LÕorigen de lÕUnivers

 

Activitats V’deo:

U03.The Birth of the Universe

Srie Naked Science (la Sexta)

 

Has de saber i aprendre que:

 

.1)  Actualment creiem que lÕUnivers va nixer en una gran explosi—

que anomenem Big Bang

 

.2) Actualment creiem que aquesta explosi— va oc˜rrer fa 13 700 milions dÕanys

O sigui que lÕedat de lÕUnivers Žs de 13 700 milions dÕanys

 

.3) a) Has de saber quines proves tenim de que la teoria del Big Bang Žs certa.

(Mira la taula 1.4 de la pˆgina 18 del teu llibre de text)

Les proves  del Big Bang

 

1) Radiaci— de fons de lÕUnivers

La sonda WMAP ha enviat darrerament dades que confirmen que hi ha una radiaci—n de fons.

 

2) Expansi— de lÕUnivers

Grˆcies a Edwin Hubble i els seus descobriments, a partir de lÕefecte Doppler sabem que est‡ en expansi—, per tant, si tirem marxa enrera es pot suposar que en un temps passat era molt mes petit.

 

3) Relativitat general

Segons la teor’a dÕEinstein, IT’nivers ha d'estar en expansi— o en contracci—.

 

4) Foscor al cel nocturn

Si lÕUnivers fos infinit en mida i edat no tindr’em mai nit, perquŽ sempre ens arribana llum.

Aix’ dones, el Big Bang ho resol en donar-li una edat de 13 700 Ma (paradoxa d'Olbers)

 

5) Presencia d'elements lleugers.

  A lÕUnivers, hi ha la proporci— d'hidrogen, heli i liti que va predir la teor’a

 

b) Especialment has de saber lÕimportant descobriment que va fer Edwin Hubble al 1927

Va descobrir l'expansi— de l'univers mesurant el desplaament al roig de galˆxies distants a partir de lÕefecte Doppler de la llum

 

 

 

 

 

 

 

 

c) Especialment has de conixer lÕimportant descobriment que van fer Arno Penzias i Robert Wilson.

Has de saber qu Žs la radiaci— de fons i quina importˆncia tŽ que sÕhagi descobert que aquesta radiaci— Žs irregular. Descobriment que va fer la sonda COBE i desprs la sonda WMAP al 2001                    Mira:      http://es.wikipedia.org/wiki/WMAP

La radiaci— c˜smica de fons Žs una mena dÕeco del Big Bang. Es la radiaci—n que ens arribaria a vull dia com a residu  de lÕetapa en que la llum va esclatar en el Univers en formaci—n quan l'Univers era molt jove tenia nomŽs 400.000 anys.

 

 

La seva existncia va ser predita pels cosm˜legs George Gamow, Ralph Alpher i Robert Hermann el 1948, com una conseqŸncia del Big Bang. Gamow, Alpher i Hermann van calcular que tenia una temperatura d'uns 5 kelvin, per˜ llavors la tecnologia de detecci— de microones no estava gaire avanada i no hi va haver gaire inters per part dels astr˜noms per intentar detectar-la.

 

No va ser fins al 1965 quan Arno Penzias i Robert Wilson van observar per casualitat una radiaci—n que va resultar ser la radiaci— de fons que havia predit Gamow. Aquest descobriment que els va valer el Premi Nobel de F’sica el 1978.

 

Actualment, la majoria de cosm˜legs consideren la radiaci— c˜smica de fons la millor evidncia del Big Bang.

 

A principis dels anys 90, el satlįlit COBE de la NASA va aportar noves dades sobre la radiaci— c˜smica de fons creant un mapa de microones de l'univers primitiu.

 

Va trobar irregularitats en la distribuci—n de la radiaci—n de les microones.

Aix˜ va alegrar a la comunitat cient’fica ja que la radiaci—n de fons descoberta per Penzias i Wilson era perfectamente regular i era dif’cil imaginar com es podia haver format un Univers com el nostre que es b‡sicamente irregular, amb zones de concentraci—n de materia i altres buides.

Actualment, el satlįlit WMAP, tambŽ de la NASA, continua la tasca del seu predecessor amb mesures molt mŽs precises.

 

 

 

.4) Has de conixer alguna cosa sobre la lluita entre matria i antimatria.

 

En el Big Bang pura energia va formar part’culas de matria, per˜ tambŽ es va formar el seu oposat la antimatria. Quan entren en contacte totes dues sÕanulen. Per sort per cada 100 M de part’culas dÕantimateria es formaven 100 M + 1 part’cules de matria i aix˜ fa que avui existeixi un Univers de matria. Dels qual nosaltres en formem part i donar lloc a tot el que veiem a lÕUnivers. Som el rebuig que sobra de lÕaniquilaci— entre matria i antimatria.

 

.5) a) Has de tenir nocions elementals de qu es, com  funciona i que sÕinvestiga als acceleradors de part’cules (colįlisionadors de part’cules)

Els acceleradors de part’cules s—n aparells que utilitzen camps electromagntics per accelerar part’cules subat˜miques amb cˆrrega elctrica fins a velocitats molt properes a la de la llum.

Les seves aplicacions tambŽ s—n molt diverses.

Els mŽs grans, tambŽ dits d'alta energia, s'utilitzen per a la recerca cient’fica en f’sica de part’cules. En aquest cas, les part’cules accelerades es fan colįlidir contra un blanc imm˜bil o contra altres part’cules accelerades. Uns detectors colįlocats al voltant de la zona de colįlisi— permeten als cient’fics estudiar les propietats de les part’cules subat˜miques conegudes i, en alguns casos, descobrir-ne de noves.

Exemples d'acceleradors colįlisionadors utilitzats per a la investigaci— en f’sica de part’cules s—n:

    * LHC del CERN

    * LEP tambŽ del CERN (que ja no existeix)

    * Tevatr— del Fermilab

    * RHIC de Brookhaven

    * HERA de DESY.

    * SLAC a la Universitat de Stanford

 

 

b) Has de saber Žs el CERN i qu Žs lÕLHC.  (Llegeix la pˆgina 28 del teu llibre de text)

El Consell Europeu per a la Recerca Nuclear (CERN, Conseil EuropŽen pour la Recherche NuclŽaire) Žs una instituci— de recerca internacional en f’sica de part’cules, especialment dedicada al treball amb acceleradors de part’cules.

Fundat el 1954 per 12 pa•sos europeus, el CERN Žs avui en dia un model de colįlaboraci— cient’fica internacional i un dels centres d'investigaci— mŽs importants del m—n. Actualment compta amb 20 estats membres, els quals comparteixen el finanament i la presa de decisions en l'organitzaci—

 

El Gran Colįlisionador d'Hadrons (GCH) (en angls: Large Hadron Collider, LHC) Žs un accelerador de part’cules, actualment en fase de proves al CERN, que farˆ colįlidir feixos d'hadrons. Es va posar en funcionament el 10 de setembre del 2008.

El GCH Žs en un tœnel de 27 km de circumferncia (en el lloc on estava l'accelerador LEP), soterrat 50-175 m sota terra. Estˆ situat entre les fronteres de Frana i Su•ssa, al nord-oest de la ciutat de Ginebra.

 

Han sorgit polmiques sobre la seguretat del GCH, relacionades amb la possibilitat que aquest accelerador de part’cules puga generar fen˜mens perillosos per a la Terra, com per exemple, la creaci— de forats negres microsc˜pics, strangelets, estats del buit inestables o monopols magntics.

 

En 2008, el Grup d'Avaluaci— sobre Seguretat del GCH (LSAG, sigles en angls), un grup de f’sics de part’cules que no participen als experiments del GCH, ha publicat un informe en el qual afirmen que el GCH no comporta cap risc, ja que "no farˆ res que la natura no haja ja fet abans milions de vegades"

 

.6) Has de saber com es van formar els primers elements: hidrogen i heli.

En els primers minuts desprŽs del Big Bang lÕUnivers inicial sÕanava refredant i es formen els primers Protons i neutrons. Hi havia tambŽ electrons per˜ la temperatura era tant alta que no es podien unir amb els protons per donar un ˆtom.

380.000 anys desprs del Big Bang, lÕUnivers era tan gran com la Via Lˆctia. Es va refredar des dÕuns milions de graus fins a uns milers.

En refredar-se els electrons sÕanaven alentint i es van poder unir als protons per donar els primers ˆtoms dÕhidrogen i Heli. Alguns dÕaquells ˆtoms dÕH els beven avui en lÕaigua.

 

 

 

 

 

.7) Has de saber que lÕHidrogen i lÕHeli s—n els elements mŽs abundants a lÕUnivers

 

.8) a) Has de saber qu Žs una estrella i com es forma

Una estrella, estrela o estel Žs un cos  que genera energia mitjanant un procŽs de fusi— nuclear. El nostre Sol Žs una estrella. Una gran bola que emet energia grˆcies a la fusi— de lÕhidrogen en Heli

 

La formaci— d'estrelles Žs el procŽs pel qual les parts denses del nœvols moleculars gegants. Aquests nœvols contenen, bˆsicament, hidrogen molecular H2. colįlapsen per acci— de la fora de la gravetat per a formar una estrella

En un primer moment, el nœvol colįlapsa i la radiaci— escapa lliure. En la segona etapa es forma un nucli mŽs dens i opac a la radiaci— la qual cosa fa que s'escalfi. Finalment, la caiguda de material sobre aquest nucli escalfa la seva superf’cie pel que la protoestrella comena a emetre radiaci—, emetre llum que diriem en llenguatge col.loquial.

 

b) Has de saber com es formen els elements de la taula peri˜dica fins el ferro

(time: minut 33)

Passa principalment a l'interior de les estrelles per fusi— o fissi— nuclear.

LÕ hidrogen, i heli se fusionen en l'interior de les estreles i aix˜ explica la formaci— d'elements com carboni, silici i oxigen.

Tres nuclis dÕheli fusionats formen el carboni. Dos nuclis de carboni formen el magnesi. El Mg forma Ne—. Aix’ durant milins dÕanys fins que el silici forma ferro.

El ferro Žs molt especial. Els protons i neutrons estan tan fortament units al seu nucli que malgrat lÕenorem pressi— i temperatura a lÕinterior de lÕestrella els nuclis no es poden fusionar en element mŽs pesats. Per tant no poden formar metalls com el Cr o el Zn i tambŽ lÕor o el plat’

AppleMark

 

 

.9) a) Has de saber qu Žs una supernova

Una supernova Žs una explosi— dÕuna estrella gegant.

Fonamentalment s'originen a partir d'estrelles massives que ja no poden fusionar mŽs el seu nucli, esgotat i incapa de sostenir- les porta a contraure's sobtadament (implosi—) i generar, en el procŽs una explosi— immensa amb una gran emissi— d'energia.

 

b) Has de saber com Žs formen els elements mŽs pesants que el ferro

LÕenergia generada en lÕexplosi— dÕuna supernova Žs tan gran que pot fer fusionar nuclis i formar elements mŽs pesats que el ferro. Sense aix˜ no existiria la vida tal com la coneixem.

 

c) Has de saber com Žs que hi ha a la Terra quasi un centenar dÕelements de la Taula peri—dica. Ferro, carboni, or, calci, etcÉ

Les supernoves provoquen l'expulsi— de les capes superficials de l'estrella en forma d'enormes ones de xoc, omplint l'espai que les envolta amb elements pesants.LÕexplisi— de supernoves durant milions dÕanys va anar omplint la Terra dels elements que avui trobem al nostre plantea

 

.10) Has de poder explicar qu vol dir la frase ŅSom matria dÕestrellesÓ

Tot el que existeix a la Terra. El calci dels nostres ossos, el ferro dels nostres cotxes ha vingut de lÕespai, Es va formar a lÕinterior de les estrelles i en lÕexplosi— de les supernoves

 

.11) a) Has de saber alguna teoria sobre lÕevoluci— de lÕUnivers en el futur

Segons el v’deo lÕUnivers sÕexpansiona cad cop mŽs rˆpidament fins que lÕiteralmente es trenqui, desapareixeran les galˆxies, el ˆtoms, tot es desintergrarˆ. Fns i tot ˆtoms i protons deixaran dÕexistir.

 

El dest’ final de l'Univers tŽ diversos models que expliquen el que succeirˆ en funci— de diversos parˆmetres i observacions. A continuaci— s'expliquen els models fonamentals mŽs acceptats:

 

Big Crunch o la Gran Implosi—

La fora gravitat˜ria de la matria podria cessar i invertir-se  l'expansi— de lÕUnivers, aix’ les galˆxies comenarien a retrocedir i amb el temps xocarien unes contra altres, la temperatura s'elevaria, i l'univers es precipitaria cap a un dest’ catastr˜fic en el qual quedaria redu•t novament a un punt.

 

Big Rip o l'Eterna Expansi—

Primer, les galˆxies se separarien entre si, desprŽs la gravetat seria massa dbil per mantenir integrada cada galˆxia. Els sistemes planetaris perdrien la seva cohesi— gravitat˜ria. En els œltims minuts, es desbaratarien les estrelles i els planetes, i els ˆtoms serien destru•ts.

 

Una modificaci— d'aquesta teoria, encara que poc acceptada, assegura que l'univers continuaria la seva expansi— sense provocar un Big Rip

 

 

b) Quina importˆncia tenen les supernoves tipus 1A?

Les supernoves tipus 1» son supernoves que exploten sempre amb el mateix nivell dÕintensitat.

Comparant les posicions dÕaquestes supernoves sÕha descobert que lÕUnivers no sÕestˆ aturant en la seva expansi—. Un cop fet lÕanˆlisi es va descobrir que lÕUniver estˆ en en una expansi— accelerada.

 

Veure en Youtube:ŅOrigen del UniversoÓ http://www.youtube.com/watch?v=mH1vMB32AcY


 

LÕorigen de la vida

Dels or’gens de la vida a la Terra

al primer sser que va sortir de lÕaigua

 

Activitats V’deo:

Seas of life

Srie: Journey of life (la 2)

 

­

Activitats del documental

 

.1) Explica perqu lÕaigua Žs una substˆncia essencial per a la vida a la Terra?

LÕaigua Žs un mitja adequat per a que les molcules es puguin moure apropar-se les unes a les altre per donar reaccions quimiques i forma molcules mŽs complexes precursores de la vida. A la terra o a lÕaire aix˜ seria molt mŽs dif’cil, impossible de donar una qu’mica de la vida tal com la coneixem avui dia

 

.2) LՏsser humˆ tŽ en alguns moment de la seva vida alguna cosa semblanta a agalles i cua?

S’, als 24 d’es de la concepci—. Es converteixen desprŽs en part de la cara, orelles i mandibula

 

 

.3) Fa quants milions dÕanys van apareixer el que podr’em considerar les primeres formes de vida?

Fa 3800 M anys

 

Com eren les primeres formes de vida sobre la Terra?

Cl.lules amb una organitzaci— molt primitiva. Diferents a les cel. Actuals.

 

 

 

 

 

 

 

.4) Qu son els estromat˜lits? En quina part del M—n els podem trobar avui? Dibuixa un.

S'han trobat vestigis f˜ssils de cianobacteris en roques de 3.800 milions d'anys d'antiguitat, en estructures similars a les dels actuals estromat˜lits.

Actualment es poden veure a la costa occidental de Austrˆlia

 

 

 

 

.5) Quin gas produit per cl.lules va causar una extinci— massiva dels Žssers de la Terra?

LÕOxigen

 

.6) Les cl.lules es van unir per donar ssers mes complexos. Quina va ser una de les primeres criatures marines que va sorgir?

La Medusa

 

.7) Quina Žs la importˆncia del cuc pla en lÕevoluci— que va portar a lÕhome.Dibuixa un cuc pla.

A diferncia de la meduas el cuc pla (Platihelmint)  tenia uns ulls primitus, b‡sicamente unes cl.lules detectores de llum. TambŽ un primitiu sistema nervi—s per analitzar la informaci— dÕaquest ulls. Per tant va ser el primer animal en dirigir el seu moviment.

En ell trobem lÕorigen primitiu dels nostres ulls i Cervell.

 

 

 

.8) Com van poder desplaar-se dÕuna forma lleugera per lÕaigua el cargols tot i portar una pesada closca. Com sÕanomenen aquests primers cargols que podien ŅnadarÓ?

Dins de la closca te un sistema de cambres dÕaire unides per un conducte anomenat sif—. čs un primitiu sistema de flotabilitat que li va perpetre desplaar-se per lÕaigua.

 

Nautilus

 

 

.9) Quan el Nautilus enrrotlla la seva closca a quin animal dona lloc? Quants milions dÕanys van durar els ammonites sobre la Terra?

Amonites. 300 M anys

 

 

.10) Dibuixa un trilobites. Quins van ser les seves carater’stiques mŽs destacades per triomfar en lÕevoluci—?

Potes, armadura flexible, ULLs

 

 

 

 

 

.11) LÕascidi Žs un parent llunyˆ de lÕhome. Quina part de la nostra anatomia descubrim en aquest sser?

La colummna vertebral

 

 

 

.12) Els peixos sense mandibules van donar pas als peixos amb fortes mand’bules. Va nixer un animal mar’ molt ben adaptat que encara avui vull a la Terra, Quin?

El taur—

 

 

.13) Qu es un cefal˜pode. Dona alguns exemples. Quina era el seu avantatge respecte als altres animals.

Els cefal˜podes s—n la classe de molįluscs que tenen un cap gran rodejat de tentacles, la boca, quitinosa que es troba entre tots aquests tŽ forma de bec.

 

Pops, calamars, sepies y nautils

 

El seu avantatge era la inteligencia. S—n animals que adopten estratgies per eludir els seus enemics. Es camuflen, canvien de color.

 

.14) Els peixos amb esquelet s—n un xit de lÕevoluci—. DÕon venen les dues cames i els dos braos que tŽ lÕhome?

DÕun Peix que tenia quatre aletes, dues al davant i dues posteriors

 

 

.15) Qui va ser el primer animal del qual descendeix lՎsser humˆ que va sortir de lÕaigua. Com ho va aconseguir?

Un Peix que va adaptar-se a viure parcialmente fora del aigua. Com els anfibis. En el v’deo se lÕanomena Ņsaltar’n del fangoÓ (Nombre cient’fico: Periophtalmus koelreuteri)

 


 

 

ACTIVITATS VźDEOS: ŅEL PLANETAÓ i ŅTIERRA

 

DADES IMPORTANTS. Cal saber-les

 

.1) Actualment som quasi 6700 milions dÕhabitants al Planeta Terra.

Amb les dades de  la taula de lÕesquerra fes un gr‡fic de lÕevoluci— dÕhabitants del planeta. Utilitza paper milįlimetrat.

 

.1)Si agafem  totes les hectˆrees (Ha) de s˜l fertil que hi ha a la Terra i les dividim pel nombre dÕhabitants en toquen a 1,2 Ha per habitant de mitjana

Un habitante de Su•ssa en gasta 5 Ha

Un nordamericˆ en gasta 9,5 Ha

 

2) Si tots els habitants de la Terra arribessin a tenir el sistema de vida occidental necessitar’em 5 Terres per treure tot el que necessitarien

 

3) Un Europeu com tu o jo gasta 50 tones (50.000 kg) en recursos de la Terra cada any

 

4) El 70% de les reserves de peix estan sobreexplotades i en perill dÕexhaurir-se

 

5) La cinquena part de la poblaci— mundial viu amb menys dÕun euro al dia

 

6) Les selves tropicals s—n nomŽs el 3% de la superf’cie del planeta i en elles viuen la meitat de la fauna i la flora del planeta

 

7) El desert ocupa el 33% de la superf’cie del planeta i cada any augmenta mŽs.

 

8) DÕaqu’ a 30 anys es possible que hagin desaparegut la cinquena part dels boscos mundials

 

9) Cada any es perd una superf’cie de bosc igual a la quarta part de Francia

 

 

Les segŸents frases poden ser polmiques per˜ algunes dÕelles les diu la gent pel carrer o els alumnes a classe. Estˆs dÕacord amb elles o no?. Les entens? Qu nÕopines? S—n justes?. Escriu un comentari de cada una.

 

.A) ŅEl creixement econ˜mic Žs un perill i Žs una necessitatÓ

.B) ŅLa culpa dels problemes de la Terra la tenen pa•sos de lÕĖsia i Ėfrica que creixen molt rˆpidÓ

.C) ŅNo serveix de res reciclar perqu ningœ ho faÓ

.D) ŅSi tens molts diners Žs normal tenir 2 o tres cotxes potents i grans. Si no de qu serviria el diner?Ó

.E) ŅSi pots viatjar a Londres per 5 euros per comprar roba no hi ha cap problem en fer-loÓ

.F) ŅSi hem de viure 4 dies, vivim bŽ i els que vinguin darrera ja se les arreglaranÓ

.G) ŅEl creixement econ—mic Žs boÓ

.H) ŅLa gent del tercer m—n sÕhauria de quedar en els seus pa•sos i no contaminar tantÓ

.I) ŅCom que els cotxes contaminen hem de deixar dÕanar en cotxe. Com que sÕesgoten les reserves de peix hem de deixar de menjar peixÓ

.J) Ņ Si destru•m el medi ambient de la Terra no hi ha cap problema, ens marxarem a viure a un altre planetaÓ

 

 

 

CONCEPTES QUE CAL SABER

 

Desenvolupament sostenible

El terme desenvolupament sostenible vol dir:

ŅSatisfer les necessitats de les generacions presents sense comprometre les possibilitats de les generacions del futur?Ó (Principi 3.¼ de la Declaraci— de Rio)(1992)

Han de satisfer-se les necessitats de la societat com alimentaci—, roba, habitatge i treball, doncs si la pobresa Žs habitual, el m—n estarˆ encaminat a catˆstrofes de diversos tipus, incloses les ecol˜giques.

Davant aquesta situaci—, es planteja la possibilitat de millorar la tecnologia i l'organitzaci— social de manera que el medi ambient pugui recuperar-se al mateix ritme que Žs afectat per l'activitat humana.

 

 

 

Biodiversitat

La biodiversitat Žs la contracci— de diversitat biol˜gica (biologicaldiversity en angls). La biodiversitat reflecteix el nombre, la varietat i la variabilitat dels Žssers vius. Inclou la diversitat dintre d'una espcie (la diversitat gentica), dintre de les espcies (la diversitat espec’fica) i dintre dels ecosistemes. Les activitats humanes pertorben els ecosistemes i provoquen la desaparici— de nombroses espcies que ja no troben, dintre del seu mitjˆ, amb qu respondre a les seves necessitats vitals. Cereals 01:20:28: Els cereals com l'ordi, la civada, el mill, el sgol? estan entre les primeres plantes que van ser conreades, principalment per les seves llavors, per a ser utilitzades tant en l'alimentaci— de l'home com dels animals domstics. Al llarg del temps, s'han anat seleccionant les varietats mŽs productives. Avui, les tres principals (l'arr˜s, el blat i el blat de moro), aporten elles soles la base nutricional necessˆria per a mŽs de quatre mil milions d'habitants. Per a resistir a les malalties o les sequeres necessiten la reserva gentica dels seus parents salvatges, œtils per al seu protegir-los, i d'aquesta forma assegurar la nostra continu•tat d'aliments, no obstant aix˜ el 75% de la diversitat gentica de les plantes utilitzades en agricultura s'ha perdut.

 

Canvi climˆtic

El canvi climˆtic ha estat definit per la Convenci— Marc de les Nacions Unides sobre el Canvi Climˆtic (CMNUCC), en el seu Article 1 com Ņels canvis del clima que s'atribu•xen directa o indirectament a l'activitat humana, que altera la composici— de l'atmosfera mundial i que s'uneix a la variabilitat natural del clima observada al llarg de per’odes comparablesÓ.

 L'œnica forma de frenar la part de l'escalfament global produ•t per les activitats humanes Žs reduir la quantitat de gasos d'efecte hivernacle d'origen industrial emesos a l'atmosfera.

Cent seixanta pa•sos s'han comproms a portar-lo a terme en el marc del Protocol de Kyoto, signat al desembre de 1997. De mitjana, aquests pa•sos haurien de reduir les seves emissions en un 5,2% respecte al nivell de l'any 1990 . Compliment: entre 2008 i 2012 .

 

Efecte hivernacle

ProcŽs natural que permet a l'atmosfera terrestre conservar una part de la radiaci— solar, de la mateixa forma que els vidres en un hivernacle.

Grˆcies a l'efecte hivernacle el nostre planeta Žs suficientment calid per a abrigar la vida.

Certs gasos s—n especialment eficaos per a retenir la calor del sol: el vapor d'aigua, el metˆ, el di˜xid de carboni.

Ara, les activitats humanes han fet augmentar considerablement la quantitat de metˆ i de di˜xid de carboni i Žs pel que avui es discuteix el seu impacte a causa del augment de la intensitat de l'efecte hivernacle.