090303 OK.docc

Web del professor:

www.xtec.cat/~afaro1

( El smbol    ~      es fa amb les tecles: AltGr i 4 i potser tamb amb barra despai)

 

 

Curs flash 3r ESO

 

Aprenem a gravar els treballs.

 

1) Des de el programa flash els alumnes graven els seus treballs en:

Archivo / Guardar como

           El meu ordinador (o MI PC)

              T al S-208 (T)

                 Curs 2008-09          

                      Profefaro

                           (carpeta de cada alumne)

 

2) Els alumnes accedeixen als seus documents per suprimir, copiar... etc

 En lescriptori a travs de:

El meu ordinador (o MI PC)

      T al S-208 (T)

         Curs 2008-09          

              Profefaro

                   (carpeta de cada alumne)

 

3) Els alumnes fan una cpia de seguretat en el pen o el diskette

 

 

          

          

 


IMPORTANT!!!!!! 

Control Z = desf lacci quan mequivoco

 

Herramienta rectangulo:

.1) Feu un rectangle groc amb trazo vermell (grosor 1)

.2) Feu un rectangle groc amb trazo vermell (grosor 5)

.3) Feu un rectangle groc sense trazo

 

Seleccionar objectes.

Es seleccionen objectes amb el Herramienta seleccin (la fletxa negra)

 

Per seleccionar ms dun objecte sha de mantenir premuda la tecla majscules del teclat (la fletxa gran cap amunt) i anar clicant els objectes que vols seleccionar

 

Recordeu que el Flash tracta diferent la lnea (o trazo) i el relleno

 

Per seleccionar relleno i Trazo a la vegada

-         fer doble clic amb la fletxa sobre la figura

-         seleccionar tot amb la fletxa

 

Per esborrar tot el que hi ha  a lՈrea de treball:

-         Selecciona tot amb la fletxa i desprs tecla supr

-         Doble clic al fotograma i desprs tecla supr

-         Doble clic a la goma

 

Eina llapis

-         Panell propiedades: Canviar color, gruix i dibuix

-         Opciones: enderezar, suavizar i tinta

 

 

Eina Pinzell

-         Opciones:

-         A. Canviar gruix i forma del pinzell

-         B. Pintar detrs, pintar normal, etc

OPCIONES PINZELL

Pintar detrs  - pintar relleno

Pinzell (pintar detrs)

Si selecciono el pinzell i en Opciones clico pintar detras, el tra del pinzell sempre queda darrera del que hi hagi a la capa

 

Pintar relleno seleccionat

Volem pintar amb el pinzell noms aquelles superficies que estiguin selccionades. Per exemple fer una ombra  al copa de larbre.

Com?

1r) agafo el color que vull

2n) Clico el Pinzell i en opciones selecciono pintar rellenos

3r) Vaig a la fletxa y selecciono per ex. la copa de larbre

4t) Agafo el pinzell i pinto sense preocuparme de sortir-me perqu noms pinta all que est seleccionat.

 

 

HERRAMIENTA CUBO DE PINTURA

.- Eina Cubo de `pintura

           Omplir superfcies que no estan tancades. Hem danar a les opcions i seleccionar cerrar huecos pequeos, huecos grandes, etc fins que ompli de color la superfcie

 

Hem aprs les opciones: cerrar huecos grandes, cerrar huecos pequeos etc.

Moltes vegades quan el cubo de pintura no omple el dibuix fet amb el llapis s perqu no tenim ben selccionat:

cerrar huecos grandes, cerrar huecos pequeos etc.

 

Seleccionar ms duna superfcie

Amb la fletxa negra (herramienta seleccion), si premo la tecla majscules (la tecla amb la  fletxa cap amunt. No confondre amb Bloq Mayus) va seleccionant tot el que faig clic.

 

Herramienta seleccin (el quadrat amb punts)

Primer seleccionem la figura

Desprs cliquem herramienta selecci

I agafan cadascun dels punts del quadrat que es crea damunt de la figura podem:

Fer ms gran o ms petit (prem la tecla majscules perqu no canvi la proporci)

Rotar (girar)

Inclinar

Fer ms prim o aplastar

 


 

Volem fer un bosc de pins noms dibuixant un pi i desprs copiant-lo

Hem aprs.

CREAR UN SMBOL

.- Dibuixo el pi

.- El selecciono

.- Amb el pi seleccionat premo la tecla F8

( o b Modificar/convertir en simbolo

 o b amb el bot dret del ratol selecciono

convertir en smbolo)

.- Surt un quadre de dileg. Poso el nom: arbre i selecciono el bot  grfico

.- Apareix un rectangle vermell entorn de larbre. JA TINC LARBRE CONVERTIT EN UN SMBOL.

.- Ara busco en la biblioteca (Ventana /biblioteca) i all apareix el simbol arbre. El puc arrossegar tantes vegades com vulgui a lescnari i fer un bosc reptint el mateix arbre tanmtes vegades com vulgui

 

 

2) Modificar rectangles i corbatura costats

Un cop has dibuixat un rectangle. Amb la fletxa negra (eina seleccin) si apropes la fletxa a un angle (veuras que surt un angle recte al costat de la fletxa) ara pots deformar el rectangle,.

Si tapropes a un costat (surt una corba al costa de la fletxa) pots modificar la corbatura del costat

 

 

CAPES

Per evitar que el diibuixos senganxin (nvols i cel) puc dibuixar el cel en una capa i els nvols en una altra.

Com?

 

A la capa 1, que surt per defecte, dibuixo el cel.

Faig doble clic al nom de la capa i li poso el nom cel. s bo posatr noms a les capes fer-ho per saber que hi ha cada capa.

 

Tamb puc canviar el nom de la capa duna altra manera:

Em poso a la capa; bot dret -> propiedades

 

Creo una capa 2;

Faig clic a licona dreta (un foli amb un +)

Apareix la capa 2

Canvio el nom de capa

Faig doble clic al nom capa 2 i poso el nom nvols.

Dibuixo els nvols amb el pinzell

 

Per eliminar una capa, la selecciono i clico a la paperera

 

Lull serveix per veure o no veure el que hi ha  a la capa

El candau, serveix per bloquejar-la (per no tocar-la per error)

El quadradet serveix per veure el que hi ha  a la capa noms el perfil

 

Crear una animaci de forma

(o interpolaci de forma)

 

Volem fer una flor a la que li creixen els ptals

1) Al primer fotograma dibuixem un punt groc, per exemple.

2) Cliquem al fotograma 25 i insertem un fotograma clave. Al fotograma 25 dibuixem la forma final de la flor. Un dibuix gran i amb ptals

3) fem doble clic al fotogrames intermitjos i els seleccionem tots (es posen de color negre)

4) anem a la pestanya propiedades que est a baix. Potser estigui amagada i heu de clicar el triangulet petit de baix perqu aparegui

5) Seleccionem: animar -> forma

6) Veurem com els fotogrames intermitjos que estaven seleccionats ara apareix una fletxa que indica que el programa ha dibuixat tots els fotogrames intermitjos entre els dos fotogrames clau, el del principi i el del final.

Podem provar-ho (control enter)

 

 

LLETRA QUE CANVIA DE FORMA

7a) Es interessant fer una animaci de forma amb lletres que canvien de forma.

Per fer-ho, escrivim una lletra. Millor si es gran i del tipus helvetica black.

 

7b) Ara hem de convertir la lletra en un dibuix.

Per fer-lo, seleccionem la lletra.

Anem a menu: Modificar separar (ctrl B) i la lletra es transforma en un dibuix. Ara podem seguir els passos anteriors 1,2...etc.

 

VEURE DOCUMENT (interpolaci forma lletres.fla)

 

 

 

CREAR UN SMBOL ANIMAT

 

Tenim una flor animada a la que li creixen els ptals.

 

1) Seleccionem tots els fotogrames

2) Boto dret i copiar fotogrames

3) Menu: Insertar / nuevo smbolo

4) Posar nom Flor mov (seleccionar grfico)

5) (Ara estic en el smbol)

- Selecciono el primer fotograma

- Bot dret –> Pegar fotogramas

- A la biblioteca mapareix el simbol animat flor mov

6) Torno a lescena (faig clic en la pestanya)

- esborro tots els fotogrames que hi havia

- Faig clic al fotograma 50, per exemple i faig (bot dret) insertar fotograma

- Ara ja noms em queda arrossegar el smbol flor mov de la biblioteca a lescena tantes vegades com vulgui

 

 

INTERPOLACI DE MOVIMENT

 

Una bola que es mou en lnia recta

1) Dibuixem una bola groga (sense borde)

2) La convertim en smbol. Tenim varies posibilitats

           .- bot dret convertir en simbol (seleccionar grafico

           .- F8

           .- Menu: modificar / convertir en smbolo

3) Insertar fotograma clave en el fotograma 30, per exemple

4) Moure la bola en el fot. 30 fins a la posici final

5) Seleccionar els fotg. Intermitjos (doble clic, es tornen negres)

6) En el menu PROPIEDADES (a baix, el desplegable)

seleccionar: animar -> movimiento

.- (apareix una fletxa desde la posici inicial a la final)

 

7) Crea una capa nova i posa un fons de color per veure-ho millor

8) Ja pots provar-lo. Ctrl + enter

 

 


COLOR ALFA
Dibuix que desapareix i es fa invisible

Per exemple tenim un núvol de fum que s'eleva i volem que es faci invisible mentre puja.

Primer fem una interpolació de moviment del núvol que puja com ja s'ha explicat.

Un cop acabada:
1) Seleccionem el dibuix del núvol de fum (que ha de ser un símbol). Hem de seleccionar-lo a l'últim fotograma de la interpolació de moviment.

2) Al panell PROPIEDADES (el de sota que es desplega fent clic al triangulet) seleccionem COLOR -> ALFA. Si posem Alfa = 0% el el núvol es fa invisible.

3) Ara si fem CONTROL INTRO veurem l'animació i el núvol que es va fent cada cop més transparent fins a desaparèixer.

INTERPOLACI DE MOVIMENT AMB GUIA

(la bola va per un cam que nosaltres li diem)

Un cop feta la interpolaci de moviment.

1) Seleccionem la capa Bola

2) Amb la capa bola seleccionada cliquem licona que es com una corba amb punts vermell. Est al costat de la icona crear capes

Ens apareix una nova capa a sobre de la capa bola on diu Guia bola

3) agafem el llapis ( o el pinzell) i dibuixem el cam (la guia) per on volem que vagi la bola. ATENCI: VIGILEU DE PINTAR SOBRE LA CAPA GUIA, S FCIL EQUIVOCAR-SE I PINTAR EN UNA ALTRA CAPA!!!

4) Vigilem que en el fotograma inicial i el final el circulet petit blanc de la bola estigui sobre el dibuix del cam que acabem de dibuixar.

5) Si els circulets estan sobre la gua, premem control+enter i veuirem la animaci amb  la bola movent-se sobre la guia que hem dibuixat.

6) ORIENTAR SEGUN TRAZADO

si cliquem el primer fotograma de la interpolaci de moviment i anem al panell propiedades (a sota)

Podem clicar la casella orientar segun trazadao i lobjecte, un cotxe per exemple, es mour adaptant-se a la guia

 

 

(convertir mapa de bits)

CONVERTIR UNA FOTO EN UN DIBUIX DE FLASH (MAPA DE BITS)

-        En Googlle, busco una imatge.

-        Amb boto dret copiar

-        En flash boto dret pegar

-        Selecciono el dibuix

-        Menu -> Modificar / mapa de bits /trazar mapa de bits

-        Quan ja est com a mapa com a mapa de bits, selecciono les arees i un cop seleccionades le esborro amb el bot suprimir.

 

 

 

COM CREAR UN NOVA ESCENA

Anem a ventana / paneles de diseo / escena i sobre un quadre anomemant escena on podem veure escena 1 que es lescena que acabem de crear.

Podem clicar als dos botons de sota del quadre escena. Un t una fletxa i laltra un signe +

El bot de la fletxa duplica lescena 1

El bot del signe + crea una nova escena. Nova, sense capa fotograma ni capa, ni res

 

Quan prems control+enter apareix lanimaci seguida de totres les escenes creades