Inici 3r ESO 4t ESO 1r BAT 2n BAT Informació
Exemple del model de pràctiques de laboratori que hauran de presentar les parelles d'alumnes:

Informe de pràctiques de laboratori                                                                     Curs: 4t ESO A

Alumnes: Antoni Pérez Puig i Dolors Fornell Garcia

Data de realització de la pràctica: 13 d’octubre de 2005

Determinació de la densitat d'un líquid.

Alcohol etílic

· Què volem fer?

Determinar la densitat de l’alcohol etílic i donar el resultat en g/cm3

Utilitzarem l’expressió:

Densitat Alcohol etílic   =        Massa

Volum

· Com ho hem fet?

.1- En primer lloc mesurem 10 cm3 d’alcohol. Amb l’ajut d’una pipeta provista d’una pera.

.2- Pesem un vas de precipitats buit amb la balança granetari. La massa és de 104,2 g.

.3- Per calcular la massa dels 10 cm3 d’alcohol els vertim dins del vas de precipitats que prèviament hem pesat i calculem la massa total del vas amb l’alcohol. El resultat és de 112,25 g.

Massa dels 10 cm3 d’alcohol. = massa del vas amb alcohol – massa del vas buit

Massa dels 10 cm3 d’alcohol. = 112,25 g  - 104,2g = 8,05 g

.4- Com que ja coneixem la massa i el volum de l’alcohol podem calcular la seva densitat.

· Quins resultats hem obtingut?

Densitat Alcohol etílic  =        Massa   =  8,05 g  = 0,805 g/ cm3

Volum        10 cm3

Comentaris:
El resultat sembla correcte ja que l’alcohol és menys dens que l’aigua que té una densitat de 1 g/ cm3.

· Quin material hem utilitzat?

- Pipeta de 10 mL

- Pera de goma

- Vas de precipitats de 250 mL

- Balança granetari

NOTES

.1 Utilitzeu lletra helvetica (o arial) de cos 11 per al text i de cos 20 per al títol.

.2 Anomeneu de forma precisa els estris que heu fet servir al laboratori. En lloc de dir: “pesem el recipient “, especifiqueu “pesem el vas de precipitats”.

.3 Utilitzeu la primera persona del plural o l’impersonal. En lloc de dir “He calculat la densitat” cal dir “Calculem la densitat” o “es calcula la densitat”.

. 4 Sempre s’ha de donar les unitats de qualsevol magnitud ( g, mL, cm3…). I sobretot cal no oblidar-les en el resultat final.

. 5 L’informe s’ha de fer en català i cal revisar l’ortografia.

.6 Si el resultat final no és correcte cal raonar quina ha pogut ser la causa.

.7 En quant a maquetació cal seguir el model d’exemple que ha donat el professsor

Què volem fer?

A banda de dir únicament el que es vol fer cal enriquir l’explicació amb el fonament teòric o principi físic, o la fórmula que s’utilitzarà.

Exemples:

En lloc de dir “Volem calcular la densitat de l’oli”

Convé dir “Volem calcular la densitat de l’oli per aplicació de l’expressió d = m/v”

En lloc de dir “Volem fer la cromatografia de la tinta d’un retolador”

Convé dir “Volem fer la cromatografia de la tinta d’un retolador. És a dir separar els components de la tinta gràcies a la diferent capacitat amb que un dissolvent arrossega cada un dels components al llarg d’una tira de paper”

Com ho hem fet?

. Cal explicar els passos seguits de forma clara i breu.

. Convé fer-ho en forma d’apartats. No ho feu en únic paràgraf sense punts i a part.

. Cal fer un dibuix, quan convingui, per aclarir el muntatge que s’ha fet. Per exemple quan s’ha utilitzat un embut de decantació per separar una mescla d’aigua i oli

. Convé explicar el que passa durant l’experiment. Per exemple, en una cromatografia de tinta. “s’observa que el dissolvent puja per capil·laritat i arrossega els diferents components de la tinta verda. S’observa com es separen dues taques de color groc i blau”. Alguns alumnes escriuen simplement. “Posem la tira de paper i esperem el resultat”

Quins resultats hem obtingut?

. Cal comentar el resultat final. Cal analitzar si el resultat final sembla correcte o no i explicar quines causes poden haver influït en un resultat que considereu incorrecte.

. Si el resultat no és numèric, per exemple quan separeu una mescla d’oli i aigua, cal comentar com ha estat el resultat final. Ha quedat prou  bé la separació. Què pot haver passat perquè la separació no hagi estat prou bona.

Quin material hem utilitzat?

. Cal anomenar els estris correctament i dir les seves propietats. Per exemple, en lloc de dir una pipeta s’ha de dir una pipeta de 10 mL, si és el cas.