Per què:
Els IES no disposen de suficient material especialitzat
experimentat i expressament dissenyat per pal.liar les dificultats dels
alumnes adolescents de l'ESO. També, els materials didàctics
que es fan servir específicament per a adolescents amb trastorn
de l’atenció amb o sense hiperactivitat i altres trastorns de l’aprenentatge
són escassos o no són degudament adaptats. Es fa servir,
en gran part de les situacions, materials dissenyats per a escolars no
adolescents. Pràcticament és inexistent el material dissenyat
per reintegrar alumnes adolescents que hagin estat ingressats en centres
hospitalaris, per exemple, per haver tingut un accident de trànsit
que ha comportat un traumatisme craniencefàlic amb seqüeles
neuropsicològiques.
El projecte que es presenta proposa un material
reeducatiu especialitzat per a abordar d’una forma integrada, i des d’una
perspectiva neuropsicològica, a la llum dels darrers coneixements
neurocientífics, les dificultats acadèmiques que presenten
els/les alumnes adolescents de l’ESO amb necessitats educatives específiques.
Aquest material didàctic està planificat en 4 nivells a fi
d’aplicar-lo des de 1er fins el 4rt de l’ESO. Està especialment
experimentat i concebut per a adolescents i format per un material troncal
que inclou continguts acadèmics integrats de les matèries
de matemàtiques, llengües, ciències socials i ciències
experimentals. Aquest material es veu complementat per material específic
de rehabilitació neuropsicològica de les habilitats considerades
bàsiques per a l’aprenentatge com ara l’atenció, la
memòria, el raonament, el càlcul i la lectoescriptura, entre
d’altres.
Per a qui:
Aquest material ha de permetre certa normalització
dels principals dèficits escolars dels alumnes adolescents amb NEE
que cursen l’ESO, procurant pal.liar el seu retard acadèmic i estimular,
mitjançant exercicis de rehabilitació, les seves habilitats
bàsiques de l’aprenentatge.
El perfil dels alumnes adolescents amb NEE
als quals es dirigeix aquest material és:
1. Alumnes adolescents que requereixen
atenció neuropsicològica per dèficits que afecten
habilitats bàsiques per aprendre com la memòria, l’atenció,
el llenguatge,...
2. Alumnes adolescents amb trastorn de
l’atenció amb i sense hiperactivitat.
3. Alumnes adolescents que recentment hagin
sofert alguna patologia neurològica o neuroquirúrgica
(traumatisme craniencefàlic, patologia tumoral, patologia vascular,...)
i que requereix un material adaptat per facilitar la reintegració
al seu IES després d’haver estat ingressat en un centre hospitalari
o haver estat malalt amb pèrdua d’escolaritat.
Així doncs, no tan sols té aplicació
directa per utilitzar-se en les hores d’atenció a la diversitat
que puguin disposar els IES, sinó que també té la
finalitat de facilitar la reincorporació d’aquells alumnes de l’ESO
que per diverses malalties (neurològiques, neuroquirùrgiques
o d’altres etiologies) hagin estat ingressats a centres hospitalaris.
També, quan per altres raons hagin perdut escolaritat i hagi suposat
retard acadèmic.