Idees Pont

Una idea és poderosa en funció d'allò que es pugui fer amb ella.

Michael Cole

En primer lloc volem constatar que la lectura i reflexió sobre les relacions entre els sistemes conceptuals rellevants per facilitar la comprensió de l'objecte d'estudi ens ha implicat l'establiment de ponts entre les idees força dels paradigmes psicopedagògics, de personalitat i de l'ecologia del desenvolupament humà, que aporten informacions, al nostre entendre significatives, tant del procés d'ensenyament aprenentatge en relació a la situació personal, com del context educatiu i sociofamiliar en alumnes que aprenen normalment com d'aquells que no aprenen de manera adequada tot i tenint capacitats cognitives suficients com és el cas de l'alumnat que presenta NEEATPC.

Som conscients de la complexitat del nostre objecte d'estudi i per tant de la complexitat i els matisos dels diferents marcs teòrics que els estudien. Sense cap intenció de simplificar i acceptant les pròpies limitacions, apuntem les idees que considerem força, tot i deixant constància de la necessitat i la voluntat de continuar treballant sobre aquestes, especialment des de l'àmbit de la praxis.

Partim de l'existència d'una base genètica, no qüestionada per cap dels marcs teòrics estudiats, o de la línia natural con l'anomenava Vygotsky, és a partir d'aquesta base o substrat que en situació social es construeixen les capacitats psicològiques superiors i de la idea que la construcció de la personalitat al llarg de la vida està imbricada amb aquesta base, l'aprenentatge i amb les experiències vitals en els entorns socials concrets.

Dels marcs teòrics estudiats hem trobat la idea de continuum tant del desenvolupament de la personalitat, com de la construcció dels aprenentatges, un continuum lligat a les pròpies vivències, els sentiments i pensaments elaborats.

La idea de continuum, impregna doncs de forma transversal tot el desenvolupament i construcció personal. Entenem en aquest treball la idea de continuum com continuïtat, per tant ni el desenvolupament de les capacitats, ni de la personalitat, ni l'aprenentatge no es construeixen com tot o res, la continuïtat d'aquest desenvolupament l'associem a la idea de grau, el grau del desenvolupament personal i de l'aprenentatge en una direcció concreta, ens referim a processos dinàmics i longitudinals interactius i socioculturals.

Partint d'aquestes bases hem pogut agrupar les idees fortes dels marcs teòrics estudiats entorn a tres idees pont:

*LA CONSTRUCCIÓ: del desenvolupament personal (l'aprenentatge i de la personalitat) amb dimensions bio-psico social.

*LA FUNCIÓ ADAPTATIVA d'aquest procés de construcció, modula la direcció d'aquesta construcció al llarg de la vida.

*ELS ÀMBITS DE DESENVOLUPAMENT en interacció amb les característiques personals generen els factors protectors o de vulnerabilitat que incideixen en la construcció i desenvolupament personal funcional o disfuncional.

Així entenem l'educació com un procés de desenvolupament personal que es produeix en situació social, Aquest s'inicia en el moment de néixer, moment en el que es posen en marxa un conjunt de mecanismes de lligam emocional, cura i responsabilitat de l'adult, processos que tenen lloc en ambients culturals estructurats i que estan mediats per la comunicació i la representació simbòlica.

Tornar a l'inici de recerca