BIBLIOGRAFIA
AbrilAlonso, A. del, Ambrosio, E.,
de Blas, M.R., Caminero, A.A., Garcia, C., de Pablo, J.M. & Sandoval,
E. (2001). Fundamentos Biológicos de la Conducta (2ª edic).
Madrid: Sanz y Torres.
Allin, M., Matsumoto, H., Santhouse,
A.M., Nosarti, C., AlAsady, M.H.S., Stewart, A.L., Rifkin, L. & Murray,
R.M. (2001). Cognitive and motor function and the size of the cerebellum
in adolescents born very pre-term. Brain, 124:60-66.
Barkley, R.A., Anastopoulos,
A.D., Guevremont, D.C. & Fletcher K.E. (1991). Adolescents with
ADHD: Patterns of behavioral adjustment, academic functioning, and treatment
utilization. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry, 30: 752-761.
Beaumont, J.G., Kenealy, P.M. &
Rogers, M.J.C.(Eds.). (1996) The Blackwell Dictionary of Neuropsychology.
Cambridge, Massachusetts: Blackwell Publ.
Benson, D.F. (1985). Alexia. En:
J.A.M. Frederiks (Ed.) Handbook of Clinical Neurology Vol 1 (45): Clinical
Neuropsychology (pp. 433-455). Amsterdam: Elsevier Science Publ.
Butterworth, B. (1999). A Head for
figures. Science, 284:928-929.
Caine, D. & Watson, J.G. (2000).
Neuropsychological and neuropathological sequelae of cerebral anoxia: A
critical review. J Int Neuropsychol Soc, 6:86-99.
Carlson, N.R. (1999) Fisiología
de la conducta (3ª ed.). Barcelona: Ariel-Neurociencia
Carter, R. (1998). El Nuevo Mapa
del Cerebro. Barcelona: RBA
Corbetta, M., Miezin, F.M.,
Shulman, G.L., Petersen, S.E. (1993). A PET study of visuospatial
attention. J Neurosci, 13:1202-1226.
Crawford, T.J. & Higham, S.
(2001) Dyslexia and the centre of gravity effect. Exp Brain Res, 137: 122-126.
De Malach R, Reppas JB, Benson RR
et al. (1995) Proc Natl Acad Sci USA 92:8135-8139. Haxby JV, Horwitz B,
Ungerleider LG et al (1994) Neuroscience 14:6336-6353.
Dehaene, S., Spelke, E., Pinel,
P., Stanescu, R. & Tsivkin, S. (1999). Sources of mathematical thinking:
Behavioral and brain-imaging evidence.Science, 284:970-974.
Dewey, D. (1995). What is developmental
dyspraxia?. Brain Cogn, 29: 254-274.
Dobkin, B.H. (1997). Experimental
brain injury and repair. Curr Opin Neurol, 10:493-497.
Estévez-González,
A., García-Sánchez, C. y Junqué, C. (1997). La atención:
Una función cerebral compleja. Revista de Neurología,
25(148):1989-1997.
Estévez-González,
A. y García-Sánchez, C. (1999). Ejercicios de rehabilitación-I:
Atención. Barcelona: Edit. Lebón.
Estévez-González,
A., García-Sánchez, C. y Barraquer-Bordas, Ll. (1997). La
memoria y el aprendizaje: “Experiencia” y “habilidad” en el cerebro.
Revista de Neurología, 25(148):1976-1988.
Estévez-González,
A., y García-Sánchez, C.(1996). La dislexia. Estado
actual de nuestros conocimientos neurológicos y neuropsicológicos.
Revista de Neurología, 24(125), 31-39.
Estévez-González,
A. y Fernández, A. (1986). Guía básica de F.P.1.:
El fracaso escolar y pautas de actuación. 2 Volúmenes. Barcelona:
Publicaciones del I.C.E.-Universidad Politécnica de B arcelona.
212pp.
Estévez-González,
A., García-Sánchez, C. & Barraquer-Bordas, Ll. (1997).
La memoria y el aprendizaje: “Experiencia” y “habilidad” en el cerebro.
Revista de Neurología, 25(148):1976-1988.
Ewing-Cobbs, L., Fletcher, J.M.
& Levin, H.S. (1995) Traumatic brain injury. En: B.P. Rourke (Ed.),
Syndrome of Nonverbal Learning Disabilities (pp.433-459). New York: Guilford
Pres.
Faraone, S.V., Biederman,
J., Lehman, B.K. et al. (1993). Intellectual performance and school failure
in children with attention deficit hyperactivity disorder and their siblings.
J Abnorm Psychol, 102: 616-623.
Fletcher, P,C., Frith, C.D. &
Rugg, M.D. (1997). The functional neuroanatomy of episodic memory. Trends
Neurosci, 20:213-218.
García-Sánchez, C.,
Estévez-González, A. y Junqué, C. (1996). Cuadros
asociados al trastorno de atención con y sin hiperactividad. Revista
de Psiquiatría Infanto-Juvenil, 4, 280-284. ISSN 1578-1062.
García-Sánchez, C.
y Estévez-González, A. (1999). Ejercicios de rehabilitación-II:
Memoria. Barcelona: Edit. Lebón.
García-Sánchez, C.,
Estévez-González, A., Junqué, C. (2001). Perfil de
memoria en el trastorno por déficit de atención con hiperactividad.
Anuario de Psicología, 32 (4): 35-46. ISSN 0066-5126.
Hawley CA, Ward AB, Magnay
AR & Long J (2004). Outcomes following childhood head injury: a population
study. J Neurol Neurossurg Psychiatry 75:737-742
Jenkins, M., Cohen, R., Malloy,
P., Salloway, S., Johnson, E.G., Penn, J. & Marcotte, A. (1998). Neuropsychological
measures which discriminate among adults with residual symptoms of attention
deficit disorder and other attentional complaints. Clin Neuropsychol, 12:74-83.
Kandel, E., Schwartz, J.H. &
Jessell, T.M. (Eds.) (1996).Neurociencia y Conducta. Madrid: Prentice Hall.
Kohli A, Malhotra S, Mohanty M,
Khehra N, Kaur M. (2005) Specific learning disabilities in children: deficits
and neuropsychological profile.Int J Rehabil Res, 28(2):165-9.
Kolb B. & Whishaw, IQ.
(2002) Cerebro y Conducta. Madrid: McGraw-Hill.
Kuljis RO (1999). Evaluacion neurologica
de los trastornos del aprendizaje. Rev Neurologia 29:326-331.
MacLeod, D. & Prior, M. (1996).
Attention deficits in adolescents with ADHD and other clinical groups.
Child Neuropsychol, 2:1-10.
Max JE, Roberts MA, Koele SL, Lindgren
SD, Robin DA, Arndt S et al (1999). Cognitive outcome in children and adolescents
following severe TBI. JINS 5:58-68.
Obrzut, J.E. & Boliek, C.A.
(1986). Lateralization characteristics in learning disabled childre. J
Learn Disabil, 19: 308-314.
O'Hare, A.E., Brown, J.K. &
Aitken, K. (1991) Dyscalculia in children. Dev Med Child Neurol, 33: 356-361.
Pardo JV, Fox PT, Raichle ME. Localizacion
of a human system for sustained attention by positron emission tomography.
Nature 1991; 349: 61-64. Posner, M.I. & Raichle, M.E. (1994). Images
of Mind. New York: Scientific American Library, W.H.Freeman & Cia.
Pascual García, P. (1988).
La Dislalia. Naturaleza, Diagnóstico y Rehabilitación. Madrid:
CEPE.
Passingham, R. (1993). The Frontal
Lobes and Voluntary Action. Oxford: Oxford University Press. Beaumont,
J.G., Kenealy, P.M. & Rogers, M.J.C. (Eds.). (1996). The Blackwell
Dictionary of Neuropsychology. Cambridge, Massachusetts: Blackwell Publ.
Perani D, Bressi S, Cappa SF, Vallar
G, Aberoni M, Grassi F, et al. Evidence of multiple memory systems in the
human brain. A 18F-FDG-PET metabolic study. Brain 1993; 116: 903-919.
Petersen, S.E. & Fiez, J.A.
(1993). The processing of single words studied with positron emission tomography.
Annu Rev Neurosci, 16:509-530. Posner, M.I. & Raichle, M.E. (1994).
Images of Mind. New York: Scientific American Library.
Pirozzolo, F.J. & Harrell, W.
(1985). The neuropsychology of learning disabilities. In: L.C. Hartlage
& C.F.Telzrow (Eds.), The Neuropsychology of Individual Differences.
A developmental perspective, (pp.183-201). New York: Plenum Press.
Posner, M.I. & Raichle, M.E.
(1994). Images of Mind. New York: Scientific American Library.
Purves, D, Augustine, G.J., Fitzpatrick,
D., Katz, L.C., LaMantia, A.S. & McNamara, J. (dir) (2001). Invitación
a la Neurociencia. Buenos Aires: Editorial Médica Panamericana.
Kandel, E., Schwartz, J.H. & Jessell, T.M. (Eds.) (1996).Neurociencia
y Conducta. Madrid: Prentice Hall.
Rasanen, P. & Ahonen, T. (1995).
Arithmetic disabilities with and without reading difficulties: A comparison
of arithmetic errors. Dev Neuropsychol, 11:275-295.
Rosenzweig, M.R., Leiman, A.I. &
Breedlove, S.M. (2001). Psicología Biológica: Una introducción
a la Neurociencia Conductual, Cognitiva y Clínica. Madrid: Ariel.
Rourke, B.P. (Ed.)(1995). Syndrome
of Nonverbal Learning Disabilities. New York: Guilford Press.
Rutter, M., Tizard, J. & Whitmore,
K. (1980). Education, Health and Behavior: Psychological and Medical Study
of Childhood Development. New York: Wiley.
Spreen, O., Risser, A.H. & Edgell,
D. (1995). Developmental Neuropsychology. New York: Oxford University Press.
Stewart, A.L., Rifkin, L., Amess,
P.N., Kirkbride, V., Townsend, J.P., Miller, D.H. et al. (1999). Brain
structure and neurocognitive and behavioural function in adolescents who
were born very preterms. Lancet, 353:1653-1657.
Windhorst, W.U. (1996). Recovery
of function. En: Beaumont, J.G., Kenealy, P.M. & Rogers, M.J.C.(Eds.)
The Blackwell Dictionary of Neuropsychology (pp. 608-618). Cambridge, Massachusetts:
Blackwell Publ.
Zeki, S. (1995). Una Visión
del Cerebro. Barcelona: Ariel Psicología.
Zigmond, M.J., Bloom, F.E., Landis,
S.C., Roberts, J.L. & Squire, L.R. (Eds.) (1999). Fundamental Neuroscience.
San Diego: Academic Press.
ALTRES FONTS DE REFERÈNCIA
Programes informàtics llicenciats
per a l'autor:
Per poder fer els laberints
(laber01.pdf):
Dean, J.L. (1994). FMAZ01 -- Maze
Game Version 1.0. New Orleans: USA
Per poder fer les sopes de lletres
(sopa01.pdf)
------------- (1994-2004)
Word Search Construction Kit Version 4.0.2.1 Insight Software Solutions,
Inc. USA
Programes informàtics com
font d'imatges:
Corel Wordpefect Suite 7 (c)
Corel WordPerfect Office 2000 (c)
Corel Gallery Magic (c)
Programes informàtics com
eines de programació:
Borland Delphi (c)
Borland TurboPascal (c)
Borland Turbo C (c)
Borland Turbo Prolog (c)
Netscape Composer (c)
Adobe Acrobat (c)