Que s'ha fet:
Hem fet 4 "llibres de treballs”, més o
menys equivalents als 4 nivells de l’ESO, acompanyats de material complementari
de reforç. Tot aquest material pot fer-se servir com material didàctic
i reeducatiu en les hores que disposen els IES per tractar la diversitat
dels seus alumnes amb NEE.
Els 4 llibres o quaderns de treball prenen
com referència l'alumne amb greus mancances escolars a, respectivament,
primer, segon, tercer i quart de l'ESO. Parten del supòsit del "pitjor"
nivell. En un supòsit ideal un alumne de diversitat a 2on d l'ESO
hauria de començar amb el 2on quadern; un alumne de 3er hauria de
començar amb el 3er quadern,.... Però n'hi haurà alumnes
que hauran de fer tots el quaderns independement que estiguin matriculats
a un nivell superior de l'ESO .
La versatilitat del material, i donat el material
de reforç acompanyat, també permet abordar de forma especialitzada
les habilitats deficitàries que caracteritzen certs trastorns de
l'aprenentatge en adolescents: el trastorn de l’atenció amb i sense
hiperactivitat, la dislèxia, la discalcúlia, etc .
Una altra aplicació aniria encaminada a facilitar la reintroducció
al sistema educatiu dels adolescents que per diverses patologies neurològiques
o neuropsicològiques no poden cursar amb normalitat l’ESO i hagin
perdut escolaritat. Aquests 4 “llibres de treballs” poden ajudar.
El material consta, doncs, de 4 “llibres” de treballs
per aplicar de forma esglaonada als 4 nivells de l’ESO. Cada llibre de
treball està estructurat en unitats bàsiques per a treballar(concepte
numèric, sinonímia,...), unitats temàtiques per aprofundir
els coneixements acadèmics (geografia humana, el clima, història
del s.XX,...) i unitats que seran treballades al llarg de tots els
quaderns (càlcul, l’ortografia, el raonament,...). El material complementari
és un material especializat d'estimulación de habilitats
(memòria, atenció,...) per utilitzar a qualsevol moment de
la pràctica docent.
Com s'ha fet:
L’autor, al llarg de la seva trajectòria
professional des del curs 1980-1981 en el Departament de Psicologia i Pedagogia
Terapèutica a l'IES Esteve Terrades de Cornellà de Llobregat,
ha anat experimentant i recopilant material adient per al tractament acadèmic
d’alumnes adolescents amb NEE. En aquest projecte es dona estructura a
bona part d’aquest material, s'incorpora material nou i es va fer
un seguiment i experimentació encara més especialitzat.
Per a la selecció final del material adient
i la seva estructuració, es va consultar els coneixements més
recents que té a l’abast la Neuropsicologia actual sobre els trastorns
de l’aprenentatge. Als darrers anys s’han anat publicant diversos
estudis neurocientífics amb continguts neuroanatompatològics
sobre trastorns de l’aprenentatge del tipus de la dislèxia, el trastorn
de l’atenció amb i sense hiperactivitat, la discalcúlia,
etc. També des de la recerca neurocientífica, i encara
més recentment, s’ha constatat que no existeix una única
memòria ( o una única atenció) que faciliti l’aprenentatge
escolar sinó que existeixen diversos tipus de memòries (i
diversos tipus d'atenció) i que els seus dèficits poden
impedir aspectes independents de l’aprenentatge escolar. A més,
també als darrers anys, s’han fet estudis neurocientífics
de desenvolupament en l’adolescència. Tot això ens fa replantejar-nos
com abordar els trastorns de l’aprenentatge en adolescents, quins materials
són els més adients per aquesta etapa de desenvolupament,
i quines funcions o habilitats neuropsicològiques hem d’estimular
quotidianament.
La temporització del pla de treball va
seguir quatre fases:
Fase 1: mesos de setembre i d’octubre
de l'any 2004
Es va procedir a la recerca i recopilació
de nou material i a la sistematització del material ja experimentat
amb adolescents que disposava el propi autor per la seva experiència
professional a l’IES “Esteve Terradas” de Cornellà.
Fase 2: mes de novembre de 2004 al mes de gener
de 2005
Es va fer el primer esborrany del material
que constitueix aquest projecte. Es va procedir al disseny del material
que requereixi de suport informàtic i/o multimèdia.
Fase 3: del mes de febrer al mes d’abril del
2005
El material elaborat es va posar a prova
en situacions reeducatives extremes: amb adolescents pacients ingressats
o controlats per la secció de Neuropsicologia i el Servei de Neurocirurgia
de l’Hospital de la Sta. Creu i Sant Pau de Barcelona. Va predominar una
metodologia tipus observacional amb paràmetres de contrast tals
com el grau d’acceptació del material per part dels subjectes,
l’increment de la velocitat lectora, velocitat del càlcul, fluència,
assoliments de mínims escolars, etc.
Fase 4: mesos de maig i de juny de l'any
2005
Es va procedir a l'anàlisi de
les dades que mesuren els efectes del material reeducatiu. Es realitzà
la "redacció" final del material.