre
l'avi, dibuixar-lo, sentir el tic-tac del seu rellotge, recordar-lo... ajuda en
Quico a saber que sempre el tindrà al seu costat.
Relat que pretén fer reflexionar els nens sobre la pèrdua d'un ésser proper.
AUTOR: Wolfelt,
Alan
ED: Diagonal - 2001
CA: Té 104 pàgines
RE: Cent consells, un per full,
adreçats a nens i nenes a qui se'ls ha mort algun ésser estimat. L'objectiu és
ajudar-los a exterioritzar els seus sentiments. Aconsella també com cal enfocar
aquesta nova situació en la seva vida i com, a poc a poc, s'ha d'anar eliminant
la tristor i la melangia que l'impedeix tirar endavant. Són consells breus i de
fàcil lectura.
AUTOR: Turner,
Mary
ED: Paidós
- 2004
CA: Té 164 pàgines amb
il·lustracions en blanc i negre, fotocopiables.
RE: El tema de la mort crea
angoixes i sofriments en el sí de la família, de l'entorn escolar i de la
societat en general. El llibre és un recull d'exercicis amb un llenguatge
accessible a tothom, dissenyats perquè els adults ajudin els nens a entendre i
comunicar les emocions i pensaments que comporta la pèrdua d'una persona
estimada i així poder superar aquest fet. Parteix d'una subtil exploració del
concepte de la mort per anar abordant tots els aspectes i fases del sentiment
de pèrdua, des del dolor inicial per la separació a la ràbia, la por i els
somnis que l'infant pot experimentar, acabant amb unes paraules sobre el record
i la superació.
AUTOR: Poch i Avellan, Concepció
ED: Claret - 2006
CA: Té 123 pàgines.
RE: Vida i mort, mort i vida,
són dues cares d'una mateixa moneda. Ara bé, mentre en la nostra societat la
Vida, en majúscules, es mostra de totes les maneres possibles, la mort, en
minúscules, és amagada i, sovint, ignorada. El resultat d'aquesta actitud ha
convertit la mort en un autèntic misteri, un misteri que provoca, en moltes
persones, una gran càrrega d'angoixa envers quelcom
que és inevitable i amb el que ens haurem d'enfrontar de manera inexorable.
Aquest llibre és un clàssic sobre la pedagogia de la mort. L'objectiu és ajudar
a desvetllar aquest misteri i a trobar-li sentit i, també oferir recursos
d'interès (glossari, propostes didàctiques, bibliografia comentada,
filmografia, poemes i pàgines web) relacionats amb la finitud.
AUTOR: Poch Avellán, Concepció
ED: Claret - 1996
CA: Té 212 pàgines; glossari;
propostes didàctiques; bibliografia comentada
RE: El tema de la mort crea
angoixes i sofriments en el sí de la família,de
l'entorn escolar i de la societat en general. L'autora conscient d'aquest
problema tracta de donar-nos una visió de la mort que faci estimar més la vida
amb un llenguatge accessible a tothom i que serveixi alhora per a madurar els
alumnes. El llibre està estructurat en dues parts. En la primera fa una
exposició rigurosa sobre el sentit de la vida i el
sentit de la morti les diferents actituds que
s'adoptem davant aquest tema. En la segona ofereix un seguit de propostes
didàctiques per a treballar-lo no tan sols en l'entorn escolar sinó també en el
sí de la família
AUTOR: Beltran del Rey,
Jordi
ED: EUMO; [Vic] - 1995
CA: Té 32 pàgines. Al final del
llibre hi ha una bibliografia i adreces útils. Hi ha guia didàctica en un altre
volum.
RE: Aquest material va adreçat
a les escoles i a les associacions educatives i té dos objectius essencials:
facilitar la reflexió i la formació en el camp dels valors i generar,
fonamentar o enfortir actituds generals i actuacions concretes davant les
situacions de la vida quotidiana. Les rutines i les urgències diàries que
imposa la nostra manera de viure no faciliten la reflexió que permeti dotar de
sentit la pròpia vida. Les propostes d'aquest quadern pretenen ajudar a aquesta
reflexió, tot examinant, a més, dos temes polèmics: l'avortament i l'eutanàsia
AUTOR: Segura Morales,
Manuel; Arcas Cuenca, Margarita
ED: Narcea - 2003
CA: Té 100 pàgines amb una
bibliografia especialitzada i nombroses fotografies de suport a les propostes
d'activitats que es realitzen
RE: Llibre concebut com un ajut
per als educadors, professorat, pares i altres professionals per a
l'alfabetització emocional dels joves i adolescents. S'hi descriuen més de
seixanta sentiments i emocions i es donen tècniques bàsiques de control
emocional. A través d'exemples d'activitats participatives i de jocs i de
mostres de diàleg continu ensenya als joves i adolescents a conèixer i a
distingir les emocions i els sentiments i de quina manera es poden controlar
per tal que no els sobrepassin.
AUTOR: Llompart,
Jordi; [text]; Llompart, Glòria; [il·lustracions]
ED: Lumen - 2006
CA: Té 61 pàgines.
RE: El llibre va ser escrit per
l'autor després de la mort de la seva filla en un viatge a l'Àfrica; dedicat
doncs a la seva filla Jana. Es posa de manifest els sentiments d'un infant vers
la natura, els animals, els iguals, amics, a més a més l'estimació i la
necessitat de protecció dels pares, tot això a través d'un viatge imaginari pel
desert de l'Àfrica, acompanyada de personatges també imaginaris.
AUTOR: Blake,
Quentin; Rosen, Michael
ED: Serres - 2004
CA: 32 pàgines
RE: Aquest conte parla de la
tristesa d'un pare que ha perdut el seu fill.
AUTOR: Somers, Patrik; [text]; Van der Grient, Katriern;
[il·lustracions]; Noguera, Sergi;
[traducció]; Roda, Ignasi; [corrector d'estil]; Giner, Cristina;
[correcció]; Serveis Funeraris de
Barcelona; [col·laboració]
ED: ING Edicions - 2005;
[primera edició]
CA: Té 28 pàgines, sense
numerar, i totes il·listrades.
RE: A partir de la seva
experiència en l'organització Horitzons de Bèlgica, orientada a la tasca
d'informar i ajudar a moribunds i assistir les famílies en el dol, Sommers va escriure aquest conte amb la intenció d'ajudar
als infants a reflexionar i expressar el dolor de la pèrdua d'una persona
estimada. Dóna algunes pistes de com es pot ajudar als més petits a entendre o,
si més no, acceptar el fet de la mort. Ho presenta a través de la història
d'una nena que ha perdut el seu germà petit i que, en tornar de l'escola
després de les vacances d'estiu, explica a la mestra i als seus companys la
seva angoixa i les seves dificultats en entendre el perquè i què passa després
de la mort. La mestra intenta explicar, d'una manera una mica metafísica, quin
és el destí de les persones quan es moren: la mort del cos i la incògnita del
destí de l'ànima.
AUTOR: Albom,
Mitch; Carabén van der Meer, Armand;
[traducció]
ED: Empúries - 2006
CA: 224 pàgines
RE: L'últim curs de la vida del
meu professor va tenir lloc un cop per setmana a casa seva... Les classes
tenien lloc els dimarts. Començaven després d'esmorzar. El tema era el sentit
de la Vida. La matèria era l'experiència viscuda. Així comença aquest llibre
senzill i intens que invita a reflexionar sobre les profundes veritats que
inclou. Un extraordinari testament espiritual i una formidable lliçó de vida
per a tots.
AUTOR: Lukas,
Elisabeth
ED: Paidós
- 2002
CA: Té 89 pàgines.
RE: Proposa reforçar les
competències socials i emocionals de les persones respecte al tema de la mort.
S'ofereixen diversos suggeriments per ajudar a superar la mort d'un ésser
estimat. S'explica perquè els nens i nenes afronten el dol de manera diferent
als adults i què poden fer els pares i educadors per ajudar-los a superar
l'aflicció que suposen els petits i grans comiats de la vida quotidiana.
L'autora planteja el dol com un procés d'aprenentatge interior sobre la pèrdua
de quelcom valuós. Cal viure sense tenir por a la mort i saber acceptar la vida
amb alegria tal com se'ns presenta. Hem de ser conscients de que en aquest món
transitori podem gaudir d'uns valors que la mort és incapaç de destruir.
AUTOR: Díaz Teba, Immaculada
ED: Viena Edicions - 2003
CA: Té 241 pàgines
RE: En la nostra cultura no
estem acostumats a parlar de la mort als nens i als adolescents, sinó que
tendim a protegir-los de les situacions difícils perquè, creiem erròniament,
que no seran capaços d'assumir-les; però quan algú proper se'ls mor, els nens
per més petits que siguin, també ho entenen i fan un dol a la seva manera. El
seu concepte de la mort és diferent al dels adults i evoluciona en funció de
l'edat. Senten la necessitat de trobar una explicació a les coses que observen
o de les quals senten parlar. Cal escoltar-los i donar respostes sinceres. S'ens mostra com cal parlar als infants, fins i tot en
moments de molta confusió, quina és la idea de la mort en cada etapa i les
reaccions normals dels nens i els adolescents davant d'una pèrdua. S'adreça a
famílies i educadors i està pensat per ser, tant una ajuda ràpida per a un
moment de dubte, com una eina de reflexió sobre els nens i la mort.
AUTOR: Bawin,
Marie Aline;
[il·lustracions]; Hellings, Colette;
[text]
ED: Combel
- 2000
CA: Consta de 24 pàgines amb
moltes il·lustracions
RE: Conte molt breu que intenta
fer entendre el concepte de la mort i els sentiments de pèrdua. En aquest conte
en Tom s'adona que avui passa alguna cosa. La mare d'en Tom plora i el pare ha
tornat a casa molt aviat. Poc a poc en Tom comprèn aquesta commoció: el seu avi
ha mort. Van a veure l'àvia. No és Nadal, ni tampoc és diumenge, i tot i així,
tota la família s'ha reunit. Amb els cosins, en Tom surt a jugar al jardí i
davant del carretó de l'avi, decideixen fer una enorme pila de fulles...Com
feien amb l'avi!
AUTOR: Gray,
Nigel; Cabban, Vanessa; [il·lustracions]
ED: Timun
Mas - 1999
CA: Té 28 pàgines
RE: Relat que pot ajudar els
infants a entendre què passa quan algú es mor. Explica la història d'un osset que cada divendres va a veure el seu avi per berenar
junts i explicar-se històries. Però un divendres l'avi es posa malalt i el
porten a l'hospital on finalment es mor. L'osset es
queda molt trist però ha d'afrontar junt amb la seva mare la mort del seu avi.
AUTOR: Cela, Jaume
ED: Cruïlla - 2005
CA: Té 106 pàgines en format
llibre de butxaca, amb il·lustracions.
RE: Un gat bon vivant rep la sorprenent visita d'una parella de ratolins
que li porten una carta de qui ell considerava el seu pitjor enemic: un ratot, pare del parell de missatgers. La carta no és sinó una
expressió de les últimes voluntats del rosegador, ja difunt, que, després
d'anys d'haver tingut el gat en qüestió com el seu ferotge perseguidor, li
deixa en herència que tingui cura dels dos ratolins hereus perquè, en el fons,
el pitjor enemic pot acabar sent el millor amic. El plantejament és que si les
dues parts ho volen els conflictes es poden resoldre. Una herència difícil
permet donar un tomb a les situacions que semblaven irresolubles. A vegades,
les últimes voluntats del difunt posen en un bon compromís el beneficiari de
l'herència. I això és el que li passa al gat bon vivant,
que es veu immers en un conflicte entre la classe felina quan corre la brama
que, en lloc de cruspir ratolins, el que fa és mantenir-los com a fills
adoptius, amb el plat a taula. L'herència és una manera subtil d'adreçar-se als
infants per parlar de la mort del pare. A més serveix per treballar la
resolució de conflictes des d'una perspectiva diferent.
AUTOR: Martínez, Quilo; Arcarons, Melcior; Bejarano, Andreu; Beltran del Rey, Jordi
ED: EUMO - 1995
CA: Té 110 pàgines
RE: Cada una de les guies
presenta la programació, els aspectes teòrics, les propostes didàctiques de les
activitats; documentació complementària i un full d'avaluació. L'apartat de
programació detalla les unitats en que està dividit el tema i els continguts
conceptuals, de procediment i de valors. L'apartat de propostes didàctiques
planteja el tema, l'objectiu de cada activitat i el mètode de treball més
adient per realitzar-la. També inclou un llistat de recursos útils per a
treballar el tema.
AUTOR: José, Eduard;
[autor]; Gubianas, Valentí; [il·lustrador]
ED: La Galera - 2006
CA: No té les pàgines
numerades. Cada pàgina és una il·lustració amb colors vius i el text emfatitza
paraules canviant el tipus, tamany i color de la lletra.
RE: Conte que pot ajudar als
infants a entendre la separació o la pèrdua d'un ésser proper. Explicat amb una
sensible tendresa, aborda el tema des d'un punt de vista diferent. La mare, que
ha de morir, fa creure a la seva filla
que marxa a treballar a un estel i que justament això serà un secret entre
elles i que cada nit es podran comunicar. Quan la Júlia tingui sis anys, podrà
fer extensiu el secret al seu pare i ell li acabarà d'explicar tot.
AUTOR: Basset,
Jean Claude; [text]; Cots,
Helena; [traducció]
ED: Centre Unesco
de Catalunya - 2006
CA: A cada doble full hi ha els
dies del mes amb la referència de les festes i la descripció d'una pregària o
costum il·lustrada amb citacions literàries i fotografies en color.
RE: Calendari de paret que
recull alguns dels ritus funeraris de les diferents religions. No hi ha
societat ni cultura, religiosa o profana, que no s'hagi trobat confrontada al
tema de la mort. Des de la prehistòria, la humanitat es distingeix de
l'animalitat per l'atenció que dedica als seus difunts. Per superar el
desconcert que suscita la mort entre els vius, les diferents tradicions
religioses han elaborat uns codis de comportament i han proposat
representacions que converteixen la mort en un pas cap al més enllà. En la seva
diversitat, els ritus funeraris són mitjans de fer front a la pèrdua d'un
pròxim, acompanyant-lo amb gestos i pregàries. Aquest calendari és una
traducció, lleugerament adaptada, del que editen la Plataforma Interreligiosa de Ginebra i l'editorial Enbiro
AUTOR: Elzbieta
ED: Cruïlla - 2002
CA: Té 29 pàgines
RE: Relat que pot ajudar els
infants a entendre què passa quan algú es mor. Alternant dibuixos i preguntes
molt senzilles, com poden ser les que es fan els nens, s'introdueix la mort i
tot el que aquesta comporta de pèrdua, separació i dol. Parla també dels
rituals que es poden fer. Adequat per als més petits, atès que es planteja
sense dramatismes i d'una forma planera.
AUTOR: Huisman-Perrin,
Emmanuelle
ED: Empúries - 2003
CA: Té 57 pàgines.
RE: Text a dues veus que ajuda
a entendre la mort com una experiència dolorosa, però també com un fenomen
natural i acceptable. El tema de la mort s'ha convertit en un dels tabús de la
nostra societat i parlar-ne sempre resulta difícil, sobretot quan ens adrecem a
una persona jove. A través d'un diàleg amb la seva filla, l'escriptora demostra
que conversar sobre la mort amb els fills és una de les maneres d'estimar la
vida. Explicat d'una manera clara i senzilla,
planteja el fet que tard o d'hora, la mort arriba a tothom, tant als rics
com als pobres, als joves i als grans.
AUTOR: Hennezel,
Marie de
ED: Columna Assaig - 2000
CA: Té 167 pàgines.
RE: L'autora treballa com a
psicòloga, des de fa més de deu anys, en una unitat de cures pal·liatives, on
els que es troben a la fi de la vida són acollits i acompanyats per tot un
equip mèdic i psicològic. Les situacions que descriu poden semblar molt ideals,
en el sentit que la persona malalta fa una acceptació de la seva malaltia, es
prepara per morir, vol i pot acomiadar-se dels éssers estimats... i per part de
la família hi ha un acompanyament i també una acceptació de la situació.
Aquesta lectura pot ajudar a entendre situacions i necessitats de les persones
en fase terminal i dóna pistes per poder ajudar-les o saber acompanyar-les.
AUTOR: Vilanova i Vila-Abadal, Maria
ED: Mediterrània - 2005
CA: 120 pàgines
RE: L'autora ens explica el seu
testimoni a l'hora d'afrontar la mort de diverses persones molt pròximes, en
molt poc de temps. L'autora ens fa partícips de les seves reflexions,
sentiments... compartint la seva realitat viscuda.
AUTOR: Kübler-Ross,
Elisabeth
ED: Luciérnaga
- 2007; [11a edició]; 1992; [1a edició]
CA: 119 pàgines.
RE: Tracta de la mort, com
l'abandó del cos físic, comparant-lo a una papallona quan abandona el capoll de
seda. Planteja que morir és traslladar-se a una casa més bella, entrar en un
nou estat de consciència en el qual es continua existint, comprenent i en el
qual l´esperit té la possibilitat de prosseguir en la
seva creixença. Els éssers que es troben al llindar de la mort no tenen
"al·lucinacions" quan veuen que vénen a buscar-los persones que ja
han mort. La mort és un renaixement, una nova aurora.
AUTOR: Tolstói,
Lev; López Morillas, Juan; [traducció]; Millán, Camilo; [traducció]; Sánchez Alcón,
José María; [activitats didàctiques]
ED: Siruela
- 2003
CA: Té 208 pàgines. El llibre
inclou una introducció d'animació a la lectura, seguidament els dos relats i
finalment un recull d'activitats post-lectura
dirigides a l'alumnat.
RE: En els dos relats inclosos
en aquesta edició Lev Tolstói conjumina una elaborada
capacitat narrativa amb una profunda reflexió sobre problemes tant actuals com
la mort i l'envelliment. L'autor ens posa davant la ineludible tasca de pensar
en el sentit de la pròpia mort i en el destí de les persones que arriben a
velles i ens fa veure fins a quin punt la vida i el seu sentit pot canviar quan
la mort es fa present o quan la vellesa provoca que els més joves arraconin als
avis.
AUTOR: Poch, Concepció;
Herrero, Olga
ED: Paidós;
[Barcelona] - 2003
CA: Té 207 pàgines.
RE: En educació no sempre atenem
el patiment i l'impacte de la mort en les persones. Cada vegada més, educadors,
pedagogs, psicòlegs i pares tenen consciència de la necessitat de tractar, en
els distints contextos educatius, el tema de la mort i el duel. Es proposa un
recorregut de reflexió i de possibles respostes als següents interrogants: Com
afecta a l'educació la discreció existent entorn del fet de morir? Per què es
planteja educar per a la mort? Com explicar els nens l'experiència de la mort i
plantar cara a les seves preguntes? Com es tracta la mort en els currículums
educatius? Com donar la notícia de la mort d'un ser estimat a un nen o a un
adolescent? Com s'elabora el duel? Amb aquest projecte, les autores pretenen
contribuir a omplir l'espai educatiu sobre la pedagogia de la vida i de la mort
amb una formació general, aportació de testimoniatges i propostes de treball,
que fomentin tant la reflexió personal com la pràctica professional.
AUTOR: Labbé,
Brigitte; Puech, Michel [autors]; Tudó, Enric
[traducció]; Azam, Jacques;
[il·lustracions]
ED: Cruïlla; [Barcelona] - 2001
CA: Consta de 37 pàgines
RE: Pensa-hi és una col·lecció
que convida a reflexionar els nens i nenes, a partir de 8 anys, sobre temes que
no tenen una resposta única i planera i que són fonamentals per a la seva
formació i desenvolupament personal. Amb intel·ligència, humor i claredat s'hi
parla de la guerra, la pau, el temps, la vida, la mort, la feina, els diners,
la veritat, la mentida, les creences religioses ...A cada llibre de la col·lecció
es combina l'explicació d'històries i situacions quotidianes, que il·lustren
algun aspecte relacionat amb el tema de què es tracta, amb el que seria
pròpiament el fil de la reflexió.
AUTOR: Albom,
Mitch; Torrescasana,
Albert;[traducció]
ED: Empúries - 2004
CA: Té 173 pàgines
RE: Amb sensibilitat i humor, i
amb molta senzillesa, Mitch Albom
tracta el tema de la mort des de la
perspectiva de l'altra banda; proposa una solució a l'eterna incògnita
del que ens espera després de la mort, explora les experiències humanes més
íntimes, la necessitat de reconciliació amb els temes pendents i la rellevància
que tenen persones i anècdotes que sovint ens passen desapercebudes. Aquesta és
la història d'un home que es deia Eddie, i comença
pel final, quan mor sota el sol. Tot i semblar estrany, això de començar una
història pel final, tots els finals també són començaments. L'Eddie,
encarregat de manteniment d'un parc d'atraccions, ja és vell i se sent atrapat
en una vida sense sentit. Durant anys, la seva vida ha girat com les nòries de la fira. El dia que compleix vuitanta-tres anys,
mor en un accident quan intenta salvar una noia d'una cabina espatllada. Just
abans de morir, nota dues mans petites dintre les seves, i després, res. Es
desperta en una altra vida per retrobar-se amb les cinc persones més decisives
de la seva vida.
AUTOR: Breu Ramon
ED: Cinescola
-
RE: La pel·lícula ens acosta al
final de la vida de Ramón Sampedro,
el qual ja va ser en el seu moment protagonista als mitjans de comunicació. Sampedro era un tetraplègic que
va estar durant gairebé trenta anys immobilitzat en un llit. En vida, Sampedro deia "sóc un cap viu en un cos mort".
Però alhora aquest mariner gallec va ser capaç de plantejar a la societat un
tema tabú: la legalització de l'eutanàsia activa, per la qual va entrar en
batalla durant tot el seu calvari.
AUTOR: Schwartz,
Morrie; Pastor Olines,
Clara; [traducció]
ED: Empúries - 2000
CA: 93 pàgines 20x13
RE: L'entranyable professor de
Dimarts amb el meu vell professor, aborda directament la por que ens dóna la
malaltia i les dificultats de dir adéu a la vida, amb una compassió pròpia
només d'algú que ha conegut a fons les dues coses. Aquest és el testament d'un
home lúcid que segur afectarà la manera de veure l'amor, la malaltia i la mort
de tots els que el llegeixin
AUTOR: Beuscher,
Armin; Haas, Cornelia
ED: Joventut - 2004
CA: Té 24 pàgines amb poca
lletra i molta il·lustració
RE: Conte per treballar amb els
més petits el tema de la mort. La llebre li diu a l'ós rentador que ha de
marxar i que ho ha de fer sola, però que si vol la pot acompanyar fins la riba
del gran riu. Quan arriben, la llebre s'acomiada i li encarrega a l'ós que
s'acomiadi de part seva de la resta d'amics i que els expliqui els contes que
ell sap. L'ós queda molt trist i més tard, en tornar a casa, es va trobar als
altres amics, els va fer una gran abraçada i els va dir que ja no tornarien a
veure la llebre. Tots junts van anar a fer un volt i van tocar una cançó que
segurament va sentir la seva amiga llebre.
AUTOR: Cortina, Mar; Peguero, Amparo
ED: Tàndem - 2001
CA: Consta de 22 pàgines amb
il·lustracions
RE: Conte molt breu que intenta
fer entendre el concepte de la mort i els sentiments de pèrdua, a través de la
història d'una nena a qui se li ha mort l'avi. Les respostes dels diferents
adults la fan dubtar, fins que ella és capaç, amb enyor, d'elaborar una
justificació personal.
AUTOR: Dolto,
Françoise; Prat Albareda, Amalia; [traducció]
ED: Pagès - 2005
CA: 100 24x17
RE: Aquest llibre està format
per tres llibres; un dels quals és Parlar de la mort. Aquesta part del llibre
parla de com s'ha de parlar de la mort als nens, de com parlar de la mort a
aquells que estan a punt de morir, als que han perdut les ganes de viure, a
aquells a qui se'ls hi ha mort un ésser estimat.
AUTOR: Durant; Alan; Gliori, Debi;
[il·lustracions]; Senserrich, Dolors; [traducció]
ED: Timun
Mas - 2004
RE: En morir-se la Guineu, els
amics amb qui convivia fins aleshores, la Llúdria, el
Talp i la Llebre, se senten perduts enmig del bosc. La visita de l'Esquirol els
ajuda a comprendre que el record de la Guineu no ha de ser per força trist.
Faula il·lustrada.
AUTOR: Durant, Alan; Gliori, Debi;
Senserrich, Dolors; [traducció]
ED: Timun
Mas - 2004
CA: 24 pàgines
RE: La llúdriga,
el talp, la guineu i la llebre formaven una gran família; però un dia la guineu
es va posar malalta i va morir. Tots estaven molt tristos, però en els seus
cors, records i rialles, la guineu encara era allà, al seu costat, com a cap de
família... per sempre més.
AUTOR: Saint Mars, Dominique; Bloch, Serge
ED: La Galera - 1998
CA: Té 46 pàgines, tipus còmic
RE: Mitjançant un conte en
format còmic, es relata la dura experiència del dolor i el dol d'un nen i una
nena i la seva família, davant la mort de l'avi, des que s'assabenten, fins a
quan en poden parlar amb el consol del record. Una història per compartir
dubtes, emocions, i pors, i aprendre que la mort és l'altra cara de la vida.
Pot ser una bona eina per treballar a primària, per pensar en com donar suport
a altres que passen per aquest tràngol, per aprendre a disfrutar
dels moments bons i per compartir i acompanyar en els dolents.
AUTOR: Kübler-Ross,
Elisabeth; Kessler, David
ED: Sagarmata
- 2006
CA: 255 pàgines
RE: L'autora aplica les cinc
fases del dolor (negació, ira, negociació, depressió i acceptació) al procés
del dol i barreja teoria, inspiració i consells pràctics, tot basat en les
experiències personals i professionals. El llibre inclou històries curtes i
il·lustratives sobre temes diversos i capítols sobre la tristesa, els records,
els somnis, el procés d'acceptació, l'aïllament i, fins i tot, sobre el sexe
durant el procés de dol. Tot plegat pretén ser una reflexió que ajudi al lector
a entendre i a viure el procés de dol i el dolor que comporta, ja des d'abans
del moment de la pèrdua.
AUTOR: Gliori,
Debi; [text i il·lustració]; Senserrich,
Dolors; [traducció]
ED: Ceac
- 2000
CA: Consta de 26 pàgines sense
numerar i totes amb il·lustracions
RE: L'amor no es mor mai? Això
preocupa a tots els nens i els pares els han de tranquil·litzar mostrant-los
que l'amor no té límits i que no hi ha cap entremaliadura que no es pugui
perdonar. Aquest conte explica tot això
i fins i tot una miqueta més
AUTOR: Breen,
Else; Cabanes, Jem;
[traducció]
ED: La Galera - 2003
CA: 191 pàgines
RE: Una noia de 15 anys
descobreix que la seva mare pateix una malaltia incurable. Aquest fet
transforma les relacions de la protagonista amb el seu entorn i provoca un
canvi en la seva manera de valorar la vida, els seus amics i la societat. Un
llibre que ajudarà a l'adolescent a treure conclusions positives d'una realitat
que acostumen a valorar com íntegrament catastròfica.
AUTOR: Kübler-Ross,
Elisabeth; [text]; Siebel, Gottfried; [edició i fotografies]; Najmías,
Daniel; [traducció]
ED: Sirpus
- 2001
CA: Té 63 pàgines en format de
16x16 centímetres. Combina textos curts amb fotos
RE: La imatge de la
transformació de la papallona, ha estat la triada per l'autora per simbolitzar
i obrir una nova porta al món dels pensaments dels malalts terminals. Les
diferents fases d'una papallona simbolitzen les diferents etapes de la vida
humana, un paral·lelisme fet amb un llenguatge poètic i amb fotografies
documentals de la metamorfosi. El llibre és un exemple més de l'obra de la
doctora Kübler-Ross, coneguda justament pel
tractament que fa sobre el tema de la mort i de com afrontar-lo; diuen que
gràcies a ella, la mort ha deixat de ser un tabú i que la preparació per a
morir té un nou i esperançador impuls
AUTOR: Hernández, Pau Joan
ED: Empúries - 2004
CA: Té 139 pàgines.
RE: Crònica d'una mort
anunciada que tracta amb gran delicadesa un cas extrem i crític: el d'un
adolescent que s'enfronta a una malatia incurable.
Ens mostra, a través de la seva mirada, temes universals: l'eutanàsia, el dret
a morir diganment, el desig de viure, la força de
l'amistat, l'amor entre un noi i una noia i l'acceptació de la mort. Útil per a
treballar amb joves la malatia i la mort.
AUTOR: Lewis,
C. S.; Mateu Besançon, Joan; [traducció]
ED: Columna - 2000
CA: Consta de 69 pàgines
RE: L'autor, Lewis, professor de literatura medieval a Oxford, va ser
molt conegut al Regne Unit com a creador d'una sèrie de llibres per a nens molt
celebrada i per les seves conferències sobre temàtica cristiana. Solter fins
als cinquanta-quatre anys, va conèixer la poetessa nord-americana Joy Gresham, amb qui es va casar
i a qui va plorar per la seva mort prematura després d'una llarga malaltia.
Aquest llibre narra una de les històries d'amor més belles i intenses que s'han
escrit mai, la va fer Lewis a la mort de la seva
dona. Tot l'enyorament, el dolor, els records, quan falta l'ésser estimat,
s'aboquen sense cap mena de censura moral ni intel·lectual, en una apassionada
reflexió que mostra el procés d'assumpció de la pèrdua de la persona estimada
sense falsos prejudicis ni autoenganys. El director
de cinema Richard Attenborough
es va basar en aquest relat per fer la pel·lícula "Terres de
penombra", que va popularitzar encara més un text que s'ha convertit per
mèrits propis en un clàssic del segle XX.
El propi cos, el dret a escollir
AUTOR: Valls, Roser; [guió]
ED: ICE de la Universitat de Barcelona - 1993
CA: Dura 22 minuts.
RE: El vídeo presenta tres situacions polèmiques sobre el propi cos: el dret a la informació del malalt; l'experimentació humana i el dret a una mort digna. A partir d'un reportatge on es dona informacions sobre aquest tema s' inclouen diferents opinions de metges, infermeres, malalts o altres. El vídeo es adequat per establir un debat sobre aquests temes i ajuda a alumnes, sobretot de secundària, a formar-se la seva pròpia opinió.
Mar adentro
AUTOR: Amenábar, Alejandro; [direcció, guió, música i producció]; Bardem, Javier; Rueda, Belen; Dueñas, Lola; Rivera, Mabel; Bugallo, Celso; Segura, Clara; Dalmau, Joan; [intèrprets]
ED: Sogepaq - 2004
CA: Té una durada de 125 minuts. Conté DVD amb extres. Subtítols en castellà, anglès i castellà per a sords
RE: Pel·lícula que debat i planteja el significat de la mort, a través de la història d'un tetraplègic. Basada en fets reals, narra el cas de Ramón Sanpedro, qui degut a un accident queda impedit físicament, i passa la seva joventut i plenitud de la vida en un llit amb vista al mar, des d'on lluita durant més de vint-i-cinc anys per aconseguir una mort digna. Dues dones es creuen en el seu camí, una advocada que vol ajudar-lo a aconseguir legalment l'eutanàsia i una dona que el vol convèncer que la vida val la pena. Prohibida l'eutanàsia a l'estat espanyol, Sanpedro acudirà diverses vegades als tribunals expressant el seu desig de morir legalment. Ambientada a la Galícia rural mostra una bona caracterització dels personatges. El film debat aspectes morals, detalls polítics i reaccions socials; exposant els fets des de la humanitat que desprenen els personatges. Óscar a la millor pel·lícula no anglesa el 2004.
Mi vida sin mí
AUTOR: Coixet, Isabel; [direcció]; Polley, Sarah; Plummer, Amanda; Speedman, Scott; [intèrprets]
ED: Filmax Home Video - 2004
CA: Té una durada aproximada de 108 minuts. Subtítols en castellà, anglès i alemany.
RE: Ann és una noia de 23 anys que té dues filles, un marit a l'atur, un pare a la presó, una mare que està sempre enfadada amb el món i un treball com a dona de fer feines durant els vespres a una universitat a la que ella mai podrà anar... Viu en una caravana en el jardí de casa de la seva mare. Un dia li descobreixen un càncer que acabarà amb la seva vida en uns pocs mesos. A partir d'aquí es dedica a preparar com serà la vida dels que l'envolten però sense ella. La directora no cau en la llàgrima fàcil si no que fa un cant a la vida ple d'emocions. Ens presenta com aquesta noia vol aprofitar els seus últims mesos i ho fa amb una gran generositat, pensant en els altres però també en ella mateixa i es posa a fer i experimentar allò que no ha pogut fer abans.
Tu vida en 65'
AUTOR: Ripoll, Maria; [direcció]; Espinosa, Albert; [guió]; Pereira, Javier; Vila, Oriol; Rodríguez, Marc; Arias, Tamara; Gago, Núria; Montalà, Irene; [intèrprets]
ED: Cameo; Messidor Films - 2006
CA: Durada 92 minuts. Extres 45 minuts
RE: Comèdia agredolça entorn a l'amor, l'amistat i la mort. Un diumenge qualsevol, tres joves amics llegeixen l'esquela de qui suposen és un company d'escola a qui fa temps van perdre la pista. Van al tanatori i s'adonen que s'han equivocat: aquell enterrament no és el del seu company de col·legi. A partir d'aquí la confusió i l'atzar teixeixen una història d'amistat, d'amor i de mort.