1r ESO

 

La matria

 

La matria (massa, volum)

¥ Caracteritzaci— de la matria per la seva massa i per ocupar un volum.

¥ Mesura directa i indirecta de la massa i el volum de diferents s˜lids, l’quids i gasos.

¥ òs de la balana i de material volumtric.

 

La matria (densitat)

¥ Diferenciaci— de materials per la seva densitat,

¥ Cˆlcul experimental de la densitat de diferents materials.

¥ òs del concepte de densitat per interpretar diferents tipus de fen˜mens.

 

Propietats caracter’stiques de diferents materials (experimental)

¥ Identificaci— experimental d'algunes propietats caracter’stiques de diferents materials i relaci— amb la seva utilitzaci—.

¥ Aprofundiment en el cas especial de l'aigua.

 

Model cineticomolecular

¥ òs del model cineticomolecular (part’cules) de la matria per interpretar diferents fets i fen˜mens: pressi— dels gasos, difusi—, dilataci—, estats de la matria i canvis d'estat.

 

Mescles i substˆncies pures.

¥ Identificaci—, en materials de la vida quotidiana, de diferents tipus de mescles - heterognies, coláloides i solucions-, i de substˆncies pures.

¥ Representaci— mitjanant el model cineticomolecular (part’cules).

¥ Aplicaci— d'algunes tcniques de separaci— de mescles.

 

Dissolucions

¥ Reconeixement de les dissolucions com a mescles homognies.

¥ Preparaci— experimental de dissolucions de diferent concentraci— i identificaci— de dissolucions presents a la vida quotidiana.

 

Materials i matries primeres

¥ Anˆlisi del cicle de materials d'œs habitual. Identificaci— de les matries primeres d'on provenen, de diferents passos en el seu procŽs d'obtenci— i œs, i d'on van a parar els productes de rebuig que es generen al llarg de tot el procŽs.

 

Projecte sobre l'œs sostenible d'alguns materials

¥ Realitzaci— d'un projecte sobre l'œs mŽs sostenible d'alguns materials a partir de colálaborar en grup en la cerca d'informaci— i en la presa de decisions.

 

 

 

 

L'Univers i el Sistema Solar

 

Observaci— del cel nocturn i diŸrn a ull nu i amb instruments adequats. Diferenciaci— entre les galˆxies, estrelles i planetes.

 

Identificaci— dels elements del Sistema Solar. Observaci— de fen˜mens relacionats amb moviments i posicions del sistema Sol-Terra-Lluna. Interpretaci— mitjanant models senzills de: el dia i la nit, les estacions, la durada del dia al llarg de l'any, les fases lunars i els eclipsis.

 

Analitzar el geocentrisme i l'heliocentrisme com les dues explicacions hist˜riques per situar la Terra a l'Univers.

 

La Terra i els seus embolcalls

 

Reconeixement de la Terra com a sistema que contŽ els subsistemes: atmosfera, hidrosfera, biosfera i geosfera que interaccionen entre ells.

 

Descripci— dels components de l'atmosfera i de la seva variaci— amb l'altitud, i justificaci— de la importˆncia que tŽ per a la vida a la Terra tant pel fet de possibilitar les combustions i la fotos’ntesi, entre d'altres canvis, com per la seva funci— reguladora de la temperatura.

 

Identificaci— d'algunes variables que condicionen el temps atmosfric. òs d'instruments meteorol˜gics i registre sistemˆtic de dades. Representaci— grˆfica i anˆlisi comparativa de les dades meteorol˜giques de diferents punts geogrˆfics. Interpretaci— de la formaci— de precipitacions, tempestes i fen˜mens elctrics a l'atmosfera. Coneixement de mesures de seguretat.

 

Caracteritzaci— de la hidrosfera: aigŸes oceˆniques i continentals. Conceptualitzaci— del cicle de l'aigua. Identificaci— de recursos h’drics: aigŸes superficials i subterrˆnies. Identificaci— de les fonts i processos principals de contaminaci— i mtodes bˆsics de depuraci—. Justificaci— de la importˆncia de no malgastar l'aigua.

 

Descripci— de la geosfera: estructura interna. Reconeixement dels materials que formen l'escora terrestre: roques i minerals. Descripci— del cicle de les roques.

 

Reconeixement dels tipus de roques i minerals mŽs comuns. òs de claus senzilles per a la seva identificaci—. Relaci— entre les propietats de les roques i minerals i la seva utilitzaci— com a recurs.

 

La vida a la Terra

 

Identificaci— i caracteritzaci— dels trets comuns de tots els Žssers vius a nivell individu: la nutrici— com a intercanvi de matria i energia amb al medi, la relaci— com a capacitat de respondre als est’muls del medi, la reproducci— com a transferncia d'informaci— i l'estructura celálular dels organismes, a partir de trobar evidncies en Žssers vius de l'entorn proper.

 

Interpretaci— de la diversitat dels grups d'Žssers vius com a maneres diferents de realitzar les funcions vitals. Anˆlisi de la biodiversitat en organismes vius o a partir de registres f˜ssils.

 

Interpretaci— i observaci— directa o indirecta, a ull nu i utilitzant lupa i microscopi i visualitzador digital, de les diferncies morfol˜giques en els cinc regnes.

 

Identificaci— i classificaci— d'organismes de a partir de l'observaci— i utilitzant claus dicot˜miques senzilles. Utilitzaci— de la lupa binocular, el microscopi i el visualitzador digital per a l'observaci— d'Žssers vius no observables a ull nu.

 

Argumentaci— de la importˆncia de mantenir la biodiversitat. Anˆlisi d'algun problema associat al trˆfic legal i ilálegal d'espcies i al desplaament d'espcies aut˜ctones per espcies invasores.

 

 

 


2n ESO

 

Continguts comuns a tots els blocs 2n ESO

 

Per afrontar la comprensi— de fen˜mens i situacions complexos

 

Observaci— i descripci— cient’fica de canvis en els moviments, en els materials, en els Žssers vius i a la Terra utilitzant el vocabulari de manera rigorosa.

 

Plantejament de preguntes que comportin l'establiment de relacions entre variables. Identificaci— de les variables que poden ser mŽs significatives.

 

Diferenciaci— entre observacions, inferncies, interpretacions o opinions personals.

 

Per investigar els problemes, obtenir dades i reconixer evidncies

 

Disseny de petites investigacions per respondre a les preguntes formulades.

 

Elaboraci— de taules i de grˆfics, fonamentalment funcionals, a partir de dades obtingudes experimentalment i utilitzant recursos TIC.

 

Identificaci— d'evidncies de canvis al mateix temps que dels aspectes que no canvien.

 

Cerca de dades en diferents fonts a partir d'identificar paraules-clau i anˆlisi cr’tica de la informaci— trobada.

 

òs de recursos TIC (simuladors, sensors) per a la captaci— i tractament de dades.

 

Per extreure conclusions, validar-les, sintetitzar-les i comunicar-les

 

Identificaci— de relacions entre variables i deducci— de regularitats i lleis senzilles.

 

Elaboraci— d'informes sobre el treball realitzat, en els quals es justifiquin les conclusions tant a partir de les dades recollides com de referents te˜rics.

 

Per transferir el nou coneixement a la interpretaci— d'altres fen˜mens i a l'actuaci— conseqŸent i responsable

 

òs dels coneixements apresos per dissenyar i argumentar plans d'actuaci— orientats a estalviar l'energia i preservar ecosistemes naturals.

 

Lectura cr’tica de textos que mostrin aplicacions dels coneixements apresos i la seva interpretaci—.

 

Establiment de relacions amb aplicacions tecnol˜giques.

 

Interaccions en el m—n f’sic

 

Caracteritzaci— de les forces com a interacci—.

Mesura i representaci— grˆfica de les forces.

Diferenciaci— entre diferents tipus de forces.

 

Anˆlisi de fen˜mens de la vida quotidiana que s'expliquen pel concepte de pressi—.

 

Caracteritzaci— del moviment rectilini uniforme.

Representaci— grˆfica del moviment rectilini uniforme.

 

Anˆlisi de casos d'equilibri de forces: rep˜s i moviment rectilini uniforme.

 

Reconeixement de l'efecte d'una fora o suma de forces en moviments i deformacions.

Relaci— qualitativa i experimental entre fora i moviment: acceleraci—, frenada i desviaci—.

Aplicaci— a la interpretaci— de causes d'accidents de trˆnsit.

 

Continguts 2n ESO

 

 

L'energia 2n ESO

 

Energia i treball

¥ Identificaci— de l'energia i la seva relaci— amb el canvi.

¥ Valoraci— del paper de l'energia en la vida quotidiana.

¥ Reconeixement de la transferncia d'energia en forma de treball.

¥ Valoraci— de la multiplicaci— de la fora mitjanant mˆquines.

 

Energia cintica i potencial

¥ Diferenciaci— entre energia cintica i potencial a partir d'analitzar exemples.

 

La calor

¥ Interpretaci— de la calor com a forma de transferir energia i de la seva relaci— amb la variaci— de temperatura i els canvis d'estat.

¥ Observaci— i comprovaci— experimental de diferents formes de propagaci— de la calor (conducci—, convecci— i radiaci—).

¥ Identificaci— de materials conductors i a•llants i el seu œs a la vida quotidiana.

 

Llum i el so.

¥ Reconeixement de la transferncia d'energia mitjanant la llum i el so.

¥ Experimentaci— de les propietats de la propagaci— de la llum i el so. Interpretaci— d'aplicacions a la vida quotidiana.

 

Conservaci— i dissipaci— de l'energia

¥ Anˆlisi de la conservaci— i dissipaci— de l'energia en les transferncies energtiques. ¥ Valoraci— del rendiment de determinades transferncies energtiques en la vida quotidiana.

 

Estalvi energtic

¥ Elaboraci— de propostes de mesures, individuals i colálectives, d'estalvi energtic en l'entorn proper.

 

Els processos geol˜gics 2n ESO

 

¥ Caracteritzaci— del cicle geol˜gic com a interacci— dels processos geodinˆmics interns i externs.

¥ Identificaci— de canvis a la superf’cie de la Terra causants per agents geol˜gics externs.

¥ Reconeixement de la meteoritzaci— de les roques i de l'acci— d'alguns agents externs en el modelat del relleu.

¥ Representaci— del relleu terrestre i lectura de mapes topogrˆfics.

¥ Caracteritzaci— dels processos de formaci— de les roques sedimentˆries.

 

¥ Identificaci— de canvis a la superf’cie de la Terra relacionats amb les manifestacions dels agents geol˜gics interns: deformaci— de roques, sismicitat i vulcanisme.

¥ Reconeixement dels trets fonamentals de la tect˜nica de plaques.

¥ Formaci— de serralades de muntanyes, distribuci— del vulcanisme i la simicitat.

 

¥ Descripci— dels processos de formaci— de roques magmˆtiques i metam˜rfiques. ¥ Identificaci— i relaci— de les seves propietats amb el seu origen.

¥ Representaci— de les roques en mapes geol˜gics.

¥ Identificaci— dels usos de les roques en la construcci— i en la indœstria.

 

¥ Identificaci— de recursos energtics f˜ssils: petroli, gas, carb—.

 

La vida en acci— 2n ESO

 

¥ Identificaci— de la clálula com a unitat estructural i funcional del Žssers vius.

¥ Observaci— de clálules al microscopi, i visualitzador digital.

¥ Interpretaci— de la diversitat de formes, dimensions i identificaci— d'algunes estructures celálulars (paret celálular, nucli, vacœols, cloroplasts i inclusions) i el tipus de funci— que realitzen.

¥ Justificaci— de la necessitat celálular de nutrients i d'energia per al creixement, per al manteniment de la vida i per a la reproducci—.

 

¥ Caracteritzaci— de la nutrici— heter˜trofa com a procŽs celálular d'utilitzaci— de matria orgˆnica i oxigen del medi per a obtenir energia i elaborar les seves estructures. ¥ Caracteritzaci— de la respiraci— com a procŽs de transferncia d'energia a la clálula.

 

¥ Caracteritzaci— de la nutrici— aut˜trofa (fotos’ntesi) com a procŽs celálular d'utilitzaci— de la matria inorgˆnica del medi i l'energia solar per elaborar les seves estructures.

¥ Justificaci— del paper de diferents variables a partir de la realitzaci— d'experiments senzills.

 

¥ Diferenciaci— entre la reproducci— sexual i l'asexual, a nivell individu, fent especial mfasi en si els descendents s—n genticament idntics o diferents al seu progenitor o progenitors. ¥ Anˆlisi d'algun cicle biol˜gic representatiu a partir d'identificar evidncies de les diferents fases.

 

¥ Caracteritzaci— de la funci— de relaci— com a la capacitat de les clálules de captar est’muls i generar respostes. Identificaci— del est’muls externs i interns.

¥ Identificaci— dels receptors, coordinadors i efectors.

 

¥ Anˆlisi d'un ecosistema proper tot identificant el paper de cadascun dels elements que el configuren.

¥ Valoraci— de les possibles conseqŸncies de la seva modificaci—, en termes de la transferncia de matria i energia (productors, consumidors i descomponedors).

¥ Identificaci— de similituds i diferncies amb altres ecosistemes.

 


 

3r ESO. F’sica i Qu’mica

 

La matria a l'Univers 3rESO

 

¥ Distinci— experimental entre substˆncies simples, substˆncies compostes i mescles.

*** Observaci— experimental i mesura de propietats caracter’stiques de substˆncies pures.

 

¥ Identificaci— dels elements qu’mics bˆsics a la Terra i als Žssers vius.

Classificaci— dels elements en metalls i no metalls en funci— de propietats observades.

òs de la Taula Peri˜dica per obtenir dades de les propietats de diferents elements. Reconeixement dels s’mbols dels elements mŽs abundants i del significat de les f—rmules de les substˆncies compostes.

 

¥ Utilitzaci— del model at˜mic per descriure els diferents components estructurals de la matria: ˆtoms, molcules i ions.

Comparaci— de substˆncies amb estructures moleculars i estructures gegants, i interpretaci— de diferncies en les seves propietats.

Descripci— de l'estructura de l'ˆtom: interpretaci— de les diferncies entre els ˆtoms de diferents elements i entre is˜tops d'un element.

 

¥ Interpretaci— de la radioactivitat i dels efectes de les radiacions ionitzants sobre els organismes i en particular els Žssers humans.

Valoraci— de mesures preventives i protectores.

Descripci— d'altres tipus de radiacions i les seves aplicacions.

 

Les reaccions qu’miques 3rESO

 

¥ Caracteritzaci— dels canvis f’sics i dels canvis qu’mics.

*** Obtenci— experimental de substˆncies compostes a partir dels seus elements i viceversa. Reconeixement que es tracta de canvis qu’mics.

 

Observaci— de canvis qu’mics relacionats amb fen˜mens quotidians:

-       reaccions ˆcid-base,

-       d'oxidaci— i combusti—,

-       de descomposici—,

-       de precipitaci—,

-       de fermentaci— i de putrefacci—.

 

Identificaci— d'evidncies que els elements qu’mics es conserven tot i que les substˆncies inicials i finals s—n diferents.

 

Interpretaci— dels canvis mitjanant el model atomicomolecular.

 

Representaci— dels canvis amb el llenguatge qu’mic.

 

*** Comprovaci— experimental de la conservaci— de la massa d'un sistema tancat abans i desprŽs d'un canvi f’sic o qu’mic.

Cˆlcul de la massa de reactius i de productes en una reacci— qu’mica senzilla.

 

Predicci— i ***estudi experimental de la variaci— de la velocitat d'una reacci— en funci— de les variables (temperatura, concentraci—, grau de divisi— dels reactius s˜lids). Observaci— de l'efecte dels catalitzadors i aplicaci— a l'anˆlisi de l'acci— dels enzims i dels catalitzadors dels vehicles.

 

¥ Anˆlisi d'algun procŽs d'elaboraci— de materials d'œs quotidiˆ.

 

Discussi— sobre els aspectes a tenir en compte per minimitzar l'impacte en el medi del procŽs de producci— o del seu œs.

 

 

Energia i canvis qu’mics 3rESO

 

¥ Reconeixement de la transferncia d'energia en les reaccions qu’miques.

Aplicaci— a l'anˆlisi de les combustions i de la fotos’ntesi.

 

¥ Observaci— de les propietats elctriques de la matria.

*** Experimentaci— i interpretaci— de fen˜mens elctrics mitjanant el model de cˆrrega elctrica.

Interpretaci— de fen˜mens electrostˆtics: descˆrregues elctriques i ionitzaci— de l'aire. Justificaci— de mesures preventives dels efectes dels llamps.

 

¥ Anˆlisi del funcionament d'un circuit elctric tancat: transport d'energia, cicle d'electrons, diferncia de potencial i intensitat.

 

¥ Comprovaci— de la relaci— entre diferncia de potencial i intensitat en situacions de la vida quotidiana.

 

Observaci— de canvis qu’mics produ•ts pel corrent elctric:

Electr˜lisi.

Identificaci— d'aplicacions en el context proper.

 

¥ Anˆlisi dels principals processos de generaci— de l'energia elctrica a partir de diferents fonts i del seu impacte en el medi.

Valoraci— dels arguments a favor i en contra de cada tipus de procŽs.

 

¥ Identificaci— de cadenes energtiques i reconeixement que a cada pas tenim menys energia œtil al sistema per fer treball.

 

Anˆlisi i valoraci— cr’tica de l'œs de l'energia elctrica.

 

 

 

 

 

 

3rESO. Biologia i Geologia 3r ESO

 

La reproducci— humana 3r ESO

 

¥ Interpretaci— de la funci— de reproducci— com a la transferncia de material gentic.

¥ Les clálules reproductores com a vehicle de transmissi— dels carˆcters hereditaris i la seva relaci— amb el cicle biol˜gic.

 

¥ Caracteritzaci— de:

.- aparells genitals femen’ i mascul’

.- gˆmetes (˜vuls i espermatozoides)

.-  recorregut dels espermatozous i ˜vuls

¥ Interpretaci— del cicle menstrual.

¥ Caracteritzaci— del procŽs reproductiu (coit, fecundaci—, embarˆs i part).

 

¥ Reconeixement i valoraci— de mtodes de control de natalitat: anticonceptius i tcniques de reproducci— assistida.

 

¥ Valoraci— dels canvis f’sics i ps’quics a l'adolescncia.

¥ Reconeixement de la diversitat de gnere.

¥ Identificaci— de malalties de transmissi— sexual i valoraci— de mesures preventives.

¥ Caracteritzaci— de la resposta sexual humana: Sexe i sexualitat.

¥ Salut i higiene sexual.

 

La nutrici— humana 3r ESO

 

¥ Interpretaci— de l'alimentaci— i la respiraci— com a processos per obtenir matria i energia per viure.

¥ Caracteritzaci— de la digesti— com a procŽs per transformar els aliments en nutrients i de l'assimilaci— com a procŽs d'absorci— de nutrients des de medi extern al medi intern.

¥ Concepte d'alimentaci— equilibrada i conductes de risc relacionades amb l'alimentaci—.

 

¥ Justificaci— de l'intercanvi de matria i energia que tŽ lloc a les clálules, relacionant-ho amb la realitzaci— de les funcions celálulars i la s’ntesi de molcules.

 

¥ Caracteritzaci— dels aparells, ˜rgans i sistemes que aporten els nutrients a la clálula i n'eliminen els residus:

.- digestiu,

.- respiratori, circulator

.- excretor,

fent mfasis en els tipus celálulars caracter’stics de cadascun d'ells.

 

¥ Caracteritzaci— de la respiraci— celálular com a procŽs d'oxidaci— del nutrients per a transferir energia a la clálula.

 

Les respostes del cos 3r ESO

 

¥ Identificaci— dels diferents est’muls (f’sics i qu’mics) i les respostes que genera el cos humˆ.

¥ Caracteritzaci— dels diferents receptors celálulars que capten est’muls.

 

¥ Conceptualitzaci— de la neurona com a clálula especialitzada en la captaci— i transmissi— d'est’muls i caracteritzaci— dels centres nerviosos i dels nervis.

¥ Identificaci— dels ˜rgans del sistema nervi—s com a ˜rgans coordinadors de diferents respostes.

¥ Identificaci— i avaluaci— de factors que afecten la salut mental.

 

¥ Caracteritzaci— de l'aparell locomotor com a efector de respostes del cos.

¥ Relaci— entre la morfoanatomia i el moviment: ossos, mœsculs i articulacions.

¥ Anˆlisi del moviment.

¥ Est’muls que desencadenen respostes motores.

 

¥ Caracteritzaci— del sistema endocr’ com a efector de respostes del cos.

¥ Aplicaci— del concepte d'equilibri hormonal a l'anˆlisi dels trastorns mŽs freqŸents.

¥ Identificaci— de les hormones com substˆncies activadores o inhibidores de funcions.

¥ Anˆlisi de l'efecte d'alguna hormona.

 

¥ Caracteritzaci— del sistema immunitari com a efector de la resposta a la detecci— de substˆncies alienes al cos.

¥ Valoraci— de la importˆncia de la higiene

¥ Diferenciaci— entre immunitat activa i passiva.

¥ Anˆlisi i interpretaci— de situacions determinades:

.- vacunaci—,

.- alálrgies

.-transplantaments.

 

¥ Recerca sobre les variables que condicionen el binomi salut-malaltia.

¥ Valoraci— dels efectes sobre la salut individual i colálectiva de les conductes addictives.

¥ Valoraci— de la incidncia de l'entorn social en les conductes i en la salut.


 

Interacci— entre els subsistemes de la Terra i l'activitat humana

¥ Anˆlisi d'alguns impactes de l'activitat humana sobre l'atmosfera i la hidrosfera.

¥ Diferenciaci— entre contaminaci— i contaminant

¥ Identificaci— d'alguns contaminants i el seu impacte en alguns medis.

 

¥ Identificaci— d'alguns dels riscos derivats dels processos geol˜gics externs.

¥ Reconeixement de l'activitat humana com a afavoridor d'alguns d'aquests processos.

¥ Valoraci— de l'impacte i mesures per a la seva predicci— i prevenci—.

 

¥ Caracteritzaci— des riscos derivats dels processos geol˜gics interns: sismicitat i vulcanisme.

¥ Identificaci— de zones de risc en el marc de la tect˜nica de plaques.

¥ Valoraci— de l'impacte i mesures de predicci— i prevenci—.

 

¥ Caracteritzaci— de les conseqŸncies de l'activitat humana sobre la biosfera a partir d'analitzar la modificaci— dels cicles de matria i del flux d'energia de la natura.

¥ Identificaci— dels mecanismes autoreguladors dels ecosistemes en els cicles de matria i el flux d'energia d'un ecosistema proper.

 

¥ Anˆlisi de les causes, processos i conseqŸncies d'alguns problemes ambientals, com ara:

.- la generaci— de residus,

.- la pluja ˆcida,

.- la disminuci— de la capa d'oz—

.- l'augment del di˜xid de carboni atmosfric.

 

¥ Argumentaci— de mesures preventives i correctores per afrontar alguns d'aquests problemes i concreci— de propostes d'actuaci— a l'entorn proper.

 

 


Quart curs (optativa)

F’sica i Qu’mica 4t ESO

 

Continguts comuns a tots els blocs

 

Per afrontar la comprensi— de fen˜mens i situacions complexos

 

Plantejament de preguntes i discussi— del seu inters i manera de definir-les.

 

Reconeixement de la complexitat dels problemes quotidians i de la necessitat d'interrelacionar models te˜rics provinents de diferents disciplines per donar-hi resposta.

 

Prioritzaci— del model o models a escollir per analitzar un problema.

 

Per investigar els problemes, obtenir dades i reconixer evidncies

 

Anticipaci— de possibles estratgies diferents per afrontar la recerca de respostes a una pregunta i selecci— de la mŽs id˜nia.

 

Recull sistemˆtic de dades, utilitzant sensors quan calgui, i anˆlisi del grau d'exactitud i precisi—.

 

Cerca de dades per respondre a les qŸestions a partir de diferents fonts, primˆries o secundˆries, i anˆlisi cr’tica del seu inters i de les seves limitacions.

 

Remodelaci— d'un disseny experimental proposat per tal de cercar noves dades o adequar-lo a nous objectius.

 

Per extreure conclusions, validar-les, sintetitzar-les i comunicar-les

 

Identificaci— de tendncies significatives en les dades obtingudes.

 

Participaci— en f˜rums de contingut cient’fic i validaci— de les pr˜pies conclusions a partir de la confrontaci— amb les d'altres.

 

Formulaci— de noves preguntes a partir dels resultats obtinguts.

 

Per transferir el nou coneixement a la interpretaci— d'altres fen˜mens i a l'actuaci— conseqŸent i responsable

 

òs del coneixement aprs per interpretar aplicacions tecnol˜giques i problemes socioambientals, i per fonamentar l'actuaci—.

 

Reconeixement que hi ha incertesa al fer prediccions relacionades amb processos f’sics i qu’mics i de la necessitat d'avaluar riscos. Aplicaci— en l'actuaci— de principis com el de la precauci— i de valors com els d'equitat, solidaritat i responsabilitat.

 

Reconeixement del carˆcter evolutiu de la cincia i valoraci— de les aportacions de les diferents revolucions cient’fiques en la superaci— de dogmatismes i en els canvis de les condicions de vida de les persones.

 

Anˆlisi cr’tic de corrents d'opini— no fonamentades en el coneixement cient’fic actual.

 

 

 

Continguts 4t ESO

Forces i moviments 4t ESO

 

Moviment rectilini uniforme

¥ Anˆlisi qualitatiu dels moviments rectilinis i curvilinis.

¥ Associaci— del tipus de moviment amb representacions grˆfiques.

¥ Anˆlisi quantitatiu del moviment rectilini uniforme (MRU).

 

Forces

¥ Caracteritzaci— de l'equilibri de forces.

¥ Identificaci— del pes dels objectes i el seu centre de gravetat.

¥ Reconeixement de la relaci— entre fora i deformaci— en els cossos elˆstics.

 

Pressi—

¥ Anˆlisi experimental de la pressi— exercida per s˜lids, l’quids i gasos.

¥ Identificaci— de les variables que influeixen en el valor de la pressi— atmosfrica.

 

Lleis de Newton

¥ Caracteritzaci— de les lleis de Newton i la seva aplicaci— a la identificaci— i anˆlisi de moviments i forces en la vida quotidiana.

¥ Interpretaci— de situacions relacionades amb accidents de trˆnsit i anˆlisi de mesures preventives.

¥ Anˆlisi experimental de la caiguda lliure i de la independncia de la seva acceleraci— envers la massa.

 

Llei de la Gravitaci— Universal

¥ Caracteritzaci— de la llei de la Gravitaci— Universal i la seva aplicaci— en l'anˆlisi del moviment de diversos tipus d'astres i de les naus espacials.

¥ Identificaci— de problemes generats per la ingravidesa.

¥ Valoraci— dels avenos cient’fics i tecnol˜gics.

 

L'origen de l'Univers

¥ Evoluci— en les concepcions per explicar l'origen de l'Univers i la seva estructura.

 

Les ones 4t ESO

 

¥ Caracteritzaci— de les ones segons amplitud, freqŸncia, per’ode i longitud d'ona.

 ¥ Reconeixement de la possibilitat de propagaci— d'ones mecˆniques en s˜lids, l’quids i gasos.

¥ Anˆlisi experimental d'ones estacionˆries i de la ressonˆncia.

 

¥ Reconeixement del so i les ones sonores.

¥ Identificaci— de fen˜mens relacionats amb la reflexi— del so.

¥ Anˆlisi de la generaci— de sons en instruments musicals, descripci— de caracter’stiques de l'aparell de fonaci— humˆ i justificaci— de mesures saludables en escoltar mœsica.

 

¥ Interpretaci— de la reflexi— i refracci— de la llum mitjanant el model de raigs i justificaci— del funcionament de diversos aparells ˜ptics i de l'ull humˆ.

 

¥ Interpretaci— de la polaritzaci—, la dispersi— cromˆtica, els colors, les interferncies mitjanant el model ondulatori.

¥ Establiment de relacions l'espectre electromagntic, les propietats dels diversos tipus d'ones electromagntiques i les seves aplicacions.

 

¥ Cerca d'informaci— sobre alguna de les aplicacions de les ones electromagntiques, analitzant les mesures de seguretat implicades i comunicant les conclusions amb diferents suports.

 

Estructura i propietats de les substˆncies 4t ESO

 

Classificaci— i propietats de substˆncies

¥ Observaci— experimental de propietats de substˆncies: conducci— de l'electricitat en estat pur o en dissoluci—, punt de fusi—, duresa, etc. i classificaci— de les substˆncies segons les seves propietats identificades.

 

L'enlla:

¥ Interpretaci— en funci— de l'enlla: i˜nic, covalent o metˆlálic.

 

Taula Peri˜dica

¥ Establiment de relacions entre l'organitzaci— dels elements en la Taula Peri˜dica i la seva estructura.

 

Nivells d'energia de lÕˆtom

¥ Interpretaci— de l'estructura de l'ˆtom a partir d'evidncies de la distribuci— dels electrons en nivells d'energia.

 

Ëcid i Base

¥ Diferenciaci— de les propietats de les dissolucions ˆcides i bˆsiques i mesura de pH.

¥ Reconeixement de substˆncies ˆcides i bˆsiques d'œs freqŸent i de la seva utilitzaci—.

¥ Caracteritzaci— de les reaccions qu’miques de neutralitzaci—.

 

Qu’mica del carboni

¥ Interpretaci— de la capacitat de l'ˆtom de carboni per formar enllaos.

¥ Identificaci— dels hidrocarburs com a recurs energtic i dels problemes ambientals relacionats amb el seu œs.

¥ Reconeixement experimental de propietats f’siques d'alguns compostos orgˆnics senzills i de macromolcules. Establiment de relacions amb la seva estructura.

¥ Obtenci— de pol’mers, anˆlisi de les seves aplicacions i dels problemes relacionats amb el seu reciclatge.

 

Quart curs (optativa)

Biologia i Geologia 4t ESO

 

Continguts comuns a tots els blocs

 

Per afrontar la comprensi— de fen˜mens i situacions complexos

 

Plantejament de preguntes i discussi— del seu inters i manera de definir-les.

 

Reconeixement de la complexitat dels problemes quotidians i de la necessitat d'interrelacionar models te˜rics provinents de diferents disciplines per donar-hi resposta.

 

Prioritzaci— del model o models a escollir per analitzar un problema.

 

Per investigar els problemes, obtenir dades i reconixer evidncies

 

Anticipaci— de possibles estratgies diferents per afrontar la recerca de respostes a una pregunta i selecci— de la mŽs id˜nia.

 

Recull sistemˆtic de dades, utilitzant sensors quan calgui, i anˆlisi del grau d'exactitud i precisi—.

 

Cerca de dades per respondre a les qŸestions a partir de diferents fonts, primˆries o secundˆries, i anˆlisi cr’tica del seu inters i de les seves limitacions.

 

Regulaci— d'un disseny experimental proposat per tal de cercar noves dades o adequar-lo a nous objectius.

 

Per extreure conclusions, validar-les, sintetitzar-les i comunicar-les

 

Identificaci— de tendncies significatives en les dades obtingudes.

 

Participaci— en f˜rums de contingut cient’fic i validaci— de les pr˜pies conclusions a partir de la confrontaci— amb les d'altres.

 

Formulaci— de noves preguntes a partir dels resultats obtinguts.

 

Per transferir el nou coneixement a la interpretaci— d'altres fen˜mens i a l'actuaci— conseqŸent i responsable

 

òs del coneixement aprs per interpretar aplicacions tecnol˜giques i problemes socioambientals, i per fonamentar l'actuaci—.

 

Reconeixement que hi ha incertesa en fer prediccions relacionades amb processos biol˜gics i geol˜gics i de la necessitat d'avaluar riscos. Aplicaci— en l'actuaci— de principis com el de la precauci— i de valors com els d'equitat, solidaritat i responsabilitat.

 

Reconeixement del carˆcter evolutiu de la cincia i valoraci— de les aportacions de les diferents revolucions cient’fiques en la superaci— de dogmatismes i en els canvis de les condicions de vida de les persones.

 

Anˆlisi cr’tic de corrents d'opini— no fonamentades en el coneixement cient’fic actual.

 

Continguts 4t ESO

 

La Terra, un planeta canviant

 

Identificaci— de principis i procediments que permeten reconstruir la hist˜ria de la Terra. Reconeixement del temps geol˜gic: magnituds i datacions absolutes i relatives. Caracteritzaci— de les eres geol˜giques i ubicaci— de fets geol˜gics i biol˜gics rellevants.

 

Identificaci— d'alguns f˜ssils caracter’stics i explicaci— del procŽs de fossilitzaci—. Anˆlisi de f˜ssils per identificar ambients i climes dels passat.

 

Interpretaci— de columnes estratigrˆfiques i talls geol˜gics. Aplicaci— en la reconstrucci— de la historia geol˜gica d'un territori. Reconeixement de les grans unitats geol˜giques de Catalunya.

 

Reconeixement dels desplaaments dels continents i l'expansi— dels fons oceˆnic: la deriva continental.

 

Identificaci— de plaques litosfriques: moviments i l’mits. Distribuci— de volcans i sismes. òs d'escales de mesura de sismes: intensitat i magnitud. Interpretaci— de la hist˜ria dels continents i oceans.

 

Cerca d'informaci— sobre riscos geol˜gics, propers o llunyans, associats a la dinˆmica terrestre i anˆlisi de les mesures de predicci— i prevenci—.

 

Aproximaci— a la conceptualitzaci— de la Terra com un sistema que s'atorregula. Anˆlisi de les conseqŸncies d'algunes activitats humanes en funci— de la teoria Gaia.

 

 

La vida, conservaci— i canvi

 

Identificaci— de la variabilitat de les persones: carˆcters hereditaris i no hereditaris. Definici— de fenotip. Les clálules com a vehicle de transmissi— dels carˆcters hereditaris.

 

Caracteritzaci— dels cromosomes com a estructura que es conserva, es duplica i es transfereix per mitosi/meiosi. Identificaci— dels cromosomes com a transmissors de la informaci— gentica. Similituds i diferncies entre la mitosi i la meiosi a nivell general.

 

Identificaci— de l'ADN com a una de les substˆncies de les que estan formats els cromosomes: la seva composici—, estructura i funcions biol˜giques. Aproximaci— al concepte de gen. Anˆlisi d'un cariotip. Conceptualitzaci— de les mutacions.

 

Caracteritzaci— de la teoria cromos˜mica de l'herncia i transmissi— dels carˆcters hereditaris. Determinaci— cromos˜mica del sexe.

 

Resoluci— de problemes senzills relacionats amb la herncia i amb la herncia del sexe. Identificaci— de malalties hereditˆries i valoraci— del diagn˜stic prenatal.

 

Aproximaci— hist˜rica a la gentica: des de Mendel i els primers estudis de gentica fins al projecte genoma humˆ. Valoraci— de les aplicacions de la enginyeria gentica en diferents camps (els aliments transgnics, la clonaci— i el genoma humˆ) i de les repercussions en els Žssers humans i en els ecosistemes.

 

 

Origen i evoluci— dels Žssers vius

 

Exposici— i anˆlisi d'algunes teories sobre l'origen de la vida a la Terra.

 

Caracteritzaci— de l'evoluci— com a procŽs pel qual les espcies s'han anat succeint a partir de canvis que es transmeten de generaci— a generaci—. Identificaci— del concepte d'espcie. Explicaci— de l'evoluci— a partir d'identificar-ne proves.

 

Comparaci— entre el lamarckisme, darwinisme i altres teories actuals generades per la cincia per explicar l'origen, transmissi— i selecci— dels canvis.

 

Anˆlisi de la biodiversitat en la hist˜ria dels Žssers vius: dels primers microorganismes als organismes pluricelálulars.

 

Identificaci— de les principals etapes en el procŽs de l'evoluci— dels hom’nids. Justificaci— de les diferncies i similituds dels f˜ssils humans amb les d'altres hom’nids.